Informacja podsumowująca VAT-UE: korekta
2010-07-15 13:05
Przeczytaj także: Informacje podsumowujące VAT-UE limity WNT i WDT 2010
Jak wskazuje art. 100 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy VAT zarejestrowani jako podatnicy VAT UE są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych:- wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów na rzecz podatników unijnych
- wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów od podatników unijnych
- transakcjach trójstronnych
- usługach świadczonych dla podatników unijnych (innych niż zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką 0%), dla których miejscem świadczenia usługi zgodnie z art. 28b jest miejsce, gdzie nabywca (kontrahent unijny) posiada siedzibę, stałe miejsce zamieszkania czy też stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej
Informacje takie składa się co do zasady za okresy miesięczne w terminie do 15. dnia następnego miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji. Jedynie podatnicy składający informacje podsumowujące za pomocą środków komunikacji elektronicznej mają czas na ich złożenie nie do 15-tego a do 25-tego dnia następnego miesiąca. Przy spełnieniu pewnych dodatkowych warunków ustawodawca zezwala także na składanie takich informacji za okresy kwartalne a nie miesięczne.
W informacjach tych (poza danymi dotyczącymi określenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego czy identyfikującymi podmiot składający deklarację) podaje się ważny numer VAT UE kontrahentów, z którymi w danym okresie rozliczeniowym podatnik zawierał transakcje wewnątrzwspólnotowe oraz łączną wartość tych transakcji w rozbiciu na WDT, WNT oraz świadczone usługi, a także ewentualną informację, że mamy do czynienia z transakcją trójstronną.
W praktyce może się zdarzyć, że część dokumentów (np. faktury dokumentujące WNT) dotrze do podatnika już po złożeniu informacji podsumowującej za dany okres rozliczeniowy, w którym powinny one być uwzględnione. W takiej sytuacji podatnik powinien złożyć korektę informacji podsumowującej. Zgodnie bowiem z art. 101 ustawy o VAT, w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonych informacjach podsumowujących podmiot, który złożył informację podsumowującą, jest obowiązany złożyć niezwłocznie korektę błędnej informacji podsumowującej. Nie jest przy tym istotne, czy błąd wystąpił z winy podatnika, czy też spowodowany był działaniem innych osób/podmiotów gospodarczych/czynników zewnętrznych.
Korekty deklaracji podatkowych składa się co do zasady na tych samych drukach co sama deklaracja, zaznaczając na niej jedynie: korekta deklaracji/zeznania. W przypadku informacji podsumowujących jest inaczej. Tutaj temu celowi służy druk VAT-UEK.
W korekcie tej w pozycji „było” podaje się dane wykazane w złożonej wcześniej informacji podsumowującej, a w pozycji „jest” podaje się dane prawidłowe. W korekcie tej nie należy przepisywać wszystkich pozycji zawartych we wcześniej złożonej informacji, a jedynie te, które są błędne.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl