  • 1. Data: 2002-04-26 14:32:04
    Temat: nie dostalem PIT-a
    Od: "P" <p...@i...pl>

    Co zrobic, jesli nie dostalem PIT-a od swojego pracodawcy? Podobno
    powinienem to zglosic w Urzedzie Skarbowym. Czy bede mial w zwiazku z tym
    jakies konsekwencje czy tylko pracodawca? I jakie to beda konsekwencje?
    Sprawa dotyczy umowy o dzielo.

    P.

    P.S. Wiem na pewno, ze pracodawca nie wyslal PIT-a.

  • 2. Data: 2002-04-26 21:25:35
    Temat: Re: nie dostalem PIT-a
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Apr 2002, P wrote:

> [...]
    >+ jakies konsekwencje czy tylko pracodawca? I jakie to beda konsekwencje?

    Można uściślić ?
    "Pracodawca" - czyli miałeś umowę o pracę i (równolegle lub
    w innym czasie) umowę o dzieło, tak ? Wtedy nie rozumiem
    jak to z PITem było - dostałeś PITa *tylko* za UoP, z pustą
    rubryką "umowy o dzieło" ?
    Czy określiłeś "pracodawcą" firmę dla której wykonywałeś dzieło ?

    Co do opinii... PITa miałeś dostać, prawda.
    Ale za UoD przecież *ty* wystawiałeś rachunek !
    Więc wiesz ile tam było ;), wiesz również ile tam
    było podatku (*ty* go miałeś wyliczyć, firma jest
    tylko płatnikiem i ma obowiązek sprawdzić i nie dać
    ci podatku do ręki - a do US :])
    I do rozliczenia z US powinieneś podać prawdę, IMO.

    Owszem, nie zdziwię się jeśli się okaże że ktoś za ciebie
    "wygenerował papier" a ty go tylko podpisałeś i skasowałeś
    pieniądze - ale to jest nieprawidłowo :(
    Masz kopię rachunku/umowy ?
    Jeśli nie - wiesz ile wpłynęło ? (można wstecznie wyliczyć
    kwotę netto, zakładając że nie rozliczałeś kosztów !)
    [...]
    >+ P.S. Wiem na pewno, ze pracodawca nie wyslal PIT-a.

    Ermhm... czyzbyś też szukał okazji jak "mu dokopać" ?
    (bo zadzwonic to nie takie trudne... !) Gdzie my to
    żyjemy :(

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-04-27 17:44:47
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:

    > było podatku (*ty* go miałeś wyliczyć, firma jest
    > tylko płatnikiem i ma obowiązek sprawdzić i nie dać
    > ci podatku do ręki - a do US :])
    Gotfrydzie, mylisz pojęcie juz nie po raz pierwszy.
    Płatnik to ten kto *nalicza* i *odprowadza* podatek.
    Ten kto tylko pobiera i odprowadza to *inkasent*.
    A zleceniodwacę ustawa nazywa *płatnikiem* czyli ciąży na nim obowiązek
    *naliczenia i pobrania* podatku. I odpowiada on za poprawnośc tego
    naliczenia.
    Być może czasami zleceniobiorcy naliczają sobie sami podatek, ale nie maja
    takiego obowiązku.
    Nie wiem z jakimi zleceniobiorcami masz do czynienia, ale ja pracuje od lat
    w firmie budowlanej, i wierz mi, spora część zleceniobiorców ma kłopoty z
    podpisaniem się (mam na biurku *wyryty* podpis jednego pana, który chyba
    pierszy raz od lat trzymal w ręku długopis... długopis nie wyrzymał
    nacisku), więc nie wyobrażam sobie działań na procentach w ich wykowaniu.
    Znam tez wielu całkiem wykształconych ludzi, których koniecznośc policzenia
    podatku po prostu przerasta (sa wśród nich informatycy, a jakże).

    > Owszem, nie zdziwię się jeśli się okaże że ktoś za ciebie
    > "wygenerował papier" a ty go tylko podpisałeś i skasowałeś
    > pieniądze - ale to jest nieprawidłowo :(
    Jest jak najbardziej prawidłowo. Oczywiście w interesie podatnika jest, żeby
    to sprawdzić, ale nie jest to obowiązek i nie on odpowiada za błędy.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl