Prywatny/służbowy samochód osobowy: podatek PIT
2012-06-18 12:18
![Prywatny/służbowy samochód osobowy: podatek PIT [© Maksim Toome - Fotolia.com] Prywatny/służbowy samochód osobowy: podatek PIT](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/amortyzacja-srodkow-trwalych/Prywatny-sluzbowy-samochod-osobowy-podatek-PIT-96693-200x133crop.jpg)
Samochód osobowy © Maksim Toome - Fotolia.com
Przeczytaj także: Budynek na cudzym gruncie jako inwestycja w obcym środku trwałym?
Wycena autaNie ma przeszkód, aby nabyty na prywatne potrzeby samochód osobowy uznać za firmowy. Nie ma przy tym znaczenia, czy do tego nabycia doszło przed, czy po rozpoczęciu działalności gospodarczej. Przy czym, na potrzeby niniejszego opracowania, przez firmowy rozumieć będziemy samochód osobowy uznany za środek trwały. Możliwe jest to jednak dopiero, gdy podatnik zdecyduje się go przekazać na wyłączne potrzeby prowadzonej działalności, a ponadto:
- stanowi on własność lub współwłasność podatnika,
- został nabyty lub wytworzony przez podatnika,
- jest kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania,
- przewidywany okres jego używania jest dłuższy niż rok.
Wprowadzenie prywatnego samochodu do ewidencji środków trwałych oznacza zniesienie obowiązku prowadzenia dla niego ewidencji przebiegu. Koszty związane z jego używaniem stanowią koszt podatkowy wyłącznie na podstawie dowodów poniesienia. Ponadto przedsiębiorca może, poprzez odpisy amortyzacyjne, zaliczyć do kosztów wydatek związany z jego nabyciem. Aby jednak były one kosztem, konieczne jest ustalenie jego wartości początkowej i obranie właściwej dla niego metody amortyzacji.
W stosunku do samochodów nabytych w drodze kupna sposób ustalenia wartości początkowej zależy od tego, czy podatnik posiada dowód jego zakupu (fakturę lub umowę kupna), czy też takiego dowodu nie posiada.
fot. Maksim Toome - Fotolia.com
Samochód osobowy
Przedsiębiorca może wykorzystywać na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej samochód osobowy stanowiący jego własność
Natomiast w przypadku gdy nie można ustalić ceny nabycia w związku z tym, że podatnik nie posiada dowodu zakupu środka trwałego (np. z uwagi na upływ czasu), stosuje się art. 22g ust. 8 ustawy o pdof. Obliguje on do przyjęcia za wartość początkową kwoty wynikającej z wyceny dokonanej przez podatnika, z uwzględnieniem ceny rynkowej środka trwałego tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego rok założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu oraz stanu i stopnia jego zużycia.
Zaprezentowane stanowisko znajduje akceptację Ministerstwa Finansów w piśmie z dnia 9 września 2010 r., nr DD2/0602/46/KBF/10/BMI9 10903, opublikowanym w Biuletynie Skarbowym nr 6 z 2010 r.
Optymalizacja amortyzacji
Ustalając wartość początkową samochodu osobowego w cenie nabycia (zwłaszcza którego zakup miał miejsce dawno), podatnik ma większe korzyści podatkowe niż gdyby wartość ta została ustalona z uwzględnieniem wartości rynkowej. Wynika to z faktu, że cena nabycia, nawet jeżeli pochodzi sprzed kilku lat, to i tak jest wyższa od aktualnej ceny rynkowej. W ten sposób do kosztów zostanie zaliczona wyższa wartość.
Niemniej bez względu czy wartość początkowa prywatnego samochodu wprowadzonego na stan środków trwałych będzie oparta na cenie nabycia, czy cenie rynkowej (w razie braku dowodu zakupu), w obu przypadkach dochodzi do rozliczenia wartości samochodu w kosztach działalności gospodarczej poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne. Przy czym istnieje możliwość ich optymalizacji, a wszystko za sprawą przyjętej stawki amortyzacyjnej.
Wyjaśnić należy, że samochodu osobowego nie można amortyzować metodą degresywną. Nie ma również możliwości skorzystania w stosunku do niego z jednorazowej amortyzacji przewidzianej w art. 22k ust. 7-13 ustawy o pdof. Wymienione metody można stosować do środków transportu innych niż samochody osobowe. Samochody osobowe amortyzuje się wyłącznie metodą liniową przy zastosowaniu stawki:
- podstawowej, tj. określonej w Wykazie stawek amortyzacyjnych,
- podwyższonej,
- indywidualnej.
Stawka podwyższona
Z Wykazu stawek amortyzacyjnych wynika, że dla samochodów osobowych roczna stawka amortyzacyjna wynosi 20%. Dla jej zastosowania nie jest wymagane spełnienie żadnych warunków, a jej przyjęcie oznacza, że pojazd ten ulegnie zamortyzowaniu w ciągu 5 lat. W celu skrócenia tego okresu do nieco ponad 3,5 lat można zastosować zamiast stawki amortyzacyjnej podstawowej - stawkę podwyższoną wybranym przez podatnika współczynnikiem, ale nie wyższym niż 1,4. Przyjęcie go w maksymalnej wysokości (tj. 1,4) oznacza, że roczna stawka amortyzacyjna dla samochodu osobowego będzie wynosiła 28%
Aby jednak skorzystać z możliwości podwyższenia podstawowej rocznej stawki amortyzacyjnej pojazd musi być używany w warunkach wymagających szczególnej sprawności technicznej lub bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych (art. 22i ust. 2 pkt 2 ustawy o pdof).
Z objaśnień do Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych wynika, że przez środki transportu wymagające szczególnej sprawności technicznej, rozumie się te obiekty, które używane są w pracy na trzy zmiany, mimo że nie działają ze swej istoty w ruchu ciągłym, używane są w warunkach terenowych, w warunkach leśnych, pod ziemią lub innych wskazujących na bardziej intensywne zużycie. W przepisach ustawy o pdof nie określono co należy rozumieć przez używanie samochodu bardziej intensywne w stosunku do warunków przeciętnych. Wskazówek w tym zakresie dostarcza m.in. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 stycznia 2012 r., nr IPPB3/423 992/11-2/JD. Wynika z niej, że spółka samochody, których roczny przebieg przekracza 50 tys. km, uznała za używane intensywniej w stosunku do warunków przeciętnych. Z dokonanej przez niej analizy wynika bowiem, że przeciętnie samochody w Polsce przejeżdżają rocznie ok. 30 tys. km. Taka argumentacja przekonała fiskusa, który uznał stanowisko spółki za prawidłowe.
![Budynek wybudowany na cudzym gruncie amortyzujemy liniowo [© hansenn - Fotolia.com] Budynek wybudowany na cudzym gruncie amortyzujemy liniowo](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/srodki-trwale/Budynek-wybudowany-na-cudzym-gruncie-amortyzujemy-liniowo-181871-150x100crop.jpg)
oprac. : Beata Siwkowska / Gazeta Podatkowa
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)