Podatek dochodowy: użyczony lokal w działalności gospodarczej
2014-10-21 13:51
Wykorzystując w działalności lokal użyczony, należy pamiętać o zawarciu stosownej umowy użyczenia © nito - Fotolia.com
Przeczytaj także: Składniki majątku wspólnika używane w spółce jawnej
Użyczony lokal - niezbędna umowa
Wykorzystując w działalności lokal użyczony, należy pamiętać o zawarciu stosownej umowy użyczenia, która powinna określać:
- strony umowy,
- przedmiot umowy,
- sposób przekazania (zasady użytkowania),
- okres obowiązywania umowy,
- ograniczenia i odpowiedzialność stron,
- zasady pokrycia kosztów bieżącej eksploatacji,
- zasady rozwiązania umowy,
- warunki zwrotu użyczonego mienia,
- ewentualne postanowienia końcowe.
Lokal użyczony nieodpłatnie - rozliczenie
Umowa użyczenia ma charakter nieodpłatny. Gdy przedsiębiorca, jako biorący w użyczenie, będzie nieodpłatnie użytkował lokal dla celów działalności, wówczas po jego stronie powstanie przychód z nieodpłatnych świadczeń. Kwestia ta została uregulowana w art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT.
fot. nito - Fotolia.com
Wykorzystując w działalności lokal użyczony, należy pamiętać o zawarciu stosownej umowy użyczenia
Art. 14 ust. 2 pkt 8
“Przychodem z działalności gospodarczej są również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.”
Przychód z nieodpłatnego świadczenia należy wycenić zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 3 ustawy o PIT. Zgodnie z jego treścią przychód z nieodpłatnego udostępnienia lokalu lub budynku ustala się według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku.
Przychód ustalony w ten sposób należy wykazać w kol. 8 KPiR - pozostałe przychody.
Ważne!
Gdy umowa użyczenia lokalu została zawarta z osobami zaliczanymi do I i II grupy podatkowej, wówczas przychód podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym.
Użyczony lokal w działalności gospodarczej a koszty podatkowe
Aby podatnik mógł ująć w kosztach bieżące koszty eksploatacji lokalu, jak np. czynsz, woda, prąd itd. konieczne jest zawarcie stosownego zapisu w umowie użyczenia. Wówczas urząd skarbowy, w razie kontroli, nie powinien zakwestionować ujęcia tego typu wydatku w kosztach, o ile ma on związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.
oprac. : Angelika Borowska / wFirma.pl Sp. z o.o.
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)