Prowadzenie ksiąg rachunkowych: nowe rozporządzenie
2009-05-15 12:18
Przeczytaj także: 4 ważne zasady rachunkowości
Nowe rozporządzenie ma nieco inny charakter niż jego poprzednik, ponieważ kluczowe kwestie związane z tym, kto ma prawo uzyskać certyfikat MF, są w tej chwili uregulowane bezpośrednio w ustawie o rachunkowości.Rozporządzenie z 8 kwietnia 2009 r. skupia się zatem na aspektach technicznych i formalnych związanych z przeprowadzeniem egzaminu.
Nie ma w nim wskazań, kto może ubiegać się o certyfikat lub jak powinna wyglądać praktyka w rachunkowości. Kwestie te bowiem są określone w art. 76a (i następnych) ustawy o rachunkowości. Z rozporządzenia dowiemy się za to, jak powinien wyglądać nowy wniosek oraz ile kosztuje procedura.
Zgodnie z ustawą o rachunkowości certyfikat uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych można uzyskać albo zdając egzamin, albo dokumentując odpowiednie wykształcenie wyższe lub podyplomowe z zakresu rachunkowości.
Egzamin na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych
Osoby, które chcą przystąpić do egzaminu, nie muszą już dokumentować odbycia odpowiedniej praktyki przed przystąpieniem do egzaminu – mogą być w trakcie jej zdobywania, a i tak będą mogły przystąpić do egzaminu. Muszą złożyć wniosek, który zawiera następujące dane (brak w rozporządzeniu wzoru tego wniosku):
- numer PESEL (a w przypadku osób nieposiadających obywatelstwa polskiego –numer i rodzaj dokumentu potwierdzającego tożsamość),
- imiona i nazwisko,
- datę i miejsce urodzenia,
- adres zamieszkania oraz
- adres do korespondencji.
Do tego wniosku powinny dołączyć:
- oświadczenie o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych oraz korzystaniu z pełni praw publicznych,
- oświadczenie o niekaralności za przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo skarbowe oraz za czyn określony w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości (to nie jest wypis z Krajowego Rejestru Karnego).
oprac. : Poradnik Finansowo-Księgowy