Dotacja na zakup środka trwałego w PIT i CIT: zmiana interpretacji
2017-08-07 14:52
Księgowość © patpitchaya - Fotolia
Przeczytaj także: Usługi od podmiotów powiązanych w wartości początkowej budynku
Dnia 21 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną, w której zawarł kontrowersyjne stanowisko w zakresie określenia momentu korekty kosztów w zakresie dokonanych odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych sfinansowanych po części dotacją. Ponieważ obecnie interpretacje wydaje tylko jeden organ (wcześniej było to pięciu dyrektorów izb skarbowych), zaczęły powstawać pytania, czy mamy do czynienia ze zmianą stanowiska w tym zakresie.Dotacja na środek trwały
Co do zasady dotacje związane z działalnością gospodarczą są opodatkowane podatkiem dochodowym. Nie zawsze tak jednak jest. Wśród wyjątków są m.in. środki trwałe, których zakup czy wytworzenie jest finansowane taką dotacją. Tak spożytkowana dotacja nie jest przychodem opodatkowanym.
Sęk w tym, że dotacja może zostać otrzymana dużo później, aniżeli rozpoczęcie amortyzacji środka trwałego. Stąd powstawały wątpliwości, kiedy dokonać stosownego ograniczenia. Od 2016 r. spór w tym zakresie rozwiał ustawodawca (tak się przynajmniej wydawało) poprzez zmianę stosownych przepisów.
Dodając nowe regulacje prawodawca wskazał, że stosownej korekty rozpoznanych wcześniej kosztów z tytułu amortyzacji należy dokonać na bieżąco, a nie okresie, w którym odpis w całości trafił do kosztów. Nie wszystko okazało się jednak być jasne.
fot. patpitchaya - Fotolia
Księgowość
Dotychczas organy podatkowe uznawały, że podatnik uzyskujący dotację powinien dokonać korekty kosztów amortyzacji w dniu, w którym faktycznie dotację otrzymał, czyli w dniu wpływu środków z dotacji na jego rachunek bankowy. Tak wypowiadali się wcześniej dyrektorzy izb skarbowych uprawnieni do wydawania interpretacji, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 9 marca 2016 r., nr IBPB-1-3/4510-98/16/TS, czy Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 25.04. 2016 r. nr DD9/033/188/KZU/2012/PK-627, zmieniając z urzędu interpretację indywidualną z dnia 19.07.2011 r. nr ITPB3/415-11a/11/AW Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.
Ostatnio jednak co innego stwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 21 kwietnia 2017 r., nr 1462-IPPB6.4510.37.2017.1.AG. Mówiąc w dużym skrócie, jego zdaniem korekty kosztów o „zawyżone” odpisy amortyzacyjne należy dokonać w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymano ten inny dokument (tutaj decyzję), a nie okresie, w którym fizycznie otrzymano środki z dotacji.
Z otrzymanym rozstrzygnięciem nie zgodziła się jednak spółka, która o nie wystąpiła. Wezwała ona organ do usunięcia naruszenia prawa, którego kolejnym krokiem jest skierowanie sprawy do sądu. W piśmie tym spółka m.in. przytoczyła dotychczasową linię interpretacyjną organów podatkowych.
Spółka zwróciła uwagę, że ustawodawca uzależnił moment korekty kosztów od daty otrzymania faktury korygującej lub, w przypadku braku faktury, innego dokumentu potwierdzającego przyczyny korekty. Zatem, stosując literalne brzmienie ww. przepisów, zdaniem Spółki należałoby wnioskować, że korekta kosztów uzyskania przychodów powinna nastąpić w momencie otrzymania „innego dokumentu” potwierdzającego przyczynę korekty (w przypadku otrzymania dotacji, dofinansowania, refundacji podatnik nie otrzyma faktury korygującej).
Organy podatkowe nie rozstrzygają co należałoby uznać za „inny dokument”. Z ich interpretacji wynika bowiem, że moment korekty kosztów podatkowych nie jest uzależniony od daty otrzymania jakiegokolwiek dokumentu, lecz od daty otrzymania dotacji (dofinansowania, refundacji).
Kierując się zatem stanowiskiem organów podatkowych Spółka uznała, że korekty kosztów podatkowych dokonuje się w miesiącu otrzymania dotacji (dofinansowania, refundacji).
Po rozpatrzeniu wezwania do usunięcia naruszenia prawa organ wydał nową interpretację w dniu 13.06.2017 r. nr 1462-IPPB6.4510.37.2017.2.AG, którą to uchylił wcześniejsze rozstrzygnięcie i przyznał rację wnioskodawcy. Można zatem przyjąć, że nadal - zdaniem organów podatkowych - moment korekty kosztów nie jest uzależniony od daty otrzymania jakiegokolwiek dokumentu, tylko od daty wpływu dotacji na rachunek bankowy podatnika.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)