Tarcza antykryzysowa: Wydatkowanie środków z mikropożyczki na potrzeby firmy
2020-06-02 13:24
Śroki z mikropożyczki trzeba wydać i udokumentować © hesa2 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Warunki umorzenia mikropożyczki z Funduszu Pracy
Niestety przepisy regulujące udzielenie mikropożyczki są nader oszczędne – ograniczają się jedynie do określenia zasad ich udzielania oraz tego, kiedy wnioskować o ewentualne umorzenie.W ustawowych regulacjach (przypomnijmy, że jest to art. 15zzd ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych) jedynie, że pożyczka jest udzielana na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy. Pożyczka ta wraz z odsetkami na wniosek takiego przedsiębiorcy podlega następnie umorzeniu, pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki. We wniosku o umorzenie mikroprzedsiębiorca oświadcza, że prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
fot. hesa2 - Fotolia.com
Śroki z mikropożyczki trzeba wydać i udokumentować
Na co wydać pieniądze i co przedstawić do kontroli?
Regulacje ustawowe, poza wskazaniem, co winno znaleźć się we wniosku, oprocentowania oraz okresu spłaty pożyczki, w zasadzie na tym się kończą. Nie ma zatem ani słowa o tym, na co konkretnie pieniądze wydać oraz w jaki sposób powyższe dokumentować.
Pożyczkę dla mikroprzedsiębiorców można łączyć z innymi formami wsparcia. Należy tylko pamiętać o tym, że nie można przeznaczyć dwóch lub więcej rodzajów dofinansowania ze środków publicznych na pokrycie tych samych kosztów.
Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy starający się o dofinansowanie mają szereg wątpliwości w tej materii. Pojawiły się wręcz obawy, że wnioskowanie o umorzenie może nie być tak proste jak początkowo zapowiadano i przedsiębiorca będzie musiał przedstawić szczegółowe dokumenty potwierdzające wydatki.
Co na to resort pracy? Zgodnie z ministerialnymi wyjaśnieniami, środki mają pokryć bieżące koszty działalności gospodarczej. Zatem żadne wydatki nie będą kwestionowane, o ile przedsiębiorca wykaże, że są to wydatki związane z prowadzoną przez niego bieżącą działalnością gospodarczą.
Nadto przy składaniu wniosku o umorzenie pożyczki nie będzie konieczności przedstawiania rachunków z wydatków. Takie dokumenty należy jednak zachować. Dlaczego?
Przedsiębiorca może bowiem zostać poddany kontroli w zakresie prawidłowości wydatkowania umorzonych środków, zaś starosta dokonujący kontroli musi mieć zagwarantowaną możliwość sprawdzenia prawidłowej realizacji zawartej umowy. Przedsiębiorca otrzymuje tutaj środki publiczne na określony ustawowo cel i tak też powinien je spożytkować. Dlatego zalecane jest, aby każdy przedsiębiorca otrzymujący dofinansowanie gromadził rachunki i faktury (nawet gdy ustawodawca nie nałożył na niego takich obowiązków) celem przedstawienia ich w ramach ewentualnej kontroli.
Odpowiedzialność mikroprzedsiębiorcy za ewentualne nieprawidłowości w wydatkowaniu środków jest cywilno-prawna, co wynika z zawartej umowy. Spory wynikające z zawartej umowy będą rozstrzygane na drodze polubownej, a w ostateczności przed sądem cywilnym.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)