  • 1. Data: 2004-08-11 20:27:45
    Temat: zasiłek macierzyński
    Od: "Gosi@" <q...@o...pl>

    Witam serdecznie!
    mam pytanko malutkie :-)
    prowadze dzialalnosc gospodarcza i jestem w ciazy - czy przysluguje mi
    zasilek macierzynski?
    jezeli tak to w jakiej wysokosci?
    czy moge przez okres przed urodzeniem placic jakas wyzsza (ktora?!) skladke
    aby dostac wiekszy zasilek macierzynski?

    dziekuje z gory za odpowiedz
    pozdrowka sserdeczne
    gosi@

  • 2. Data: 2004-08-12 00:51:21
    Temat: Re: zasiłek macierzyński
    Od: "michal" <m...@p...onet.pl>

    Gosi@ napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]
    >czy moge przez okres przed urodzeniem placic jakas wyzsza (ktora?!) skladke
    >aby dostac wiekszy zasilek macierzynski?

    Gosi@, zasiłek macierzyński przysługuje ci, jezeli jesteś objęta
    ubezpieczeniem chorobowym z tytułu tej dzialalności. Podstawę wymiaru ustala
    się z ostatnich dwunastu miesięcy. Możesz zadeklarować wyższą skladkę i
    dostaniesz wtedy większy zasiłek. Musisz sama przeliczyć, czy ci się to
    opłaca - chcąc płacić wyższą składkę na ubezpieczenie chorobowe musisz
    równocześnie płacić więcej na pozostałe ubezpieczenia społeczne (emerytalne,
    rentowe, wypadkowe).

    zobacz:

    http://www.zus.pl/swiadcze/zas003.htm

    Zanim zaczniesz liczyc upewnij się w ZUS, czy nie "wypadlas" z ubezpieczenia
    chorobowego.

  • 3. Data: 2004-08-12 13:34:35
    Od: j@<e...@i...pl>

    zasiłek macierzyński - owszem należy ci się. Podstawą obliczania są
    twoje podstawy od jakich opłacałaś składki za ostatnie 6 miesięcy.
    Możesz zawyżyć podstawę, jeśli widzisz w tym korzyść finansową,
    acha... ważne pytanie? czy płacisz składkę chorobową? bo tylko
    wówczas zasiłek ci przysługuje.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2004-08-12 15:37:24
    Od: "Gosi@" <q...@o...pl>

> [...]
    (emerytalne,
    > rentowe, wypadkowe).
    > Zanim zaczniesz liczyc upewnij się w ZUS, czy nie "wypadlas" z

    a co to znaczy ze wypadlam z ubezpieczenia? place regularnie co miesiac,
    wiec dlaczego mialabym wypasc???
    to z 12 mies czy 6???????
    podstawa do ubezpieczenia spoleczneho tak? zdrowotne to co innego tak???
    pozdrro

  • 5. Data: 2004-08-12 15:39:37
    Od: "Gosi@" <q...@o...pl>

> [...]
    > Możesz zawyżyć podstawę, jeśli widzisz w tym korzyść finansową,
    > acha... ważne pytanie? czy płacisz składkę chorobową? bo tylko

    place skladke chorobowa ..... place minimlany zus -jak wiekszosc chya :-) to
    ile dostane? podstawe ubezp. spolecznego czyli okolo 1400zl? minus podatek?
    czyli 1120 zl?
    pozdrro

  • 6. Data: 2004-08-12 16:05:52
    Od: "michal" <m...@p...onet.pl>

    >a co to znaczy ze wypadlam z ubezpieczenia? place regularnie co miesiac,
    >wiec dlaczego mialabym wypasc???

    Jeżeli płacisz bez spóźnień, w odpowiedniej wysokości i zadeklarowałaś
    wpłaty na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe w deklaracji ZUA, to nie masz
    się czego obawiać. Z doświadczenia wiem, że dość często zdarzają się
    rozmaite pomyłki i dlatego radzę upewnić się w ZUS, czy wszystko jest w
    porządku.

    >to z 12 mies czy 6???????

    12 miesięcy. Dałem Ci linka do oficjalnej strony ZUS. Przeczytałaś? 6
    miesięcy jest dla pracowników.

    >podstawa do ubezpieczenia spoleczneho tak? zdrowotne to co innego tak???
    >pozdrro

    Zdrowotne to co innego. Zgadza się. Chodzi o podstawę wymiaru ubezpieczenia
    chorobowego, które jest jednym z elementów ubezpieczeń społecznych.

  • 7. Data: 2004-08-12 16:15:40
    Od: "michal" <m...@p...onet.pl>

    Gosi@ napisał(a) w wiadomości: ...

> [...]
    >ile dostane? podstawe ubezp. spolecznego czyli okolo 1400zl? minus podatek?

    Nie. Od podstawy ubezpieczenia chorobowego musisz odjąć 18,71% tej podstawy.
    Dopiero od tej kwoty trzeba potrącić podatek i składkę na ubezpieczenie
    zdrowotne. Powinno wyjść ok. 920 zl. O ile dobrze pamiętam, to jeżeli
    złożysz oświadczenie, że nie masz poza tym innych dochodów (powinno być
    dostępne w ZUS), to dostaniesz 44 zl wiecej.

  • 8. Data: 2004-08-12 18:57:07
    Od: "Gosi@" <q...@o...pl>

> [...]
    > złożysz oświadczenie, że nie masz poza tym innych dochodów (powinno być
    > dostępne w ZUS), to dostaniesz 44 zl wiecej.

    czyli jezeli z 12 ostatnich miesiecy to chyba nie oplaca mi sie placic
    wiekszej stawki przez 7miesiecy? czy oplaca mi sie? jak myslisz?
    pozdro

  • 9. Data: 2004-08-13 10:02:09
    Od: "michal" <m...@p...onet.pl>

    Myślę, że się nie opłaca. Więcej zapłacisz składki niż zyskasz na zasiłku.
    Sprawdź w ZUS, czy jesteś prawidlowo zgłoszona do ubezpieczenia chorobowego.
    Dobrze radzę.

  • 10. Data: 2004-08-13 10:11:53
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    michal pisze:

    > Myślę, że się nie opłaca. Więcej zapłacisz składki niż zyskasz na zasiłku.
    > Sprawdź w ZUS, czy jesteś prawidlowo zgłoszona do ubezpieczenia
    > chorobowego. Dobrze radzę.

    Ja bym wcale sienei zglaszal, chyba wlasnie ze wiedzac ze bede chory...

    Boguslaw