Promocja sprzedawanych leków a koszty reklamy
2007-08-29 13:15
Przeczytaj także: Transakcje powyżej 15.000 zł: zapłata kartą płatniczą a koszty podatkowe
Jakie wątpliwości wyjaśniła izba skarbowa?W skierowanym do organu podatkowego zapytaniu wyjaśniono, że spółka organizuje spotkania dla lekarzy w celu prezentacji swoich leków (sposobu dawkowania, wskazania i przeciwwskazania stosowania, mechanizm działania). W tym celu ponosi wydatki wyjazdowe na spotkania promocyjne, w skład których wchodzą: przygotowania zaproszeń, wynajem Sali konferencyjnych oraz sprzętu audiotelewizyjnego, wynajem pokoi hotelowych, wyżywienie i przejazdy uczestników, usługi cateringowe. Wskazano także, iż powyższe spotkania organizowane są w miejscu zamieszkania uczestników. W związku z powyższym wystąpiono z zapytaniem czy wydatki te mogą zostać w całości uznane za koszty reklamy, a tym samym za koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym? W przedmiotowej sprawie izba skarbowa zajęła następujące stanowisko:
„(…) Przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm./ stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Do kosztów uzyskania przychodów mogą być zatem zaliczone wszelkie koszty, których poniesienie związane jest z prowadzoną działalnością gospodarczą, a nie wymienione w art. 16 ust. 1.
Przedmiotem sporu w rozpatrywanej sprawie, są koszty związane z reklamą produktów Spółki tj. reklamą produktów leczniczych.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają legalnej definicji reklamy. Tym samym należy posługiwać się pojęciem reklamy w znaczeniu nadanym przez słownik języka polskiego lub unormowaniami zawartymi w przepisach szczególnych. W przedmiotowej sprawie zastosowanie będą miały przepisy szczególne.
Definicję i katalog czynności stanowiących reklamę produktu leczniczego zawiera art. 52 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 06.09.2001r. Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2004r. Nr 53, poz. 533 ze zm.). Zgodnie z definicją zawartą w art. 52 ust. 1 reklamą produktu leczniczego jest działalność polegająca na informowaniu lub zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego mającą na celu zwiększenie liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych.
oprac. : Ministerstwo Finansów