  • 1. Data: 2007-04-04 06:40:51
    Temat: działalność gospodarcza (trochę się w tym gubię)
    Od: eMCe <e...@e...pl>

    Witam,
    na początku marca zarejestrowałam działalność gospodarczą. Przeszłam już
    drogę rejestracji w Urzędzie Miasta, Urzędzie Statystycznym, Urzędzie
    Skarbowym, założyłam konto bankowe (czeka mnie aktualizacja NIP-1) i
    zrobiłam pieczątkę.
    Powiedziano mi, że do ZUSu mam się zgłosić po wystawieniu pierwszego
    rachunku, bądź wzięcia pierwszego rachunku/faktury na firmę. Czy to
    prawda? W US podałam datę rozpoczęcia działalności na 29 marca. I teraz
    pytania:
    1. Kiedy mam się zarejestrować w ZUS i od kiedy mam płacić składki
    zdrowotne (tylko to, bo jestem zatrudniona na umowę o prace)
    2. Od kiedy mam prowadzić KPiR i czy muszę wysyłać jakieś PiTy co
    miesiąc do US?
    Trochę się w tym gubię.
    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2007-04-04 06:58:32
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 04 Apr 2007 08:40:51 +0200, eMCe napisał(a):

> [...]
    > 1. Kiedy mam się zarejestrować w ZUS i od kiedy mam płacić składki
    > zdrowotne (tylko to, bo jestem zatrudniona na umowę o prace)

    Zarówno do ZUS jak i do US trzeba zgłosić sie po rozpoczęciu faktycznej
    działalności gospodarczej. Masz na to bodajże 7 (?) dni od rozpoczęcia.
    Składając druki podasz kiedy faktycznie rozpocząłeś. Ten termin nie musi
    być zgodny z terminem planowanego rozpoczęcia podanym w zgłoszeniu do EDG.
    Ale powinien być jednakowy w zgłoszeniu do ZUS i do US.

    > 2. Od kiedy mam prowadzić KPiR i czy muszę wysyłać jakieś PiTy co
    > miesiąc do US?

    KPiR od daty rozpoczęcia. PIT-ów miesięcznych w tym roku się nie składa.
    Trzeba tylko płacić co miesiąc zaliczki na podatek.

  • 3. Data: 2007-04-04 07:14:13
    Od: eMCe <e...@e...pl>

    jureq napisał(a):

> [...]
    > być zgodny z terminem planowanego rozpoczęcia podanym w zgłoszeniu do EDG.
    > Ale powinien być jednakowy w zgłoszeniu do ZUS i do US.

    O.K. A co oznacza faktyczne rozpoczęcie działalności? Data podana w US?
    Załóżmy, że przez najbliższy miesiąc nie wystawię żadnego rachunku ani
    nie wezmę faktury na firmę. Co wtedy?

    > KPiR od daty rozpoczęcia.
    Czyli od daty podanej w US?

    > Trzeba tylko płacić co miesiąc zaliczki na podatek.
    A jeśli nie mam dochodu na razie. Czyli ani faktur na firmę ani nie
    wystawię rachunków, to co wtedy?

  • 4. Data: 2007-04-04 07:23:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Apr 2007, eMCe wrote:

    > Witam,
    > na początku marca zarejestrowałam działalność gospodarczą. Przeszłam już
    > drogę rejestracji w Urzędzie Miasta, Urzędzie Statystycznym, Urzędzie
    > Skarbowym,

    Po co?
    Pytanie jest istotne, bo są dwie różne regulacje, jedna dotycząca
    zgłoszenia DG, druga dotycząca zgłoszenia VAT.
    Tak jak Ci jureq pisze - zgłoszenie DG "NIP" (nie VAT) ma byc razem
    ze zgłoszeniem do ZUS, inaczej jest proszeniem się o kłopoty.
    Dlaczego? - bo warunek zgłoszenia jest ten sam!
    Jak informacja o takim zdarzeniu zostanie złożone na dwu dokumentach
    z podaniem różnych terminów, to znaczy że jedno oświadczenie jest fałszywe.

    > Powiedziano mi, że do ZUSu mam się zgłosić po wystawieniu pierwszego
    > rachunku, bądź wzięcia pierwszego rachunku/faktury na firmę. Czy to prawda?

    Ściślej: takie "kwity" są papierowym dowodem że DG już jest prowadzona,
    trochę trudno się wypierać że "DG jeszcze nie było" kiedy dokonwało się
    czynności które są jej istotą :)
    Ale oczywiście brak takich "papierów" nie przesądza, że DG nie jest
    prowadzona. Nie widzę postaw żeby się przyczepić do oświadczenia
    podatnika że "DG już prowadził" (w odróżnieniu od oświadczenia że
    jeszcze nie prowadził w danym dniu).

    > W US podałam datę rozpoczęcia działalności na 29 marca.

    No to ja bym nie ryzykował, bo jak ZUSowi kiedyś ten papier wpadnie
    w łapki (a zgłoszenie do ZUS byłoby inne) to poprosi z odsetkami :]

    > 2. Od kiedy mam prowadzić KPiR

    Art.24a.1 tu:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...oraz par.2 tu (rejestracja bezpłatna) lub gdzie indziej (byleby to
    rozporządzenie było):
    http://podatki.pl/akty/260803.htm?strona=1#spis2
    Słowo "wykonujące" IMO czarno na białym rozstrzyga kwestię dnia
    założenia.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-04-04 07:33:30
    Od: eMCe <e...@e...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > Jak informacja o takim zdarzeniu zostanie złożone na dwu dokumentach
    > z podaniem różnych terminów, to znaczy że jedno oświadczenie jest

    Ja podawałam wszędzie datę rozpoczęcia działalności na 29 marca. Czyli
    najlepiej iść dziś/jutro do ZUSu, zgłosić się, wypełnić formularze i
    płacić składki, nie czekać na jakieś tam pierwsze rachunki faktury etc.?

    > No to ja bym nie ryzykował, bo jak ZUSowi kiedyś ten papier wpadnie
    > w łapki (a zgłoszenie do ZUS byłoby inne) to poprosi z odsetkami :]
    ok ok :)

> [...]
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    > ...oraz par.2 tu (rejestracja bezpłatna) lub gdzie indziej (byleby to

    Dzięki za wskazówki. Kurcze, po co to jest takie skomplikowane. A co
    jeśli przez jakiś czas będa głównie straty, czyli biorę faktury na firmę
    i jakby nie wystawiam rachunku? Co z tą zaliczką na podatek wówczas?
    Czyli zgodnie z tym co jureq napisał nie musze co miesiąc wysyłac
    jakichś papierów do US, tylko kasę, a jeśli nie mam dochodów to w ogóle
    nic im nie wysyłam right? Czy znacie jakiś poradnik prowadzenia KPiR w
    pdf żeby nie wydawać 45zeta na książkę?
    A i jeszcze jedno. Samochód mam na siebie, a nie na firmę, ale jestem
    jedynym właścicielem. Czy mogę brać faktury za paliwo na auto, czy
    wcześniej musze coś tam zrobić, by móc brać faktury na firmę?

  • 6. Data: 2007-04-04 08:43:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Apr 2007, eMCe wrote:

    > Ja podawałam wszędzie datę rozpoczęcia działalności na 29 marca.

    Zauważ, że czym innym jest data podana w zgłoszeniu EDG, tam jest
    deklaracja kiedy *zamierzasz* rozpocząć DG (i nie wolno rozpoczynać
    jej wcześniej), a czym innym data podawana w US (do NIP) i ZUS - tam
    się podaje kiedy się *już zaczęło* DG (i jest termin na bodaj 7 dni
    od rozpoczęcia).

    > Czyli
    > najlepiej iść dziś/jutro do ZUSu, zgłosić się, wypełnić formularze i płacić
    > składki, nie czekać na jakieś tam pierwsze rachunki faktury etc.?

    Na mój rozum błędem było przedwczesne zgłoszenie w US - ale cóż, na
    błędach człowiek się uczy, mi się też tak zdarzało (i zdarza) :]
    W opisanym stanie tak bym zrobił, jak piszesz.

    > Dzięki za wskazówki. Kurcze, po co to jest takie skomplikowane. A co jeśli
    > przez jakiś czas będa głównie straty, czyli biorę faktury na firmę i jakby
    > nie wystawiam rachunku?

    No to do KPiR wpisujesz same wydatki :| (przecież o to poszło wyżej :))

    > Co z tą zaliczką na podatek wówczas?

    Nic. Zaliczka jest od dochodu, nie od strat.

    > Czyli zgodnie z tym co jureq napisał nie musze co miesiąc wysyłac
    > jakichś papierów do US,

    Ano. Papiery były poprzednio.
    A jakbyś zajrzał do archiwum grupy "przed" a nie "po", to byś wyczaił
    że wcale nie trzeba co miesiąc, bo można co kwartał!

    > tylko kasę, a jeśli nie mam dochodów to w ogóle nic im nie wysyłam right?

    Mniej więcej.

    > Czy
    > znacie jakiś poradnik prowadzenia KPiR

    Tak.
    Sprawdź w archiwum:
    http://groups.google.pl/groups?as_q=post%C3%B3w&num=
    100&as_oq=2000+3000+4000&as_eq=&as_ugroup=*.podatki
    :>
    Do tego kilka forów ("olenka" bodaj mioędzy tym), nieco stron www
    no i przede wszystkim: PRZEPISY.
    Czytaj *samodzielnie* przepisy. Tak, mało strawne, ale TO cię obowiązuje,
    nie gdybania - moje czy pani urzędniczki w okienku ;)

    > w pdf

    ...nie (znaczy nie znam).

    > A i jeszcze jedno. Samochód mam na siebie, a nie na firmę, ale jestem jedynym
    > właścicielem. Czy mogę brać faktury za paliwo na auto, czy wcześniej musze
    > coś tam zrobić, by móc brać faktury na firmę?

    Hasło: "kilometrówka". Link do archiwum wyżej ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-04-04 10:29:21
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 04 Apr 2007 09:14:13 +0200, eMCe napisał(a):

    > O.K. A co oznacza faktyczne rozpoczęcie działalności? Data podana w US?
    > Załóżmy, że przez najbliższy miesiąc nie wystawię żadnego rachunku ani
    > nie wezmę faktury na firmę. Co wtedy?

    Powtórzę pytanie Gotfryda:
    Czy jeśli wynajmiesz halę fabryczną, zatrudnisz 100 osób i będziesz
    produkował na magazyn, to nadal nie będziesz prowadził działalności
    gospodarczej?

    Ustawa z dnia 19 listopada 1999r. - Prawo działalności gospodarczej
    Art. 2. 1. Działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy jest zarobkowa
    działalność wytwórcza, handlowa, budowlana, usługowa oraz poszukiwanie,
    rozpoznawanie i eksploatacja zasobów naturalnych, wykonywana w sposób
    zorganizowany i ciągły.

  • 8. Data: 2007-04-04 11:08:03
    Od: eMCe <e...@e...pl>

    Matko, co za koszmar! Pojechałam do ZUSu. Tam Pani w okienku kazała mi
    za dwa dni marca zapłacić 190zł składki zdrowotnej, a jeśli nie, to mam
    jechać do US i skorygować dokumenty i datę otwarcia działalności. W US
    milion druków, samo wypełnianie 30minut, ale nie robili problemów.
    Zmieniłam na 1 maja, więc mam trochę czasu by zorientować się w
    prowadzeniu KPiR i przyszłymi rozliczeniami z fiskusem. No teraz już
    wiem coś więcej o terminach, ale tak to jest, że człowiek uczy sie na
    błędach. Na szczęście nie zapłacę frycowego :-)
    Przeanalizuję te dokumenty, do których daliście mi linki i mam nadzieję,
    że zrozumiem co i jak. Dzięki za pomoc.
    Pozdrawiam,
    Monika

  • 9. Data: 2007-04-04 14:27:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Apr 2007, eMCe wrote:

    > Matko, co za koszmar! Pojechałam do ZUSu. Tam Pani w okienku kazała mi za dwa
    > dni marca zapłacić 190zł składki zdrowotnej, a jeśli nie, to mam jechać do US
    > i skorygować dokumenty i datę otwarcia działalności.

    No to i tak była rozsądna osoba :) i dobrze się skończyło.
    Ale właśnie ten punkt jest istotny - nie można oświadczyć w US i ZUS że
    daty są różne, bo bez sensu by to było.

> [...]
    > z fiskusem. No teraz już wiem coś więcej o terminach, ale tak to jest, że
    > człowiek uczy sie na błędach. Na szczęście nie zapłacę frycowego :-)

    :)
    A wybrałaś sobie rozliczanie kwartalne czy nie miałaś takiego zamiaru?

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-04-04 15:54:56
    Od: eMCe <e...@e...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
    > :)
    > A wybrałaś sobie rozliczanie kwartalne czy nie miałaś takiego zamiaru?

    O matko, tego nie wpisywałam nigdzie, bo nie kazali :-) Nie wiem jeszcze
    jaki mam zamiar, a jaki lepiej mieć zamiar? :-)
    Monika