Dzierżawa pojemników na odpady to nie ich zbieranie i odbiór
2013-11-03 00:05
Przeczytaj także: Gospodarka odpadami: spółdzielnia naliczy podatek VAT
Powyższe poglądy znajdują również potwierdzenie w wyrokach: w sprawie C-2/95 Sparekassernes Datacenter (SDC), w sprawie C-111/05 Aktiebolaget NN, C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP, w sprawie C-88/09 Graphic Procede TSUE.
Z powyższego wynika zatem, że celem usługi pomocniczej tworzącej razem z usługą dominującą usługę złożoną jest lepsze wykorzystanie przez nabywcę usługi zasadniczej – dominującej. Na podstawie powyższego stwierdzić należy, że usługa pomocnicza nie może realizować tego samego celu co usługa zasadnicza.
W związku z tym, w każdym przypadku dla określenia skutków podatkowych transakcji złożonych należy badać, czy mamy do czynienia z kompozycją świadczenia głównego - dominującego, wzbogaconą jedynie o świadczenia pomocnicze, czy też dostawca realizuje kilka odrębnych i niezależnych świadczeń.
W przypadku, gdy w skład świadczonej usługi wchodzą usługi pomocnicze, czyli takie, które nie stanowią dla klienta celu samego w sobie, a są jedynie uzupełnieniem usługi głównej, opodatkowanie całego świadczenia winno nastąpić wg stawki obowiązującej dla usługi zasadniczej.
Tak więc, o świadczeniu złożonym można mówić, gdy istnieje funkcjonalny związek pomiędzy poszczególnymi elementami świadczenia na tyle ścisły, by nie można było wydzielić z tego świadczenia jego poszczególnych elementów i potraktować ich jako świadczeń odrębnych. Muszą one stanowić jedną nierozerwalną całość.
Należy zauważyć, iż na gruncie ustawy VAT, opodatkowanie podatkiem od towarów i usług ustawodawca powiązał z wystąpieniem określonych zdarzeń, tj. np. z dostawą towaru lub ze świadczeniem usługi. Dla opodatkowania podatkiem VAT istotne jest zatem tylko to, czy w danym przypadku mamy do czynienia z jedną z czynności enumeratywnie wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy VAT. Bez znaczenia dla opodatkowania pozostaje natomiast treść stosunku cywilnoprawnego łączącego strony. Niezależnie bowiem od tego, jak strony określiły przedmiot umowy, o stosowaniu określonej stawki podatku będzie decydować faktyczna czynność, z którą ustawa wiąże obowiązek podatkowy, a nie ustalenia co do tego, jak zakres tych czynności został w umowie przez strony oznaczony.
W kontekście powyższego, w przypadku usług o charakterze złożonym, o wysokości zastosowanej stawki podatku decydować będzie to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jedną usługą kompleksową, czy też z szeregiem jednostkowych usług. Ocena tej okoliczności winna odbywać się przy tym w oderwaniu od treści umowy łączącej strony, a jedynie w oparciu o to, czy dokonywane przez podatnika czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.
Odnosząc powyższe do analizowanej sprawy należy zauważyć, że usługa dzierżawy pojemników na odpady jest zawierana przez Wnioskodawcę w odrębnej umowie.
Wnioskodawca nie ma podpisanej z podmiotami (firmami), którym dzierżawi pojemniki, umowy na zbieranie, odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów. Umowę taką Wnioskodawca zawarł z Gminą.
Wobec powyższego nie można uznać, że dzierżawa pojemników stanowi wraz z usługą zbierania, odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów usługę kompleksową, ponieważ Wnioskodawca świadczy powyższe usługi odrębnym podmiotom na podstawie odrębnych umów. W rozpatrywanym przypadku nie można mówić o kompleksowości usługi, ponieważ mamy do czynienia z dwoma odrębnymi usługami tj. dzierżawą pojemników oraz usługą zbierania, odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów. Usługi te są świadczone odrębnym podmiotom i służą zaspokojeniu ich indywidualnych i odrębnych potrzeb.
Ponadto należy zauważyć, że z punktu widzenia podmiotów (firm) które dzierżawią od Wnioskodawcy pojemniki na odpady komunalne zobligowane są one jedynie do posiadania pojemników na odpady komunalne. Natomiast sposób w jaki firmy spełnią ten warunek jest dowolny. Może odbyć się to poprzez dzierżawę pojemników na odpady u Wnioskodawcy lub innego podmiotu, jak również zakup niezbędnych pojemników. Usługa dzierżawy pojemników jest dla odbiorcy ostatecznego usługą odrębną, którą może nabyć u dowolnego podmiotu.
Mając na uwadze powyższe okoliczności oraz powołane powyżej uregulowania prawne, należy stwierdzić, że dzierżawa pojemników na odpady na rzecz firm, nie jest świadczona wraz z usługą zbierania, odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów, która to usługa świadczona jest na rzecz Gminy. Usługa dzierżawy pojemników na rzecz podmiotów jest odrębnym świadczeniem opodatkowanym stawką podstawową w wysokości 23%.(…)”
Pełną treść interpretacji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów
oprac. : Ministerstwo Finansów
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)