  • 1. Data: 2007-02-05 22:37:36
    Temat: podatek od darowizn a okres 5-ciu lat
    Od: homereska <h...@g...com>

    witam

    w styczniu 2002 roku darowano mi mieszkanie a "na podstawie 9 i 16 ustawy o
    podatku od spadków i darowizn" nie pobrano podatku. Przy czym w akcie
    notarialnym jest adnotacja, ze w lokalu zamieszkam niezwlocznie i
    zamieszkiwac bede przez okres co najmniej najblizszych 5 lat.

    w zwiazku z tym czy obecnie moge sprzedac to mieszkanie? od sporzadzenia ww
    aktu notarialnego minelo juz 5 lat. pytam bo znalazlem w sieci rozne
    informacje (a to, ze okres 5-ciu lat liczy sie od konca 2002r, a to, ze od
    daty zlozenia deklaracji podatkowej...)

    czy sprzedajac to mieszkanie w tym miesiacu czekaja mnie jakies
    "niespodzianki"??

    z gory dzieki wielkie za odp. pozdrawiam
    h.

  • 2. Data: 2007-02-05 23:33:41
    Temat: Re: podatek od darowizn a okres 5-ciu lat
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "homereska" <h...@g...com> wrote in message
> [...]
    > daty zlozenia deklaracji podatkowej...)
    >
    > czy sprzedajac to mieszkanie w tym miesiacu czekaja mnie jakies

    No przeciez napisali
    2. Ulga, o której mowa w ust. 1, przysluguje osobom, które lacznie spelniaja
    nastepujace

    warunki:

    5) beda zamieszkiwac w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:

    a) od dnia zlozenia zeznania podatkowego - jezeli w chwili zlozenia zeznania

    nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,

  • 3. Data: 2007-02-06 19:22:33
    Od: homereska <h...@g...com>

> [...]
    >
    > a) od dnia zlozenia zeznania podatkowego - jezeli w chwili zlozenia zeznania
    >
    > nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,

    jakiego zeznania podatkowego? :( za 2001 czy za 2002? czy chodzi o inne
    zeznanie?

    co się stanie jeśli sprzedam a okaze się, ze te 5 lat nie minęło? bede
    musial zaplacic niepobrany podatek?

  • 4. Data: 2007-02-06 20:07:09
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    homereska wrote:

    > jakiego zeznania podatkowego? :( za 2001 czy za 2002? czy chodzi o inne
    > zeznanie?

    Zeznania podatkowego w związku ze spadkiem.

    Art. 17a. 1. Podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeS^eniem ust. 2,
    złoS^yć, w terminie
    miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu
    naczelnikowi urzędu
    skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych
    według ustalonego
    wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na
    określenie podstawy
    opodatkowania.
    2. Obowiązek składania zeznań podatkowych nie dotyczy przypadków, w
    których podatek
    jest pobierany przez płatnika.

    Ponieważ w waszym przypadku płatnikiem podatku jest notariusz, który to
    miał obowiązek naliczyc i pobrać podatek i faktycznie to zrobił, z tym,
    że wyszło mu zero, to wg. mnie będzie się liczyć data sprządzenia aktu
    notarialnego. Czyli 5 lat od daty na odpisie aktu.
    Ale upewnij sie w swoim US, żebys potem przeze mnie nie płakał.

    Niech mnie ktoś poprawi jak się mylę.
    Gotfryd! Gdzie jesteś?

    > co się stanie jeśli sprzedam a okaze się, ze te 5 lat nie minęło? bede
    > musial zaplacic niepobrany podatek?

    tak i to na dodatek od obecnej wartości mieszkania.
    Nawet jeden dzień za wcześnie rozłoży cię na łopatki.