Administracja podatkowa frontem do nowych firm
2015-06-16 13:09
Rząd modernizuje administrację podatkową © Pio Si - Fotolia.com
Przeczytaj także: Administracja podatkowa wyposażona w centra obsługi podatnika
Liczba składanych przez internet zeznań podatkowych szybko rośnie. W 2010 r. tę drogę rozliczenia się z fiskusem wybrało zaledwie 2% podatników, ale w 2013 r. przez internet napłynęło 25% zeznań, w 2014 r. - 37% , a w tym roku było to już 46% wszystkich złożonych deklaracji.Czemu e-deklaracje nie przekonały jeszcze wszystkich? Jak wynika z raportu Ministerstwa Finansów (opracowanego z PwC), dotyczącego preferencji podatników w zakresie zeznań podatkowych, 35,9% spośród tych, którzy rocznego PIT-a składali w okienku urzędu skarbowego, przyznało, że przyzwyczaiło się do tej tradycyjnej metody, 11,8% nie wierzy w bezpieczeństwo składania dokumentów przez internet, a 41,1% w ogóle nie „męczyło się” z zeznaniem rocznym, bo nie składało go osobiście.
Czy wypełnienie rocznej deklaracji podatkowej jest nadal trudne? Niemalże połowa podatników (48,5%) na wypełnienie zeznania rocznego potrzebowała jedynie od 9 do 30 min, tylko 8,1% musiało poświęcić na to od pół godziny do ponad godziny. Reszta to ci, którzy zlecili rozliczenie PIT-a komuś innemu. Korzystający z e-deklaracji aż w 77,4% oceniają jej funkcjonalność jako przejrzystą, a w 20,7% jako akceptowalną. Za największą zaletę elektronicznego kontaktu z fiskusem natomiast wskazali oszczędność czasu i wygodę.
Użytkownicy systemu e-deklaracje w 99% deklarują, że skorzystają z tej formy za rok. Przy składaniu internetowego PIT-a za 2014 r. największy problem mieli z koniecznością podawania kwoty przychodu z rok ubiegłego (23,5% użytkowników) oraz wymagania sprzętowe (11,9%).
Czas na kolejne kroki
Wydaje się, że system e-deklaracje zaczyna utrwalać się w świadomości podatnika jako łatwiejszy i szybszy sposób wywiązywania się z obowiązków wobec państwa. Następne kampanie rządowe mają skupić się na wyeliminowaniu wszelkich wątpliwości użytkowników e-deklaracji (np. związanych z bezpieczeństwem przesyłanych elektronicznie danych). Ale na tym nie koniec. W najbliższej przyszłości nacisk położony zostanie też na kampanie zachęcające do korzystania ze wstępnie wypełnionych zeznań rocznych (PFR) oraz na budowanie przyjaznego systemu ogólnej obsługi i wsparcia podatnika.
fot. Pio Si - Fotolia.com
Rząd modernizuje administrację podatkową
Będzie jak Belgii czy Holandii?
Sejm 27 maja br. uchwalił marcowy rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej. Ma ona wzmocnić rolę usługową administracji podatkowej, wyeliminować niewydolność administracji i umożliwić jej świadczenie usług najwyższej jakości, a także zmaksymalizować orientację na potrzeby podatnika dzięki nowatorskiej interakcji podatnik-fiskus. Rozwiązania mają zbliżyć polską administrację do nowoczesnych rozwiązań wykorzystywanych na Zachodzie (m.in. w Belgii czy Holandii).
- określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej,
- wprowadzenia systemu obsługi i wsparcia podatnika,
- regulacji dotyczących pracowników administracji podatkowej,
- zasad naboru na niektóre stanowiska urzędnicze w administracji podatkowej.
Nowości: centra obsługi i asystent podatnika
Budowa systemu wsparcia i obsługa podatnika ma rozpocząć się od stworzenia centrów obsługi oraz stanowiska asystenta podatnika. W takim centrum obsługi Kowalski, niezależnie od tego, pod który urząd skarbowy podlega, będzie mógł złożyć podanie, deklarację podatkową, otrzymać zaświadczenie, a nawet wyjaśnienie w zakresie przepisów podatkowych (art. 17 ww. ustawy).
Z pewnością ułatwi to życie rozliczającym podatek akcyzowy czy płatnikom składek ZUS-owskich, którzy dokumenty (np. zgłoszeniowe i rozliczeniowe) będą mogli składać w dowolnym urzędzie skarbowym. Z kolei asystent będzie do dyspozycji osób zakładających własną firmę oraz świeżo upieczonych przedsiębiorców – przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy, licząc od dnia wydania podatnikowi potwierdzenia nadania NIP-u, asystent będzie udzielał informacji, jak wypełniać zeznania i deklaracje i jak korzystać z dostępnych ulg, jaką formę opodatkowania wybrać, z którym sprawami należy się zwrócić np. do ZUS-u oraz będzie przypominał o terminach podatkowych.
Przepisy dotyczące obsługi i wsparcia w centrach obsługi zaczną obowiązywać już od 1 września 2015 r., cała ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.
Katarzyna Miazek,
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)