eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkoweUlgi podatkowe: oględziny nieruchomości

Ulgi podatkowe: oględziny nieruchomości

2013-03-20 13:23

Ulgi podatkowe: oględziny nieruchomości

Remont mieszkania © Jürgen Fälchle - Fotolia.com

Kiedy składane deklaracje dotyczą wydatków mieszkaniowych, urząd skarbowy, oprócz dokumentów, może skontrolować także i mieszkanie podatnika. Niezbędna do tego jest jednak zgoda kontrolowanego lub prokuratora.

Przeczytaj także: Czynności sprawdzające - ile może fiskus?

Oględziny miejsca zamieszkania mogą mieć związek przede wszystkim ze skorzystaniem z ulgi inwestycyjnej, czy ze zwrotem części podatku VAT od wydatków mieszkaniowych. Kontrola będzie miała miejsce, jeśli okaże się niezbędna do zweryfikowania zgodności stanu faktycznego z danymi wynikającymi ze złożonej przez podatnika deklaracji lub wniosku o zwrot podatku z tytułu poniesienia wydatków na cele mieszkaniowe. Innymi słowy, ma na celu sprawdzenie, czy wydatki takie rzeczywiście miały miejsce.

Dokumenty remontu trzeba przechowywać 5 lat
Skorzystanie przez podatnika z przysługującej mu ulgi podatkowej wymaga posiadania faktur potwierdzających takie zakupy. Aby móc skorzystać z ulgi, tj. obniżyć w zeznaniu podatkowym podstawę do opodatkowania o kwotę poniesionych wydatków na mieszkanie, wydatki te muszą również być wydatkami określonymi w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Warto pamiętać, ze fiskus może najpierw, w celu potwierdzenia prawa do ulgi remontowej, zwrócić się o okazanie faktur zakupowych. Dokumenty te podatnik powinien przechowywać przez 5 lat, licząc od końca roku, w którym upłynął termin płatności podatku - tyle czasu ma urząd na ich weryfikację (w przypadku zwrotu części podatku VAT, kserokopie faktur należy dołączyć do wniosku). Niestety, może się okazać, iż samo przedłożenie przez podatnika faktury zakupu np. paneli podłogowych, nie jest dla urzędu wystarczającym dowodem na to, iż faktycznie zostały one w danym lokalu położone. Fiskus zdecyduje się wtedy na oględziny mieszkania.

Termin do uzgodnienia
Po tym, jak fiskus otrzyma od podatnika zgodę na dokonanie oględzin jego lokalu mieszkalnego, ustala w porozumieniu z nim termin wizyty. Nie dotrzymanie terminu nie skutkuje żadnymi sankcjami. Jeżeli mającego podlegać badaniu mieszkania podatnik nie udostępni pracownikom urzędu w uzgodnionym terminie, zostanie wyznaczona nowa data.

Bez zgody
Opisane wyżej działanie organu podatkowego przyjmuje charakter niezbędnych do ustalenia faktycznego stanu czynności sprawdzających. Może się jednak zdarzyć, iż organ będzie mógł dokonać oględzin mieszkania bez zgody podatnika. Stanie się tak, jeśli wszczęta zostanie kontrola podatkowa, a urząd będzie dysponował nakazem przeprowadzenia oględzin z prokuratury. Co ważne, tutaj podatnik nie ma wpływu na ustalenie terminu oględzin.


Katarzyna Miazek, Karolina Zawłocka

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: