  • 1. Data: 2002-07-03 11:01:23
    Temat: wynagrodzenie za wykorzystanie wizerunku
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    mam troche nietypowy problem. Trzeba człwiekowi zapłacic za uzywanie
    jego wizerunku w kampanii reklamowej.
    Facet nie pozował do zdjęc specjalnie, zostały zrobione przy jakiejś
    tam okazji i okazało sie że ujęcia są świetne i dowcipne. Ale facet
    nie pozwoli sie powiesić na plakatach za darmo. Firma chce mu nawet
    zapłacic, ale nie wie w jakiej formi?
    Umowa o dzieło? Zlecenie? Raczej nie, w końcu gośc nic nie robił.
    Problemem jest sposób opodatkowania - wg skali? 20% jak w umowach
    zlecenia i odzieło? Czy sa jakies koszty uzyskania? Czy do takich
    przypadków stosuje sie te same zasady co do praw autorskich (50%
    kosztów)? (prawo autorskie do niego to maja chyba jego rodzice ;-))
    Ale zajrzałam do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych i
    wychodzi że prawo do wizerunku jest prawem pokrenym właśnie.

    Spotkał sie ktoś z takim przypadkiem? Jak to ugryżć od strony podatkowej?
    Orko! Jezeli jeszcze tam jesteś! Masz na to jakiś pomysł?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 2. Data: 2002-07-03 20:15:23
    Temat: Re: wynagrodzenie za wykorzystanie wizerunku
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 Jul 2002, Maddy wrote:

    >+ mam troche nietypowy problem. Trzeba człwiekowi zapłacic za uzywanie
    >+ jego wizerunku w kampanii reklamowej.
    [...]
    >+ nie pozwoli sie powiesić na plakatach za darmo. Firma chce mu nawet
    >+ zapłacic, ale nie wie w jakiej formi?
    >+ Umowa o dzieło? Zlecenie? Raczej nie, w końcu gośc nic nie robił.

    IM*H*O to z tytułu "umów wykonanych osobiście" które są określane
    jako autorskie - podatki płaci się nie w odniesieniu do um.
    o dzieło bądź zlecenia - a jako "przychodu z praw majątkowych",
    art. 18 UoPDoOF. O nieporozumieniu z nazwą niżej :)
    Tam (w "podatku od praw") jest takie coś: "w szczególności..." !
    Jak na mój gust to czerpanie korzyści majątkowej z prawa
    do własnego wizerunku podpada pod prawo majątkowe, ciekaw
    jestem czy ktoś ma zdanie odrębne :)

    >+ Problemem jest sposób opodatkowania - wg skali? 20% jak w umowach
    >+ zlecenia i odzieło? Czy sa jakies koszty uzyskania?

    Przecież sama powiedziałeś że "nic nie robi", więc ani UoD
    ani UZ się nie łapie ! Wrrr... ;) !

    >+ Czy do takich
    >+ przypadków stosuje sie te same zasady co do praw autorskich (50%
    >+ kosztów)? (prawo autorskie do niego to maja chyba jego rodzice ;-))

    Ale takie stawianie sprawy IMHO bierze się z pewnego uproszczenia:
    ponieważ większość umów wpisywanych do rubryki podatkowej "prawa
    majątkowe" to są prawa autorskie oraz najprościej je podciągnąć
    (i najczęściej "naturalnie pasują") do umowy o dzieło - to
    utarło się mówić o "autorskiej umowie o dzieło".
    *Formalnie* to jest to coś a la "kwota wolna od podatku":
    wszyscy wiedzą o co chodzi, ale *formalnie* w prawie podatkowym
    czegoś takiego nie ma :)
    Fakt "bycia równocześnie umową o dzieło bądź zlecenie" może
    wywołać oczywiście inne konsekwencje (z ZUSem, wg KC w razie
    "nawalenia" itp) ale to już leży poza podatkami... !
    Nie bij za powtórzenie, ale ostatnio jak napiszę niewyraźnym
    charakterem pisma to się mnie czepiają :) więc w skrócie:
    od umów "autorskich" *nie* jest płacony podatek "o dzieło"
    (w ogóle) ! Z tego punktu widzenia "wzbogacony" nie musi
    kiwnąć palcem, byle mu prawo majątkowe przysługiwało.

    BTW: Z tego powodu IMO (bez "H") zdecydowanie lepiej
    dopilnować w takiej umowie zapisów że "wdrożenie nie wchodzi
    w zakres" (bo wdrożenie jest pracą "inżynierską" a nie "przeka-
    zaniem praw") !

    >+ Ale zajrzałam do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
    >+ i wychodzi że prawo do wizerunku jest prawem pokrenym właśnie.

    No toś sobie odpowiedziała, IMHO oczywiście :)

    Pozdrowienia, Gotfryd