Imprezy integracyjne a koszty działalności
2007-02-08 09:04
Przeczytaj także: Podróż służbowa: wypłacona delegacja w kosztach podatkowych
Podatnik w swoim zapytaniu skierowanym do organu podatkowego poinformował, że prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki komandytowej. Organizowane imprezy integracyjne o różnych charakterze dla swoich pracowników mają za podstawowy cel integrować pracowników, przez co polepszają się ich wyniki pracy i rosną przychodu spółki. Wątpliwości podatnika budziła kwestia zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizowaniem imprez. Organ podatkowy w tej sprawie zajął następujące stanowisko:„(…) Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tekst jednolity: Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 ze zm. ), kosztami uzyskania przychodu z poszczególnego źródła przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy. Użyty przez ustawodawcę w w/w przepisie zwrot "w celu osiągnięcia przychodów" oznacza, iż aby określony wydatek mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodu, to pomiędzy tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowo - skutkowy. Generalnie można przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.
Konstrukcja kosztów uzyskania przychodu oparta jest zatem na swoistej klauzuli generalnej, zgodnie z którą podatnik ma możliwość odliczania dla celów podatkowych wszelkich kosztów, pod tym jednak warunkiem, iż wykaże ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Kosztami uzyskania przychodu są także tzw. koszty pracownicze, obejmujące przede wszystkim: wynagrodzenie zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety, wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników, jak również wydatki ponoszone na rzecz pracowników w postaci organizacji dla nich imprez okolicznościowych i integracyjnych. Wydatki te związane są bowiem z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą oraz mają na celu poprawę atmosfery pracy i zintegrowania pracowników z pracodawcą ( podatnikiem ) a przez to zwiększenie efektywności ich pracy. Wydatki związane z imprezą integracyjną pracowników nie zostały wymienione w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodu.
A zatem, jeśli poniesiony na spotkanie integracyjne wydatek został sfinansowany ze środków obrotowych, nie mieści się w zakresie działalności socjalnej oraz spełnia warunki, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - to wydatek taki stanowi koszt uzyskania przychodu. Powyższe stanowisko jest także prezentowane przez Ministerstwo Finansów w pismach: nr PB3/GM-8213-298/058/1680 z dnia 30 grudnia 2005 roku oraz nr DD6-8213-279/GM/06/552 z dnia 23 sierpnia 2006 roku. (…)”
Pełną treść postanowienia/decyzji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów
oprac. : Ministerstwo Finansów