  • 1. Data: 2009-02-23 19:32:40
    Temat: Ewidencjonowanie sprzedaży bez kasy fiskalnej
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Witam

    Do tej pory sprzedawalem tylko firmom i tylko na faktury,
    a ewidencję sprzedaży z §8 rozporządzenia do KPiR prowadziłem
    tylko pro-forma i wpisywałem co miesiąc jedno zero - razem 12 wpisów w roku :-)

    Teraz zacząłem sprzedaż bezrachunkową i zastanawiam się jak to najefektywnie
    ewidencjonować.

    Najlepiej by było prowadzić jedną ewidencję i do PIT i do VAT,
    ale widzę z tym dwa problemy:
    1) Do VAT wpisuję wszytsko w OOCalca raz na kwartał i drukuję,
    a ew. sprzedaży do PIT musi byc papierowa i prowadzona na bieżąco
    2) Będę miał sporo wysyłek za zaliczeniem, więc się data przychodu
    w PIT i data powstania obowiązku w VAT rozjadą

    Znalazłem co prawda w rozporzadzeniu do KPiR taki paragraf:

    """
    § 21. 1. Jeżeli podatnik prowadzi odrębną ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 1
    lub 3 ustawy o VAT, zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży towarów i
    usług mogą być dokonywane na koniec miesiąca łączną kwotą wynikającą z miesięcznego
    zestawienia sporządzonego na podstawie danych wynikających z tej ewidencji.

    2. Zestawienie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać co najmniej następujące
    dane: datę i kolejny numer zestawienia, sumę przychodów ze sprzedaży pomniejszoną o
    należny podatek od towarów i usług oraz o wartość towarów i usług niestanowiącą
    przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym i powiększoną o przychody
    nieobjęte obowiązkiem ewidencjonowania dla celów podatku od towarów i usług.
    """

    - ale jakoś nie widzę nigdzie wzmianki, że takie przepisywanie danych
    z ew. VAT wyłącza obowiązek prowadzenia papierowej ewidencji sprzedaży
    z §8.

    §30.3 z którego "korzystam" mówi wręcz:

    """
    3. Podatnicy mogą dokonywać wpisów do księgi na zasadach określonych w ust. 1 pod
    warunkiem prowadzenia równocześnie ewidencji, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2.
    Warunek ten nie dotyczy podatników dokonujących sprzedaży dokumentowanej wyłącznie
    fakturami.
    """

    A skoro jest dalej w rozporzadzeniu niż §21, to wychodzi mi że go "nadpisuje"

    Proszę więc teoretyków o dyskusję jak to najefektywniej ugryźć,
    a praktyków (najlepiej z kontrolą :-) ) o napisanie jak oni to robią :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek