Korekta VAT a likwidacja środka trwałego
2010-06-22 13:28
Przeczytaj także: Powrót do zwolnienia a korekta VAT
Rozpatrzmy następującą sytuację: W 2008 r. przedsiębiorca, jako czynny podatnik VAT, zakupił maszynę produkcyjną (o wartości powyżej 15 000 zł), z tytułu której odliczył podatek naliczony w całości. Następnie w 2009 r. powrócił do zwolnienia podmiotowego, co pociągnęło za sobą obowiązek korygowania wcześniej odliczonego podatku od zakupionej maszyny. W roku 2010 maszynę tę zlikwidował. Jak w takiej sytuacji powinien postąpić w stosunku do korekty podatku naliczonego od tej maszyny?Zmiana statusu podatnika z czynnego na zwolnionego skutkuje automatyczną zmianą przeznaczenia posiadanych przez niego maszyn urządzeń – ze związanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych na związane z wykonywaniem czynności zwolnionych. To z kolei pociąga za sobą obowiązek korekty odliczonego podatku VAT przy ich nabyciu. Szczegółowe uregulowania w tym zakresie znalazły się w art. 91 ustawy o VAT. Przepis ten mówi, iż w przypadku zmiany przeznaczenia towaru korekty odliczonego podatku dokonuje się co do zasady w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym zmiana ta miała miejsce (u nas powrót do zwolnienia podmiotowego). Zasada ta nie dotyczy jednak środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów o wartości początkowej przekraczającej 15 000 zł. Tutaj korekty takiej dokonuje się bowiem odpowiednio w okresie 5 lub 10 lat. Korektę taką dokonuje się w deklaracji za styczeń następnego roku podatkowego w wysokości odpowiednio 1/5 lub 1/10 kwoty podatku naliczonego poczynając od deklaracji VAT za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po powrocie do zwolnienia (bądź opodatkowania) aż do końca okresu korekty.
Jeżeli w okresie korekty nastąpi sprzedaż środków trwałych bądź wartości niematerialnych i prawnych korektą tą objętych, korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż. W takiej sytuacji, jeżeli sprzedaż ta zostanie opodatkowana, w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli natomiast sprzedaż będzie zwolniona z podatku lub nie będzie podlegała opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
Ustawodawca milczy natomiast jak postąpić w sytuacji, gdy w okresie korekty dany składnik majątku nie zostaje zbyty a zlikwidowany. W związku z powyższym, zdaniem autora, ponieważ likwidacja środka trwałego nie została wskazana w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług jako przesłanka powodująca konieczność dokonywania korekty VAT, należy zaprzestać dokonywania korekty podatku VAT naliczonego począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło wykreślenie środka trwałego z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z powodu jego likwidacji. Podobnie wypowiedział się także Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 17 lutego 2009 r. nr IPPP2/443-1737/08-2/ASi.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl