Dekoracje i kartki świąteczne a koszty uzyskania przychodu
2006-12-21 13:29
Przeczytaj także: Diety za podróż służbową w kosztach uzyskania przychodu
Odpowiedź: Do 31 grudnia 2006 r. rozsyłanie kart świątecznych z życzeniami stanowi element reprezentacji o charakterze niepublicznym (określony co do tożsamości odbiorca), wydatki z nimi związane można zaliczyć do kosztów podatkowych tylko w ramach limitu 0,25% przychodu (także koszty znaczków pocztowych i kopert). Natomiast wydatki na dekoracje świąteczne, jako reprezentację o charakterze publicznym (odbiorca nieokreślony co do tożsamości), można zaliczyć w koszty w pełnej wysokości.W 2007 r. rozliczenia tego typu wydatków będą już wyglądały inaczej, o czym poniżej.
Wyjaśnienie: Upiększanie pomieszczeń biurowych i otoczenia firmy na okres świąteczny stało się tradycją. Jednakże aparat skarbowy musi kierować się, w ocenie kosztów, przepisami prawa podatkowego, a nie tradycjami.
Niewątpliwie piękny wystrój świąteczny ma wpływ na pozytywny odbiór firmy przez kontrahentów, klientów oraz osoby postronne. Jest to więc działanie w sferze budowania pozytywnego wizerunku firmy: public relation, czyli PR. Kreowanie wizerunku firmy jest działaniem w sferze reprezentacji firmy i jeżeli adresat (odbiorca przekazu) nie jest indywidualnie określony, ma charakter publiczny.
Pamiętaj!
Granica między reklamą i reprezentacją jest płynna, a brak definicji ustawowych pozostawia wiele możliwości interpretacyjnych.
W sferze PR znajdą się również kartki z życzeniami świątecznymi. Ponieważ jednak kierowane są do określonego kręgu adresatów lub bezpośrednio do indywidualnych osób (firm), sprawa zaliczenia do kosztów wydatków z nimi związanych będzie prostsza.
Z kosztów uzyskania przychodów wyłączone są koszty reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób (art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, dalej: updof, oraz odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dalej: updop).
Kartki świąteczne mają określonych co do tożsamości odbiorców, nie spełniają więc kryteriów „publiczności”. Natomiast wystrój firmy oraz jej otoczenia jest adresowany do nieokreślonego kręgu odbiorców (każdy przechodzień widzi dekorację) i chociaż choinki przed budynkiem nie są na pewno „środkiem masowego przekazu”, to prezentacja wystroju jest jak najbardziej publiczna.
Uwaga!
Od 1 stycznia 2007 r. zmienią się zasady dotyczące rozliczania opisanych powyżej wydatków. Nowelizacje ustaw o podatku dochodowym wprowadzają nowe brzmienie przepisów art. 23 ust. 1 pkt 23 updof i art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.
Zgodnie z nimi nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Znika też podział na reklamę publiczną i niepubliczną, można więc będzie wydatki na reklamę zaliczać w całości w koszty podatkowe.
Podstawa prawna
• Art. 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).
• Art. 16 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).
„Wskazówki Księgowe” - praktyczne rozwiązania problemów związanych z podatkami, rachunkowością, ubezpieczeniami społecznymi i prawem pracy.
oprac. : Wskazówki Księgowe