Ozdoby świąteczne w kosztach podatkowych firmy?
2016-12-19 13:00
Choinka w firmie © Stanisic Vladimir - Fotolia.com
Przeczytaj także: Dekoracje świąteczne a koszty podatkowe i VAT
Zarówno duzi jak i mali
Dla konsumentów okres przedświąteczny jest czasem, w którym dokonują oni wzmożonych zakupów. Same sklepy nas do tego zachęcają i to na wszelkie możliwe sposoby. Są to nie tylko akcje promocyjne na określone towary ze świąteczną oprawą, ale także odpowiedni wystrój sklepów czy puszczanie świątecznych piosenek mających na celu wprowadzić klientów w świąteczny nastrój zachęcający do wydawania pieniędzy. W efekcie ze sklepu wychodzimy z zakupionymi towarami, o których wchodząc do niego nawet nie myśleliśmy.
Nie tylko w galeriach handlowych czy innych sklepach zabiegi takie są stosowane. Również firmy z innych branż o tej porze roku dbają o odpowiedni (świąteczny) wystrój swoich siedzib (i nie tylko), które to pozwalają budować pozytywną, świąteczną atmosferę w relacjach z kontrahentami.
Świątenczy wystrój firmy jest kosztem?
Wydatki ponoszone na świąteczny wystrój firmy są jej kosztem. Niemniej przedsiębiorcy chcieliby je zaliczać także do kosztów podatkowych. Czy mają do tego prawo?
Jednocześnie ustawodawca z kosztów podatkowych wprost wyłączył m.in. wydatki na reprezentację (katalogi wyłączeń znajdują się odpowiednio w art. 23 ustawy o PIT i art. 16 ust. 1 ustawy o CIT). W związku z tym, dla udzielenia odpowiedzi na pytanie, czy koszty związane ze świątecznym przystrojeniem firmy, mogą być zaliczone do kosztów podatkowych, należy rozstrzygnąć, czy są one wydatkami na reprezentację.
fot. Stanisic Vladimir - Fotolia.com
Choinka w firmie
Ogólną definicję kosztów podatkowych wydatki takie zdają się bowiem spełniać. Są one ponoszone w celu zwiększenia sprzedaży oferowanych towarów i usług, a co za tym idzie, służą przychodom (opodatkowanym) firmy. Oczywiście trzeba je także odpowiednio udokumentować (zwykle będą to faktury VAT).
Czy jednak wystrój firmy nie powinien być zaliczony do kosztów reprezentacji?
Obecna linia interpretacyjna zarówno sądów administracyjnych jak i organów podatkowych wskazuje, że celem reprezentacji jest stworzenie konkretnego wizerunku firmy „w oczach” kontrahenta. Jest to „coś więcej” niż przyjęty w danych zwyczajach standard, wystawność, okazałość.
Stąd świąteczny wystrój firmy w obecnym czasie nie jest traktowany jako reprezentacja (o ile oczywiście mieści się on w granicach przyjętego zwyczaju). Bożonarodzeniowe dekorowanie zarówno ulic, jak i firm, czy sklepów jest zwyczajowo przyjętą normą w naszej rzeczywistości gospodarczej - zakorzenioną w tradycji.
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 02.04.2014 r. nr IBPBI/1/415-39/14/ESZ wskazał, że wydatki na zakup dekoracji do poczekalni i recepcji gabinetu stomatologicznego mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Co do zasady bowiem wydatki na zakup wyposażenia (a takim właśnie składnikiem majątku są dekoracje) lokalu (czy też jego części) wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, o ile są racjonalne uzasadnione charakterem danej działalności. Zainteresowana pytała o możliwość przybrania pomieszczeń m.in. na Święta Bożego Narodzenia w stroiki świąteczne, choinki, kwiaty w wazonach i inne tego typu rzeczy.
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 13.02.2008 r. nr ILPB3/423-235/07-2/MC wskazał natomiast, że wydatki na dekoracje w postaci choinek, lampek, stroików, bombek oraz zakupu usług dekoratorskich w celu udekorowania firmy z okazji świąt nie stanowią działań o charakterze wyjątkowym czy specjalnym. Świąteczny wystrój firmy jest w obecnych warunkach rynkowych wymogiem stawianym przez klientów. Dlatego też wydatki na jej dekoracje należy traktować jak koszty związane z funkcjonowaniem firmy i zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów - oczywiście pod warunkiem, że są one racjonalne i wykazują związek przyczynowo - skutkowy z przychodami.
W kosztach podatkowych nie można ujmować wydatków ponoszonych na cele prywatne. Należy na to zwrócić szczególną uwagę w przypadku prowadzenia firmy w domu.
Podobnie rozliczane są wydatki na firmowe kartki pocztowe przesyłane bądź przekazywane z życzeniami świąteczno-noworocznymi kontrahentom.
Niestety w przypadku wręczanych kontrahentom prezentów z reguły trzeba się liczyć z tym, że zostaną one potraktowane przez organy podatkowe jako koszty reprezentacji (chociaż zdarzają się wyjątki; wszystko zależy od konkretnego stanu faktycznego).
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)