Deklarację podatkową może podpisać pełnomocnik
2012-06-07 09:43
Deklarację podatkową może podpisać pełnomocnik © Gina Sanders - Fotolia.com
Przeczytaj także: Ordynacja podatkowa: pełnomocnik podatnika
Podpis złożony na wypełnionej deklaracji podatkowej to swojego rodzaju potwierdzenie danych w niej zawartych, dlatego też z zasady jest on konieczny. Wyjątek od tej reguły stanowią roczne zeznania podatkowe PIT, składane za pośrednictwem Internetu, w przypadku których obowiązek autoryzacji za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego nie jest wymagany. Wynika to z faktu, iż bazują one na specyficznej konfiguracji danych, dotyczących zeznań podatkowych sporządzanych i składanych za poprzednie lata, takich jak numer NIP, imię i nazwisko podatnika, jego numer PESEL, data urodzenia, czy też kwota przychodu wykazana w zeznaniu za poprzedni rok.Należy jednak pamiętać, że w przypadku innych deklaracji, nieważne czy składanych osobiście w urzędzie skarbowym, przesyłanych za pośrednictwem Poczty Polskiej, czy też elektronicznie, podpis jest niezbędny.
Pełnomocnik podpisze deklarację podatkową
Przepisy prawa podatkowego dopuszczają jednak możliwość złożenia deklaracji podatkowej podpisanej przez osobę do tego upoważnioną, mianowicie pełnomocnika. Gdy jest więc osoba, której można powierzyć takie obowiązki warto tę opcję rozważyć. Może to być np. księgowa, która prowadzi sprawy firmy, wypełnia deklarację, a gdy przedsiębiorca samodzielnie prowadzi księgowość np. członek rodziny. Takie upoważnienie może okazać się bardzo pomocne, w szczególności gdy profil prowadzonej działalności gospodarczej wymaga częstych podróży służbowych. Podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia z obowiązku podpisania deklaracji. Jeżeli jednak przepisy prawa wymagają podpisania deklaracji przez więcej niż jedną osobę, pełnomocnictwo do podpisania tej deklaracji jest skuteczne tylko pod warunkiem, że udzieliły go wszystkie te osoby.
fot. Gina Sanders - Fotolia.com
Deklarację podatkową może podpisać pełnomocnik
Nie tylko dla podatników
Co ważne z takiej możliwość może skorzystać także płatnik, czy inkasent. Gdy np. przedsiębiorca zatrudnia pracowników, występuje w roli płatnika. Jest on wtedy zobowiązany do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy osób u niego zatrudnionych. Musi także składać roczne deklaracje o pobranych zaliczkach. Ustanowione pełnomocnictwo w tym zakresie odciąży go także z tego obowiązku.
Konieczność zgłoszenia w urzędzie skarbowym
W przypadku ustanowienia pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji podatkowych należy zgłosić ten fakt w urzędzie skarbowym. I tak w przypadku deklaracji składanych w tradycyjny sposób, zgłoszenie dotyczące pełnomocnictwa, jak również ewentualne zawiadomienie o jego odwołaniu, należy złożyć organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy. Oznacza to, że gdy inny urząd skarbowy jest właściwy w sprawie opodatkowania VAT, a inny w sprawie PIT, trzeba złożyć pełnomocnictwa do obu urzędów. Tylko wtedy pełnomocnik podpisze skutecznie zarówno deklaracje VAT, jaki i PIT.
Ponadto, w kwestii deklaracji elektronicznych wspomnianą wyżej dokumentację należy przedstawić naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach ewidencji podatników i płatników.
Elżbieta Węcławik, Dorota Kępka
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)