eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiInterpretacje i wyjaśnieniaZaliczka na podatek pracownika a brak wypłaty

Zaliczka na podatek pracownika a brak wypłaty

2009-11-02 07:41

Bezwzględnym obowiązkiem pracodawcy jako płatnika jest pobór i wpłata zaliczki na podatek dochodowy z tytułu przychodów ze stosunku pracy. Jest tak także w sytuacji, gdy w danym miesiącu pracownik uzyska jedynie przychód z nieodpłatnych świadczeń - podał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 23.10.2009 r. nr IPPB2/415-484/09-4/MK.

Przeczytaj także: Zawyżone wynagrodzenie a zaliczka na podatek dochodowy

Jakie wątpliwości wyjaśnił organ podatkowy?

We wniosku wskazano, iż spółka opłaca swoim pracownikom składkę z tytułu ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków oraz poważnego zachorowania. Jest to świadczenie w naturze, które jest doliczane do przychodu ze stosunku pracy i opodatkowane podatkiem dochodowym. Spółka zatrudnia poniżej 20 pracowników. Choroba jednego z nich trwa ponad 33 dni. W związku z czym w chwili obecnej jest mu wypłacany zasiłek chorobowy przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Spółka nie dokonuje na rzecz tego pracownika żadnych płatności. W dalszym ciągu ponosi jednak koszty ubezpieczenia wskazanego wyżej. Z uwagi na powyższe nie ma jednak możliwości pobrać od tego pracownika zaliczki na podatek dochodowy. Wystąpiła ona do tego pracownika o dokonywanie wpłat zaliczki podatku dochodowego na rachunek pracodawcy, które to następnie będą przekazywane do urzędu skarbowego.
Spółka ta zatrudnia także pracownicę, która jest w trakcie procesu adopcyjnego dziecka i za niedługi czas przejdzie na urlop macierzyński. Wtedy pracodawca także przestanie jej wypłacać wynagrodzenie, a zasiłek macierzyński będzie ona otrzymywać z ZUS-u. Tutaj także jednak w dalszym ciągu spółka będzie opłacała na rzecz pracownicy ubezpieczenie, o którym mowa wyżej, w związku z którym to powstanie trudność w pobraniu zaliczki na podatek dochodowy. Pracodawca zamierza wystąpić do tej pracownicy o dokonywanie wpłat zaliczki na jego rachunek, po czym zostanie ona przekazana na rachunek urzędu skarbowego.

W związku z powyższym spółka ma następujące pytania:
1. Czy w przypadku niemożności dokonania potrącenia zaliczki na podatek dochodowy wynikającej z braku jakichkolwiek wypłat na rzecz pracownika, pracodawca może dokonać przekazania zaliczki podatku dopiero po:
1) wpłacie pracownika kwoty zaliczki podatku na rachunek lub w kasie pracodawcy,
2) ponownym rozpoczęciu dokonywania wypłat na rzecz pracownika (w związku z powrotem ze zwolnienia lekarskiego lub urlopu macierzyńskiego).
Czy w takiej sytuacji wpłacany podatek powinien być traktowany, jako wpłacany w terminie, czy też pracodawca powinien naliczyć odsetki za zwłokę (w odniesieniu do miesięcy, w których świadczenia w naturze były świadczone - pomimo, iż zwłoka nie była spowodowana opóźnieniem po stronie płatnika)?

2. Czy w przypadku jeśli w danym roku podatkowym pracodawca nie będzie już dokonywał płatności na rzecz pracownika, czy wykazanie wartości świadczenia w naturze na deklaracji podatkowej pracownika (przy wpisaniu wartości „0”, jako wartości przekazanego podatku) będzie wystarczającym wywiązaniem się pracodawcy z roli płatnika określonej w art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
W przedmiotowej sprawie organ podatkowy zajął następujące stanowisko:

„(…) Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

 

1 2 ... 4

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: