Jaka korekta elektronicznej faktury VAT?
2007-08-30 13:10
Przeczytaj także: Faktura elektroniczna a duplikat i korekta
Jakie wątpliwości wyjaśnił urząd skarbowy?W skierowanym do organu podatkowego zapytaniu wyjaśniono, że spółka prowadzi działalność hurtową oraz detaliczną artykułów sanitarnych i budowlanych. Firma X wprowadza dokumentowanie sprzedaży w formie elektronicznej. Współpraca spółki z tą firmą wymaga rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży w tej formie w spółce. W tym celu spółka podpisała umowę z firmą Y na obsługę elektroniczną faktur pomiędzy firmą X a spółką. Faktury będą wystawiane w systemie EDI bez wprowadzania podpisu elektronicznego. Firma X założyła, że w pierwszym okresie wymiana danych elektronicznych dotyczyć będzie jedynie faktur, faktury korygujące będą natomiast wystawiane w wersji papierowej. Spółka wystąpiła zatem z zapytaniem czy możliwe jest przesyłanie elektronicznych danych tylko w zakresie faktur przez pewien okres, bez elektronicznych faktur korygujących w tym samym czasie? W przedmiotowej sprawie urząd skarbowy zajął następujące stanowisko:
„(…) Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm), w dalszej części zwanej "ustawą", podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy,są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).
Wskazać jednak należy, iż zgodnie z art. 106 ust. 11 ustawy Minister właściwy do spraw publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji, może określić w drodze rozporządzenia, zasady przechowywania oraz tryb udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej faktur przesyłanych drogą elektroniczną, uwzględniając przepisy prawa Wspólnot Europejskich , potrzebę zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku oraz stosowania techniki w zakresie przesyłania danych w formie elektronicznej i kodowania tych danych.
Realizując dyspozycje zawarte w w/w art. 106 ust. 11 ustawy Minister Finansów wydał w dniu 14.07.2005r. rozporządzenie w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119).
W świetle § 5 ust. 1 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005r. faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie.
Na podstawie § 5 ust. 2 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005r. w przypadkach gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie i przesłanie dokumentu, o którym mowa w w/cyt. § 5 ust. 1 rozporządzenia, w formie elektronicznej, w szczególności w przypadku cofnięcia przez odbiorcę faktur zgody na ich wystawiania i przesyłanie w formie elektronicznej, podatnik wystawia ten dokument w formie papierowej, zamieszczając na nim adnotację, że odpowiednio faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej.
Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż obowiązujące przepisy prawa podatkowego nie przewidują możliwości wystawiania faktur korygujących w formie papierowej, jeśli faktury pierwotne są dokumentami elektronicznymi, z wyjątkiem wystąpienia przeszkód formalnych lub technicznych, o których mowa w w/cyt. § 5 ust. 2 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005r.(…)”
Pełną treść postanowienia/decyzji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów
oprac. : Ministerstwo Finansów