  • Data: 2003-08-28 07:58:27
    Temat: wynajem mieszkania wlasnosciowego - jaki podatek, ryczalt?
    Od: "mpj" <t...@t...kielce.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Doczytalam w tekstach na sieci z 2002 r (XII), ze jesli najemca placic mi
    bedzie jako czynsz kwote X i do zarzadcy oplaty (za zarzadzanie i inne
    komunalne) w kwocie Y, to podatek powinnam placic w kwocie X+Y; jezeli
    natomiast mnie do rak (powiedzmy dam "zwykly" rachunek) placic bedzie
    rowniez oplaty (za zarzadzanie i inne komunalne) w kwocie Y, to w kosztach
    uzyskania przychodu w PIT moge wstawic te kwote, a oczywiscie dochod wtedy
    bedzie X+Y (jak zawsze), ale wtedy faktycznie moge placic podatek tylko od
    kwoty X.
    I jeszcze jedno: co wybrac: rozliczanie w PIT-5 i podatek (chyba) 20%, czy
    tez ryczalt (o tym na razie niewiele wiem). Znalazlam informacje, ze jesli
    jestem wlascicielem mieszkania i mimo, ze wynajmuje mieszkanie na
    prowadzenie dzialalnosci gospodarczej, gdy dochod w ciagu roku nie
    przekroczy 10 tys. euro - to moge placic mniejszy podatek ryczaltowy (chyba
    8,5 %)? Czy wykazuje wtedy tylko w rocznym PIT?
    Czy to prawda? Jeszcze aktualne? I czy mnie dotyczyloby przy spelnieniu
    warunkow (mniej niz 10 tys. euro rocznie kwoty X i Y)? Czy trzeba specjalnie
    opisac w umowie najmu?
    Dzieki za odpowiedzi i pozdrawiam,
    Magda