Samochód na firmę: rozliczenie prywatnych jazd pod kontrolą fiskusa
2016-01-27 13:37
Fiskus interesuje się służbowymi samochodami © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Paragon fiskalny jako faktura VAT a brak NIP nabywcy
Jak donosi prasa i co wynika także z wypowiedzi Ministerstwa Finansów - celem organów skarbowych jest intensywne poszukiwanie nieefektywności w zakresie płacenia podatków. Stąd należy się liczyć z prawdopodobieństwem wzrostu liczby prowadzonych kontroli także w omawianym zakresie. Warto się do potencjalnej kontroli przygotować.Dokumentacja warta złota
Organy skarbowe, choć nie wynika to z żadnego przepisu obowiązującego prawa, przykładają dużą wagę do posiadania przez firmy polityki korzystania z samochodów służbowych oraz umów o udostępnienie pracownikom aut. Postanowienia tych dokumentów będą miały szczególne znaczenie w przypadku stosowania w danym przedsiębiorstwie rozwiązania polegającego na zobowiązaniu pracownika do parkowania pojazdu służbowego w pobliżu miejsca zamieszkania - w celu zapewnienia pełnej dyspozycyjności oraz efektywności wykonywania powierzonych przez pracodawcę zadań (tzw. „garażowanie”).
Kontrole przy marketach
Organy skarbowe przypuściły atak na firmy, które w 100 procentach (a nie w 50 procentach) odliczają podatek naliczony związany z użytkowaniem samochodów służbowych twierdząc, że są one wykorzystywane jedynie w celach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Coraz częściej między innymi przed centrami handlowymi można spotkać osoby fotografujące stojące na parkingach auta. Tak zgromadzone dowody trafiają następnie do urzędów skarbowych, weryfikujących, które z uwidocznionych na zdjęciach pojazdów zostały zadeklarowane jako wykorzystywane jedynie w celach służbowych.
Starania pracodawców
Z drugiej strony, gdyby już do takiego sporu z organami skarbowymi doszło, to pracodawca nie jest zupełnie bezbronny.
W jednym z wyroków, WSA w Krakowie (sygn. I SA/Kr 1834/14) stwierdził bowiem, że dopóki mamy do czynienia z tzw. "czynnikiem ludzkim", istnieje potencjalne zagrożenie wykorzystania samochodu do celów innych niż związane z działalnością gospodarczą spółki. Okoliczności tej nie da się całkowicie wyeliminować, chodzi jedynie o stworzenie takich mechanizmów i wprowadzenie takich zasad używania pojazdów, które dadzą maksymalną gwarancję wykorzystania ich wyłącznie w działalności gospodarczej podatnika.
Tak więc sporządzenie stosownego regulaminu z sankcjami za nieprzestrzeganie jego zapisów, zapoznanie z nim użytkowników pojazdów, kontrola okresowa oraz w czasie rzeczywistym - powinny stanowić wystarczające środki dla zabezpieczenia wykorzystania aut dla celów firmowych.
Niesystematyczni pracownicy
Pierwotnie przewidziane w ustawie PIT ryczałty wynoszące 250 i 400 zł (w zależności od pojemności silnika) miały zawierać wszelkie koszty eksploatacyjne związane z prywatnym użytkowaniem aut służbowych.
Brak jednak stosownych regulacji w tym zakresie powoduje, że firmy do tematu podchodzą indywidualnie, co znów stanowi pole do popisu dla organów podatkowych w trakcie potencjalnej kontroli. Najlepszą metodą byłoby szczegółowe ewidencjonowanie liczby przejechanych kilometrów w celu określenia (choćby przy pomocy średniego zużycia) wartości paliwa wykorzystanego na jazdy prywatne.
Niejednokrotnie jednak przedsiębiorstwa, nie chcąc nakładać na pracowników takich obciążeń administracyjnych, a często także nie wierząc w rzetelność i systematyczność wypełniania dokumentów przez pracowników, stosują pewne uproszczenia.
Cenne wskazówki
Często spotykaną praktyką jest więc przyjęcie pewnego zryczałtowanego limitu kilometrów na jazdy prywatne, który jednak powinien być odpowiednio uzasadniony i w jakimś zakresie odzwierciedlać stan faktyczny (w szczególności punktem odniesienia może być odległość pomiędzy miejscem zamieszkania pracownika a miejscem jego pracy/wykonywania obowiązków służbowych). Inną metodę stanowi także uwzględnianie limitów na kartach paliwowych (czy to na jazdy prywatne czy na jazdy służbowe).
Paliwo z kasą fiskalną
Zgodnie z wydaną w ostatnim czasie przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu interpretacją prawa podatkowego (sygn. ILPP2/4512-1-250/15-4/MN), istnieje obowiązek zaewidencjonowania sprzedaży paliwa na rzecz pracownika na kasie rejestrującej. Również w tym kontekście warto się przyjrzeć zapisom polityki samochodowej.
Na wypadek potencjalnej kontroli warto:
- zweryfikować zapisy polityk samochodowych i umów o powierzenie aut służbowych pod kątem aktualnie obowiązujących interpretacji wydawanych przez organy podatkowe,
- stworzyć stosowne polityki, jeżeli ich zabrakło w firmie,
- ustalić, czy przyjęte metody obliczania wartości paliwa wykorzystywanego przez pracowników w celach prywatnych są bezpieczne,
- określić czy jesteśmy zobowiązani do ewidencjonowania sprzedaży paliw na kasie rejestrującej,
- potwierdzić prawidłowość naszego podejścia (np. do „garażowania”) w drodze uzyskania interpretacji prawa podatkowego.
Joanna Stolarek
doradca podatkowy, menedżer Zespołu PIT w Kancelarii Ożóg Tomczykowski
oprac. : FlotaAutoBiznes
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)