eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiInterpretacje i wyjaśnieniaPCC od zakupu samochodu osobowego przez osobę niepełnosprawną

PCC od zakupu samochodu osobowego przez osobę niepełnosprawną

2019-10-09 11:35

Przeczytaj także: Osoba niepełnosprawna nie płaci podatku PCC od zakupu samochodu


Należy wskazać, że aby korzystać z uprawnień przewidzianych ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, istnieje konieczność uzyskania jednego z orzeczeń, o których mowa w art. 1 tej ustawy. Z kolei art. 62 ww. ustawy nie precyzuje podstawy prawnej orzeczenia ani nie wskazuje organu kompetentnego do jego wydania. Dlatego na mocy powyższego przepisu również orzeczenia tzw. resortowych komisji lekarskich, wydane przed dniem 1 stycznia 1998 r. (wejściem w życie ustawy), mogą być traktowane jak orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Chodzi tutaj również o orzeczenia, których podstawę wydania stanowiły przepisy ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin.

Należy podkreślić, że zrównanie orzeczeń o inwalidztwie wydanych na podstawie ww. ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. z orzeczeniami o niepełnosprawności w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, dotyczy orzeczeń wydanych przed dniem 1 stycznia 1998 r. Zatem wydane po dniu 31 grudnia 1997 r. przez komisje resortowe w stosunku do funkcjonariuszy (m.in. Straży Granicznej) orzeczenia o zaliczeniu do grupy inwalidzkiej (a takie właśnie orzeczenie posiada Wnioskodawca) nie są traktowane na gruncie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych jako orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Oznacza to, że w celu skorzystania z uprawnień przewidzianych w tej ustawie, tj. aby móc spełnić przesłankę zaliczenia do osób niepełnosprawnych np. z zamiarem skorzystania ze zwolnienia określonego w treści art. 8 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, należy legitymować się jednym z orzeczeń, o których mowa w art. 1 pkt 1-2 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, wydanym na podstawie przepisów ww. ustawy. Jednakże z uzupełnienia wniosku, które wpłynęło do Organu 13 września 2019 r. wynika, że Wnioskodawca takiego orzeczenia nie posiada.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie w związku z zakupem przez Wnioskodawcę w dniu 19 czerwca 2019 r. samochodu osobowego na potrzeby własne za kwotę 25.000,00 zł, nie może znaleźć zastosowania zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych określone w treści art. 8 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Z treści tego przepisu jednoznacznie wynika bowiem, iż jedną z obligatoryjnych przesłanek warunkujących zastosowanie podmiotowego zwolnienia jest zaliczenie nabywającego samochód osobowy do osób niepełnosprawnych w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Natomiast orzeczenie o niepełnosprawności, w którym przyznano Wnioskodawcy III grupę inwalidzką w związku ze schorzeniami narządów ruchu, tj. orzeczenie Wojewódzkiej Komisji Lekarskiej Ministra Spraw Wewnętrznych z 8 maja 2015 r. nie spełnia wymogów do uznania Wnioskodawcy za osobę niepełnosprawną w świetle ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Tym samym Wnioskodawca z tytułu dokonania w dniu 19 czerwca 2019 r. czynności zakupu ww. samochodu nie jest osobą zwolnioną z podatku od czynności cywilnoprawnych.

Nie można zatem zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, iż w związku z faktem, że trzecia grupa inwalidzka odpowiada stopniu niepełnosprawności lekkiemu a schorzenie zwyrodnieniowe kręgosłupa jest w orzecznictwie cywilnym klasyfikowane jako dysfunkcja ruchowa 05R-, to Wnioskodawca jest osobą zwolnioną z podatku od czynności cywilnoprawnych nabywając pojazd na potrzeby własne. W przedmiotowej sprawie – z uwagi na brak potwierdzenia stopnia niepełnosprawności Wnioskodawcy orzeczeniem wydanym na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – nie zachodzą bowiem przesłanki do zastosowania przepisu art. 8 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż wszelkie zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień podatkowych powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wykluczone jest w tym wypadku stosowanie wykładni rozszerzającej jak i zawężającej.

W przedmiocie stosowania wszelkiego rodzaju zwolnień podatkowych trzeba mieć na względzie także art. 84 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z którym – każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy, co wynika z art. 217 Konstytucji. Tym samym, każdy wyjątek od zasady powszechności opodatkowania (w tym także zwolnienie podatkowe) nie może być interpretowany dowolnie, ani uzupełniany w drodze interpretacji o treść, której nie zawiera. (…)”


Pełną treść interpretacji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: