  • 1. Data: 2002-07-02 11:13:51
    Temat: przeznaczenie dochodu na powiększenie kapitału zakładowego
    Od: "Dorota Janus" <D...@p...pl>

    Witam
    Mam taki problem i nadzieję, że ktoś się z tym "spotkał' i potrafi
    odpowiedzieć na pytanie.
    W spółce z o.o. zgodnie z K.S.H dokonano zmiany umowy spółki i podwyższenia
    kapitału zakładowego. Środki zostają przesunięte z kapitału rezerwowego
    tworzonego w latach poprzednich z zysku, na kapitał zakładowy. Jaka kwota
    podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem? Czy kwota o którą faktycznie
    zostaje podwyższony kapitał np.46.000,00zł (46.000,00*15%=6.900,00
    przesunięciu więc podlega kwota 52.900 = 46.000+6.900)
    czy kwota "ubruttowiona" czyli ta która gdyby wypłacać dywidendę była
    opodatkowana. (w zaokr. 54.118,00*15% = 8.117,70 przesunięciu będzie
    podlegać wtedy 54.118,00)
    Dzięki za rady
    Dorota

  • 2. Data: 2002-07-03 14:03:24
    Od: k...@t...pl (KaMeL)

    Witaj Dorota,

    W Twoim liście datowanym 2 lipca 2002 (13:13:51) można przeczytać:
> [...]
    DJ> czy kwota "ubruttowiona" czyli ta która gdyby wypłacać dywidendę była
    DJ> opodatkowana. (w zaokr. 54.118,00*15% = 8.117,70 przesunięciu będzie

    Właśnie przeprowadzałem taką samą operację i miałem z tym problem ale
    nie znalazłem jasnej odpowiedzi. Postąpiłem tak:
    Uchwała miała treść mniej więcej taką, że zgromadzenie postanawia
    podwyższyć kapitał do kwoty 50.000 zł, to jest o kwotę 46.000 poprzez
    podwyższenie wartości nominalnej udziałów [...]. Środki służące na ten
    cel w łącznej kwocie 52.900 pochodzić będą z kapitału rezerwowego,
    przy czym część tej kwoty w wysokości 46.000 przeznaczona zostanie na
    podwyższenia kapitału zakładowego, a reszta kwoty w wysokości 6.900
    przeznaczona zostanie na zapłatę należnego 15% podatku od takiego
    podwyższenia.

    Były tu na liście głosy, że podatek nie powinien iść z rezerwowego,
    ale notariusz potwierdził, że w ten sposób robi większość spółek.

    --
    Pozdrowienia,
    K...@t...net.pl

  • 3. Data: 2002-07-03 21:14:35
    Od: "zeh" <z...@N...poczta.gazeta.pl>

    Dorota Janus <D...@p...pl> napisał(a):
    To jest jasne, że mamy do czynienia z niedoróbką legislacyjną: brak
    koordynacji regulacji prawa handlowego i bilansowego. Pół biedy, gdy mamy do
    czynienia ze sp. z o.o., ale jak rozwiązać problem w spólece akcyjnej?

    Isota problemu sprowadza się do tego, że przed podjęciem uchwały należało by
    wiedzieć, jak beneficjent będzie opodatkowany (stawka 15% to standard, ale
    umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania mogą przewidywać zwolnienie w PL z
    opodatkowania lub obniżoną stawkę). Z drugiej strony, to że niektórzy
    akcjonariusze (udziałowcy) mogą mieć niższe opodatkowanie lub go nie mieć,
    należy przewidzieć. Istotną rzeczą jest, że każdy z nich powinien z
    prawnohandlowego pktu widz. być jednakowo traktowany.

    Najbezpieczniej jest przewidzieć w uchwale taki scenariusz:
    -- przeznacza się 200 PLN na podwyższenie kap. zakł. (wszyscy muszą równo
    partycyp. w konsumpcji kap. rezerwow.)
    -- dwaj akcjonariusze obejmują po 50 %, czyli każdemu z nich przypisuje się
    do opodatkowania po 100 PLN
    -- jeden płaci podatek według stawki 15%, a drugi jest zwolniony (pamiętać o
    certyfikacie rezydencji)
    -- kap zakł podwyższa się o 2 razy 85 PLN = 170 PLN; 15 PLN odprowadza się
    jako podatek, a 15 PLN wypłaca się zagranicznemu akcjon. do rączki [tak
    zalecam robić, choć nie ma na to przepisu wprost]

    Uchwała musi być sprytnie napisana i uwzględniać sytuację, "gdyby któryś z
    akcjon. był oopodatkow. w niższej stawce lub zwoln..."

    Osobiście nie radzę wyrównywać spółce podatku przez akcjonariuszy, bo będzie
    dodatkowo podatek od podatku, a poza tym kodeks karny skarbowy uśmiechnie się
    całą buzią do płatnika ... Rozwagi!