  • 1. Data: 2010-08-01 09:47:25
    Temat: zakup auta
    Od: Agnieszka Bielecka <a...@g...com>

    witam

    chciałbym kupić samochod od osoby prowadzacej działalnosc gospodarczą
    w której sprzedawane sauto jest na stanie srodkow trwalych.

    czy jesli sprzedajacy jest zwolniony z VATu i wystawi mi rachunek
    sprzedazy czy bede zwolniony z PCC?

  • 2. Data: 2010-08-02 06:49:14
    Temat: Re: zakup auta
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Aug 2010, Agnieszka Bielecka wrote:

> [...]
    > w której sprzedawane sauto jest na stanie srodkow trwalych.
    >
    > czy jesli sprzedajacy jest zwolniony z VATu i wystawi mi rachunek

    Nie ma takiej możliwości, nie ma zwolnienia z tego tytułu
    (uwaga: doczytaj do końca :P)

    Być może mylisz zwolnienie z podleganiem... ale formalnie to
    inna sprawa (i np. w przypadku VAT jest np. u VATowca "widoczna
    w pieniądzu" (owa różnica między niepodleganiem a zwolnieniem),
    to że *dla Ciebie* być może żadna różnica wiele nie znaczy ;)).

    Warunkiem *niepodlegania* pod PCC nie jest opodatkowanie VATem,
    lecz *podleganie* VATowi konkretnej transakcji.
    Sprzedający VATowi podlega (a to że jest zwolniony jest w tym
    przypadku bez znaczenia).
    Nie ma więc możliwości zwolnienia z PCC, bo taka transakcja
    pod PCC w ogóle *nie podlega*!

    Ustawa:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html
    +++
    Art. 2
    Nie podlegajš podatkowi:
    4) czynnoœci cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu
    dokonania tej czynnoœci jest:

    a) opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

    b) zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjštkiem:
    [...transakcji dotyczących nieruchomości...]
    ---

    (a zwolnienia z PCC są w rozdziale 4, od art.8, tak dla porządku)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-08-02 20:45:29
    Od: <s...@a...pl>

    >chciałbym kupić samochod od osoby prowadzacej działalnosc gospodarczą
    >w której sprzedawane sauto jest na stanie srodkow trwalych.

    Tak przy okazji zasięgnij jezyka u znajomych sprzedawcy, czy oby nie mam on
    jakichś długów wobec państwa. Bo jeśli ma, to przypadkiem możesz po zakupie ten
    samochód jeszcze stracić :-/

  • 4. Data: 2010-08-03 08:26:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 2 Aug 2010, s...@a...pl wrote:

    > Tak przy okazji zasięgnij jezyka u znajomych sprzedawcy, czy oby nie mam on
    > jakichś długów wobec państwa. Bo jeśli ma, to przypadkiem możesz po zakupie
    > ten samochód jeszcze stracić :-/

    Chyba masz na myśli art.112.2 Ordynacji:

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,23,63,767,26
    218,20100730,odpowiedzialnosc-podatkowa-osob-trzecic
    h.html
    +++
    Art. 112.
    § 1. Nabywca przedsiębiorstwa lub zorganizowanej częœci [...]
    [...]
    § 2. (uchylony)
    ---

    :D

    Rzeczywiście, w 112.2 *BYŁ* zapis, że nabywca "byłych środków trwałych"
    o wartości >15 000 zł odpowiada "do ich wartosci", ale zdaje się po jakimś
    wyroku TK został uchylony.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2010-08-03 13:54:23
    Od: <s...@a...pl>

    > Rzeczywiście, w 112.2 *BYŁ* zapis, że nabywca "byłych środków trwałych"
    > o wartości >15 000 zł odpowiada "do ich wartosci", ale zdaje się po jakimś
    > wyroku TK został uchylony.

    Dzięki za info, nie wiedziałem o uchyleniu.