Faktura VAT RR wystawiona dla własnej firmy?
2007-06-06 13:20
Przeczytaj także: Rolnik ryczałtowy może wystawić fakturę korygującą
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę podatku naliczonego stanowi zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6. W myśl tego ostatniego przepisu, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:
- nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;
- zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14 dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;
- w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty, o której mowa w pkt 2, zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych.
Gdyby przyjąć, jak tego chce wnioskodawca, iż w stanie faktycznym sprawy miałby zastosowanie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, to wówczas skutek zastosowania tego przepisu byłby taki, iż na podmiocie przekazującym produkty rolne ciążyłby obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej zgodnie z art. 106 ust. 7 tej ustawy. Tymczasem szczególna procedura dotycząca rolników ryczałtowych polega na tym, iż to podatnik nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego, wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.
W zażaleniu skarżący zarzuca naruszenie:
- art. 120 Ordynacji podatkowej nakazującego organom podatkowym działanie na podstawie przepisów prawa,
- art. 121 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym postępowanie podatkowe powinno być prowadzone w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych,
- art. 124 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym organy podatkowe powinny wyjaśnić stronom zasadność przesłanek, którymi kierują się przy załatwianiu sprawy, poprzez brak odniesienia do argumentów podatnika.
W odpowiedzi na ten zarzut, w pierwszej kolejności należy wyjaśnić, iż powołane wyżej przepisy Ordynacji podatkowej nie odnoszą się wprost do postępowania w sprawie udzielenia interpretacji, które jest postępowaniem szczególnym, odrębnym. Powołane wyżej przepisy Ordynacji podatkowej określają ogólne zasady postępowania podatkowego, które w przedmiotowej sprawie się nie toczy. Dlatego też zarzut naruszenia art. 120, 121 i 124 Ordynacji podatkowej należy uznać za bezzasadny.
Zgodzić się należy z twierdzeniem skarżącego zawartym w złożonym zażaleniu, iż pojęcia „sprzedaż” i „dostawa” nie są tożsame, jednakże ani jedna, ani druga czynność w opisywanym stanie faktycznym nie wystąpiła, a zatem brak jest podstaw do wystawienia faktury i odliczenia podatku naliczonego. Za nieuprawniony uznać natomiast należy zarzut, iż organ podatkowy pierwszej instancji stwierdził jedynie, iż w omawianym przypadku nie dochodzi do „sprzedaży” pozostawiając wyjaśnienie pojęcia „dostawy towarów” bez uzasadnienia, gdyż pojęcie to zostało wyjaśnione w uzasadnieniu zaskarżonego postanowienia łącznie z przytoczeniem stosownych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. (…)”
Pełną treść postanowienia/decyzji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów
oprac. : Ministerstwo Finansów