  • 1. Data: 2009-07-22 11:09:35
    Temat: Wynajem kąta u kolegi,DG,jakie zobowiązania i umowy.
    Od: temp <n...@n...pl>

    Przyszło mi rozwiązać sprawy w sposób niezbyt elegancki.

    Chcę[muszę] wynająć pokój(wystarczy?) w mieszkaniu kolegi i tam zgłosić do
    US (nie zmieni się) miejsce zamieszkania -czyli miejsce prowadzenia 1.os DG
    (KPiR,vat).

    On ma działalność usługową, coś ryczałt, teraz jest już Vat-owcem,
    szczegółów chwilowo nie znam.

    Chciałem się zapytać czy zwykła umowa o wynajem wystarczy dla US?
    Czy musi mi wystawić jakąś fakturę (chyba jako os. prywatna bo takiej
    działalności nie ma). Ja niczego księgować raczej nie będę tzn. odpuszczam
    jakieś wciąganie w koszty itp.

    Czy będzie mieć komplikacje w związku z tym wynajmem? Rozumiem że w zeznaniu
    rocznym trzeba to wykazać i odprowadzić podatek ale czy ma to wpływ na jego
    DG? Jakieś wyliczenia w zwiazku ze sprzedaż opod. i niepodatkowaną .. nie
    pamiętam, coś mi chodzi takiego po głowie. (zakładam że nie, bo wynajmie
    jako os. prywatna)
    Intersują mnie jakie będzie miał zobowiązania, nie chcę go w coś uwikłać
    nieświadomy.

    Pomóżcie bo się zapętliłem :(

  • 2. Data: 2009-07-23 21:14:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Jul 2009, temp wrote:

> [...]
    > US (nie zmieni się) miejsce zamieszkania -czyli miejsce prowadzenia 1.os DG

    Żeby była jasność: nie zmieni to podlegania pod US właściwy ze względu
    na podatek dochodowy, jedynie *może* zmienić podleganie pod US wlaściwy
    dla VAT.
    Tak miało być?

> [...]
    >
    > Chciałem się zapytać czy zwykła umowa o wynajem wystarczy dla US?
    > Czy musi mi wystawić jakąś fakturę (chyba jako os. prywatna bo takiej

    Ale *dla VAT* takie źródła przychodu jak np. najem, mimo że dla
    podatku dochodowego mogą być rozliczane odrębnie, liczą się jako
    "DG" (nie w rozumieniu przepisów o DG, nie w rozumieniu przepisów
    o dochodowym - lecz VAT, bo w ustawie o VAT jest *odrębna* definicja
    DG).
    Czyli będzie musiał wystawić fakturę - bo wynajem *niemieszkalny*
    nie jest z VAT zwolniony.

    > Ja niczego księgować raczej nie będę tzn. odpuszczam
    > jakieś wciąganie w koszty itp.

    Przepisy nie przewidują obowiązku odliczania VAT ani kar za niezaliczenie
    w koszty (formalnie stwierdzenie że "kosztem jest" - z ustawy - oznacza
    że zaliczenie w KUP jest "z automatu", ale za fakt niezaliczenia kosztów
    ubocznych AFAIK nie ma kary).
    Ale jakbym już brał f-rę, to bym nie podarował "odliczeń" :|

    > Czy będzie mieć komplikacje w związku z tym wynajmem? Rozumiem że w zeznaniu
    > rocznym trzeba to wykazać i odprowadzić podatek ale czy ma to wpływ na jego
    > DG?

    W zakresie VAT - owszem.

    > Jakieś wyliczenia w zwiazku ze sprzedaż opod. i niepodatkowaną .. nie
    > pamiętam, coś mi chodzi takiego po głowie. (zakładam że nie, bo wynajmie
    > jako os. prywatna)

    Ale VATowcem jest się jako osoba prywatna jak najbardziej!
    Co to, przedsiębiorca jest "osobą państwową" czy jak? ;)

    A skąd sprzedaż nieopodatkowana?? :O
    Najem jest (*dla VAT*) normalną czynnością podlegającą, wyjątkowo najem
    *mieszkalny* jest *zwolniony* (ale pozostaje opodatkowany!).
    Niemniej skoro piszesz o najmie na cele *niemieszkalne*, to skąd owo
    "nieopodatkowanie"?

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-07-23 23:33:25
    Od: temp <p...@s...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Żeby była jasność: nie zmieni to podlegania pod US właściwy ze względu
    > na podatek dochodowy, jedynie *może* zmienić podleganie pod US wlaściwy
    > dla VAT.
    > Tak miało być?

    Chyba nie o tym - część zdania myli. Wynajmuję u niego i _mieszkam_
    (+ew.melduje) - to jest _fikcyjnie_ - bo tak mnie przyparło. Nie będzie
    jakiś oddzielnych adresów - _wszystko_ na jeden adres (akurat ta sama
    dzielnica i ten sam US PDOFiVAT)

> [...]
    > DG).
    > Czyli będzie musiał wystawić fakturę - bo wynajem *niemieszkalny*

    A tu właśnie nie wiem :( jak ma być. Niby nie wynajmuję jako "biuro" - tylko
    jako mieszkanie do mieszkania (raczej tylko pokój?), a niejako z automatu
    (adres zamieszkania) stanie sie ono moim miejscem prowadzenia DG (jak to
    zwykle dla 1osDG).
    Musi też być umowa na wynajem jako biuro? (->*niemieszkalny*).

> [...]
    > ubocznych AFAIK nie ma kary).
    > Ale jakbym już brał f-rę, to bym nie podarował "odliczeń" :|

    Już się boję, potem przepisy co krok zaskakują.Jak mała kwota to daruje
    sobie - święty spokój --bezcenny ;)

    > W zakresie VAT - owszem.

    Tego się spodziewałem i dlatego wspomiałem jak u niego. Będę się musiał
    jeszcze dowiedzieć ja ma to ująć i wykazać na deklaracji i w księgach. Uff.

    Widzisz nie pamiętam bo sam starałem się unikać pewnych przypadków dla
    spokoju. Zapamiętałem (z grupy?) coś o wyliczaniu średnich itd. przy
    sprzedaży nieopodatkowanej (a to znowu łączyłem z wynajmem) i coś z
    rachunkami tel. ;D
    Czyli po prostu chciałem go ostrzec jeśli to zmieni coś w jego księgowości
    poza dodatkowym odprowadzeniem podatku/vat z tyt wynajmu - słowem nie chce
    go wkopać nie świadomego w jakieś papierowo-przepisowe bagno.

> [...]
    > *mieszkalny* jest *zwolniony* (ale pozostaje opodatkowany!).
    > Niemniej skoro piszesz o najmie na cele *niemieszkalne*, to skąd owo
    No właśnie cały czas myślałem o najmie .. *mieszkalnym*.

    > pzdr, Gotfryd

    Gotfryd! Nigdy na Ciebie tak nie czekałem jak teraz :D - już się bałem że
    jakiś urlop :)

    W sumie to nie zrozumiałem chyba tylko jak to będzie z tym wynajmem
    mieszkalnym i niemieszkalnym - tzn. jak może być najprościej i .. oczywiście
    dobrze dla US?
    pozdrawiam

  • 4. Data: 2009-07-24 09:25:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 24 Jul 2009, temp wrote:

    > A tu właśnie nie wiem :( jak ma być. Niby nie wynajmuję jako "biuro" - tylko
    > jako mieszkanie do mieszkania (raczej tylko pokój?)

    A to co innego :)
    Wynajem na cele mieszkalne jest zwolniony z podatku.

    W świetle powyższego jest to jasne, sądziłem że chodzi o wynajem
    "biura" :)

    > Tego się spodziewałem i dlatego wspomiałem jak u niego. Będę się musiał
    > jeszcze dowiedzieć ja ma to ująć i wykazać na deklaracji i w księgach. Uff.

    Ale nie powinno być problemu, o ile on nie ma zakupów służących jednocześnie
    jego DG oraz wynajmowi. Bo tylko wtedy musiałby rozliczać proporcję.
    A tak to IMVHO wystarczy, jak kwotę najmu wykaże w sprzedaży
    zwolnionej z VAT.

    > Widzisz nie pamiętam bo sam starałem się unikać pewnych przypadków dla
    > spokoju. Zapamiętałem (z grupy?) coś o wyliczaniu średnich itd. przy
    > sprzedaży nieopodatkowanej (a to znowu łączyłem z wynajmem)

    To mamy w ustawie:
    +++
    Art. 90. 1. W stosunku do towarów i usług, które sš wykorzystywane przez
    podatnika do wykonywania czynnoœci, w zwišzku z którymi przysługuje prawo
    do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynnoœci, w zwišzku z którymi
    takie prawo nie przysługuje [...]
    2. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całoœci lub częœci kwot, o
    których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o
    takš częœć kwoty podatku naliczonego, którš można proporcjonalnie
    przypisać czynnoœciom [...]
    ---

    No i mamy jasność:
    - proporcja jest tylko wobec zakupów które służą *jednocześniej* sprzedaży
    zwolnionej i opodatkowanej
    - proporcja jest tylko wtedy, jeśli wyodrębnienie części przypadającej
    do odliczenia nie jest (obiektywnie) możliwe, trzeba by dodać "rozsądnie
    możliwe" (tj koszt pilnowania jaka część przypada na co byłby za
    wysoki)
    - w takim przypadku "podatnik może". Nie musi :)

    > i coś z rachunkami tel. ;D

    Ano wobec ww. cytatu z ustawy trzeba IMVHO:
    - nie odliczać VAT od telefonu
    LUB
    - rozliczać proporcję
    ALBO
    - bardzo się pilnować, aby nie dzwonić w sprawie najmu z "odliczanego"
    telefonu. Nigdy i wcale.

    > No właśnie cały czas myślałem o najmie .. *mieszkalnym*.

    A to co nieco zmienia :)

    > już się bałem że jakiś urlop :)

    Optymista ;) (no tak, robótkę miałem na wyjeździe, w sumie też
    optymistyczne :))

    > W sumie to nie zrozumiałem chyba tylko jak to będzie z tym wynajmem
    > mieszkalnym i niemieszkalnym

    Ja bym traktował tak, jak trzymanie ksiąg w mieszkaniu - czyli
    najem mieszkalny (wyłącznie), bez odliczania w DG (tak jak piszesz),
    i tak samo po drugiej stronie.
    W końcu jak ktoś w mieszkaniu komunalnym trzyma KPiR, to miasto
    z tego tytułu też VAT nie odprowadza :|

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2009-07-24 10:07:56
    Temat: Re: Całuję rączki i dziękuję :)) :stout: !