Impreza sportowa jako koszty podatkowe firmy?
2011-11-17 13:09
Przeczytaj także: Imprezy integracyjne dla pracowników a koszty podatkowe
Zwróć jednak uwagę, iż zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Pamiętaj, że zwrot "w szczególności" oznacza, że nie jest to katalog zamknięty i stanowi jedynie przykładowe wymienienie niektórych wydatków związanych z reprezentacją firmy, które są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.Ponieważ przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji reprezentacji ani reklamy, należy odwołać się do wykładni językowej tych pojęć. Zgodnie z utrwaloną już linią interpretacji podatkowych "reprezentacja" to "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną". W związku z tym reprezentacja to występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Są to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów.
Z kolei reklama to działania kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego. Reklama to rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję itp.
Wydatki poniesione na reklamę w pełnej wysokości podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem że wydatki te pozostają w związku z przychodami uzyskiwanymi przez podatnika.
Odnosząc zatem powyższe do przedstawionego przez Ciebie stanu faktycznego, należy stwierdzić, że zawodnicy (pracownicy Twojej firmy) otrzymali wyposażenie sportowe i celem tego przekazania był - z perspektywy Twojej spółki - cel reklamowy (stroje sportowe posiadają bowiem logo firmy). Działania te zatem mają na celu propagowanie pozytywnego wizerunku Twojej firmy. Jednocześnie trudno uznać, iż wyposażenie pracowników w podstawowe stroje piłkarskie ma charakter ponadprzeciętny, wystawny itp. W związku z powyższym należy uznać, że wspomniany przez Ciebie podatek stanowi koszt uzyskania przychodów dla Twojej spółki.
Na analogicznym stanowisku stoją także organy podatkowe.
Koszty turnieju zamkniętego
Jeżeli Twoja firma zdecyduje się, aby turniej piłkarski miał charakter zamknięty (przez co należy uznać, iż nie będzie on dostępny dla osób trzecich spoza firmy) nie będzie już możliwe uznanie, że wydatki te mają charakter reklamowy.
Niemniej jednak, w przypadku turnieju zamkniętego, imprezę tę możesz potraktować jako imprezę integracyjną. Jeżeli dla przykładu w turnieju biorą udział pracownicy z różnych działów, spółka poprzez zorganizowanie turnieju dąży do zwiększenia wydajności i efektów ich pracy. Wspólna rywalizacja sportowa wzmacnia wzajemne relacje między pracownikami i chęć współpracy, co nie jest bez znaczenia dla wydajności pracowników, która w sposób bezpośredni przekłada się na kondycję finansową Twojej firmy. A zatem również taki wydatek może stanowić koszt podatkowy.
Takie samo stanowisko zajmują także organy podatkowe.
Miesięcznik Koszty w Firmie. W jednej publikacji znajdziesz rozwiązania dotyczące rozliczania kosztów w firmie z punktu widzenia 3 dziedzin: podatków dochodowych, VAT, ustawy o rachunkowości.
oprac. : Adam Malinowski / Koszty w Firmie