Kasy fiskalne: likwidacja a zwrot ulgi
2007-11-14 12:46
Przeczytaj także: Kasy fiskalne - jakie obowiązki?
Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500 zł. Dotyczy to zarówno czynnych podatników VAT jak i zwolnionych.Ustawa o VAT przewiduje jednak sytuacje, kiedy tak otrzymane dofinansowanie podlega zwrotowi. Jak wskazuje art. 111 ust. 6 cytowanej ustawy, zwrotu takiego należy dokonać w przypadku, gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania podatnik zaprzestanie ich używania lub nie dokonuje w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w odrębnych przepisach.
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących wskazano, iż zwrotu otrzymanych pieniędzy muszą dokonać podatnicy, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania (§ 11 ust. 1):
- zaprzestaną działalności;
- nastąpi otwarcie likwidacji;
- zostanie ogłoszona upadłość;
- nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału);
- dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, zgodnie z którymi zwrot taki powinien zostać dokonany (określonych w § 7 i 8 rozporządzenia).
O ile przepisy podatkowe wskazują, jak podatnik może otrzymać „refundację” części wydatku poniesionego z zakupem kasy fiskalnej, tak w przypadku zwrotu tych pieniędzy brak jest sprecyzowania w zakresie jego formy. Wskazują one natomiast, iż obowiązek w zakresie zwrotu powstaje z upływem ostatniego dnia miesiąca lub kwartału, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu oraz należy go spełnić nie później niż w terminie rozliczenia podatku od towarów i usług za ten miesiąc i usług (a w przypadku podatników zwolnionych z VAT nie później niż do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu).
Jak jednak tego zwrotu dokonać?
Z powodu braku uregulowań w tym zakresie autor widzi dwie możliwości. Pierwsza – to zwrot należności bezpośrednio na konto właściwego urzędu skarbowego. Z całą pewnością z tej formy powinni skorzystać podatnicy zwolnieni z VAT.
Druga z możliwości to wykazanie tego zwrotu w deklaracji VAT. Za takim postępowaniem przemawia chociażby argument, iż przy zakupie kasy fiskalnej, podatnik w deklaracji wykazywał odliczenie części poniesionych wydatków. Zatem racjonalne wydaje się dokonanie zwrotu wcześniej otrzymanych pieniędzy poprzez jego wykazanie w deklaracji w wartości ujemnej.
Oczywiście w celu uniknięcia niepotrzebnych sporów z fiskusem oraz upewnienia się, jaki sposób dokonywania zwrotu jest w danym urzędzie stosowany, zaleca się kontakt z tym urzędem.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl