Paragon z kasy fiskalnej trzeba wysłać klientowi
2015-06-25 13:30
Paragon z kasy fiskalnej trzeba wysłać klientowi © Nomad_Soul - Fotolia.com
Przeczytaj także: (Nie) Obowiązkowa kasa fiskalna u weterynarza?
Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej wynika wprost z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT. Ustawa ta jednak nie zawiera szczegółów mówiących o tym, na czym fatycznie to ewidencjonowanie winno polegać. Dokładnych informacji w tym zakresie trzeba szukać w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14.03.2013 r. w sprawie kas rejestrujących.Rozporządzenie to określa m.in. obowiązki, jakie ciążą na podatniku stosującym kasę fiskalną. I tak w § 6 ust. 1 pkt 1 ustawodawca wskazał, że podatnicy prowadząc taką ewidencję muszą m.in. wydawać nabywcy paragon fiskalny i to bez zgłoszenia przez tego ostatniego żądania w tym zakresie.
Wyjątkiem od powyższej reguły jest jedynie sytuacja, w której sprzedaż jest dokumentowana także fakturą. W takim przypadku sprzedawca w dalszym ciągu paragon jest obowiązany wydrukować, niemniej ten dołącza do egzemplarza faktury, która u niego pozostaje, zaś klientowi wydaje samą fakturę.
Regulacje prawne zatem nakazują wydawać paragon fiskalny co do zasady w każdej sytuacji, gdy ten zostanie wydrukowany (z podanym wyżej zastrzeżeniem). Nie wyjaśniają jednak, co oznacza samo pojęcie „wydania paragonu”, będącego jakże istotną kwestią w sytuacji opisanej we wstępie.
Przedsiębiorca, który bowiem zajmuje się sprzedażą internetową (wysyłkową), w tym także w ten sposób, że towar jest u niego jedynie zamawiany, zaś sama wysyłka następuje od producenta tudzież hurtownika, nie ma z klientem prawie wcale kontaktu (ten bowiem jedynie składa elektronicznie zamówienie i z reguły elektronicznie dokonuje także płatności). Czy to zwalnia sprzedawcę z obowiązku przekazania paragonu nabywcy?
fot. Nomad_Soul - Fotolia.com
Paragon z kasy fiskalnej trzeba wysłać klientowi
Przede wszystkim należy wyjaśnić, że w opisanym stanie sprzedawca nie jest co do zasady zwolniony z obowiązku ujęcia takiej sprzedaży na kasie rejestrującej, aczkolwiek nie jest tak w każdej sytuacji.
- dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem)
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata ta dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)
Z reguły zatem do sprzedaży wysyłkowej paragon winien zostać wystawiony. Pojęcie jego „wydania” starał się natomiast wyjaśnić Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 10.04.2014 r. nr IBPP3/443-417/14/JP, który w tym celu odwołał się do definicji słownikowej.
„ Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego – „wydać” oznacza tyle co dać, przydzielić komuś. Zatem z brzmienia tego przepisu wynika, że podatnik prowadzący ewidencję sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej obowiązany jest wydać czyli dostarczyć paragon nabywcy.” - czytamy w interpretacji
Co powinien zatem zrobić sprzedawca zajmujący się sprzedaż internetową, gdzie nie ma osobistego (bezpośredniego) kontaktu z nabywcą? Nic innego jak wysłać paragon klientowi. Jeżeli sprzedawca wysyła również towar, paragon (albo faktura, nigdy jedno i drugie) z reguły dołączany jest do paczki. Jeżeli natomiast sprzedawca jedynie drukuje paragon, zaś towar wysyłany jest od producenta bądź hurtownika, klientowi powinien wysłać sam paragon z kasy fiskalnej. Na konieczność wysłania paragonu nabywcy uwagę zwrócił także organ podatkowy w przytoczonej wyżej interpretacji.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)