  • 1. Data: 2009-02-24 16:19:07
    Temat: dlaczego musze zapłać VAT zamiast otrzymać zwrot?
    Od: "Edi" <s...@g...com>

    Witam,

    Sprzedaje wysyłkowo towary do krajów UE, odbiorcami są osoby prywatne.
    Prowadze KPIR i jestem na VAT-UE.
    Dziś dowiedziałem się, że musze zapłacić ponad 2.000zł VATu... zawsze
    myślałem, że to ja dostane od urzędu skarbowego zwrot VATu. Jak to z tym
    jest?
    Znajomi którzy prowadzą np. sklep osiedlowy (czyli też sprzedają osobom
    prywatnym) dostają zwrot VATu... osoba zajmująca się podobną działalnością
    do mojej ( konkurencja) też otrzymuje zwrot VATu. Dlaczego więc ja musze go
    płacic?

    --
    Pozdrawiam,
    Edi

  • 2. Data: 2009-02-24 16:26:50
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Edi pisze:
> [...]
    > do mojej ( konkurencja) też otrzymuje zwrot VATu. Dlaczego więc ja musze go
    Hmmm. Może warto by się zorientować jak ten VAT działa, kiedy się go
    odprowadza, kiedy dostaje zwrot itd, bo tak to czarno widzę ...

    Maciek

  • 3. Data: 2009-02-24 16:29:31
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Edi pisze:
    > Witam,
    >
    > Sprzedaje wysyłkowo towary do krajów UE, odbiorcami są osoby prywatne.
    > Prowadze KPIR i jestem na VAT-UE.

    Ale konieczność zapłaty VATu wynikła po wypełnieniu deklaracji VAT7,
    czy po kontroli? Bo nie za bardzo rozumiem, do kogo/czego masz
    pretensje? Ktoś Ci prowadzi księgowość?

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2009-02-24 16:49:38
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@N...o2.pl>

    "Edi" <s...@g...com> wrote

    > Dziś dowiedziałem się

    skąd?

    >, że musze zapłacić ponad 2.000zł VATu... zawsze

    na podstawie?

  • 5. Data: 2009-02-24 18:35:36
    Od: "Edi" <s...@g...com>

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@N...o2.pl> napisał w wiadomości

    > skąd?

    od księgowej

    > na podstawie?

    Ksiegowa wyliczyła to na podstawie faktur sprzedazy, zakupow i kosztow,
    czyli wszystkich dokumentow. Podobno mam zapłacić ten VAT do jutra.
    Z tego co liczylem wychodzi mi, ze połowe zarobku będę musiał oddawać na ten
    VAT :/ więc nie bardzo opłaca się prowadzić działalność, mimo, że marża
    jest wysoka...

    kupuje towar za 220zł brutto (czyli w tym jest ok 40zł VAT'u).
    sprzedaje za 440zł z wysyłką (czyli w tym jest ok 80zł VAT'u)

    440zł (tyle płaci klient) - 220zł (towar) - 40zł (vat) - 130zł (wysyłka) =
    50zł

    z tego wychodzi, że 50% zarobków płace na VAT. Czy gdzieś zrobiłem błąd?

    --
    Pozdrawiam,
    Edi

  • 6. Data: 2009-02-24 18:46:07
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > 50zł
    >
    > z tego wychodzi, że 50% zarobków płace na VAT. Czy gdzieś zrobiłem błąd?

    Tak. Podstawy błąd to traktowanie VATu jako swój przychód i koszt. A w
    najwiekszym uproszczeniu VAT to jest część każdej ceny, która nie jest Twoja.
    Jest to część ceny, którą w imieniu państwa bierzesz od klienta i przekazujesz
    właśnie państwu.

    Ty nie musisz zapłacić VAT, musisz jedynie oddać ten, który pobrałeś w imieniu
    państwa od klienta. Masz prawo pomniejszyć tą kwotę o VAT, który przekazałeś już
    innemu "pośrednikowi", kupujac w wyżej wymienionym przypadku towar.

  • 7. Data: 2009-02-24 18:48:58
    Temat: Re: dlaczego musze zap?aae VAT zamiast otrzymaae zwrot?
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 24-02-2009 o 19:35:36 Edi <s...@g...com> napisał(a):

    > kupuje towar za 220z? brutto (czyli w tym jest ok 40z? VAT'u).
    > sprzedaje za 440z? z wysy?k? (czyli w tym jest ok 80z? VAT'u)
    >
    > 440z? (tyle p?aci klient) - 220z? (towar) - 40z? (vat) - 130z? (wysy?ka) =
    > 50z?

    A mi wychodzi dochód koło 74zł na sztuce.

    Tak swoją - zacząłeś interesy nie wiedząc nawet ile będziesz zarabiał :-) ?

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 8. Data: 2009-02-24 19:09:36
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@N...o2.pl>

> [...]
    > sprzedaje za 440zł z wysyłką (czyli w tym jest ok 80zł VAT'u)
    >
    > 440zł (tyle płaci klient) - 220zł (towar) - 40zł (vat) - 130zł (wysyłka) =

    Tak. Po prostu operujesz na cenach brutto, a dla Ciebie przychód jest w
    cenach nett. Jesteś pośrednikiem państwa i tylko pobierasz vat od klienta.
    Tak więc nie zarabiasz 220 zł. na towarze, tylko Twój przychod to cena netto

    > z tego wychodzi, że 50% zarobków płace na VAT.

    Twój zarobek to cena netto sprzedaży-cena netto kupna-koszty

  • 9. Data: 2009-02-24 19:12:21
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@N...o2.pl>

    "Edi" <s...@g...com> wrote
    > Sprzedaje wysyłkowo towary do krajów UE, odbiorcami są osoby prywatne.
    > Prowadze KPIR i jestem na VAT-UE.

    Może dlatego, coś mi się pamieta, że przy starym eksporcie były zwroty....

    > Znajomi którzy prowadzą np. sklep osiedlowy (czyli też sprzedają osobom
    > prywatnym) dostają zwrot VATu... osoba zajmująca się podobną działalnością
    > do mojej ( konkurencja) też otrzymuje zwrot VATu. Dlaczego

    na pewno nie, chyba, że coś kręcą

  • 10. Data: 2009-02-24 20:02:08
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Edi wrote:
> [...]
    > sprzedaje za 440zł z wysyłką (czyli w tym jest ok 80zł VAT'u)
    >
    > 440zł (tyle płaci klient) - 220zł (towar) - 40zł (vat) - 130zł

    a te 130 za wysyłkę to jest netto czy brutto?

    bo jeśłi tojest brutto to przecież vat od faktur za wysyłkę sobie też
    odliczasz.