  • 1. Data: 2004-07-28 14:57:28
    Temat: wspólne opodatkowanie
    Od: "halabarda" <s...@g...pl>

    witam grupe, jestem tu po raz pierwszy,
    jestem zielony w sprawach podatkow, wiec z gory przepraszam za niefachowe
    okreslenia

    chcialbym zasiegnac informacji odnosnie wspolnego opodatkowania malzonkow
    w skrocie: w 2004 osiagne dochod powyzej 37024 zl, natomiast moj pracodawca
    "zabiera" jedynie 19% podatku od moich zarobkow
    czy oznacza to, ze bede musial "doplacic" podatek?

    i jeszcze: co w przypadku wspolnego opodatkowania malzonkow? czy mozna
    zsumowac roczne dochody malzonkow (wtedy suma tych dochodow bylaby mniejsza
    niz 2 x 37024 zł) i zaplacic podatek w wysokosci 19% ? (suma moich dochodow
    przekracza 37024 zl, zony roczne dochody oscyluja w granicy 15000 zl) czy
    mozna "moja nadwyzke" dopisac do dochodu malzonki?

    z gory dzieki za wszelkie informacje

    michal

  • 2. Data: 2004-07-28 15:13:10
    Temat: Re: wspólne opodatkowanie
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    "halabarda" <s...@g...pl> wrote in message
> [...]
    pracodawca
    > "zabiera" jedynie 19% podatku od moich zarobkow
    > czy oznacza to, ze bede musial "doplacic" podatek?

    niekoniecznie, ponieważ podatek liczy się od wynagrodzenia brutto
    pomniejszonego o składki na ub. społeczne, więc niekoniecznie dochód do
    opodatkowania przekroczy I próg podatkowy. Jednocześnie pracodawca w
    momencie przeskoczenia progu powinien pobrać większą zaliczkę na PDOF.

> [...]
    > przekracza 37024 zl, zony roczne dochody oscyluja w granicy 15000 zl) czy
    > mozna "moja nadwyzke" dopisac do dochodu malzonki?

    mozna tak zrobić, przy wspólnym rozliczeniu jeżeli jeden małżonek przekroczy
    I próg, a drugi nie, to łącznie płacąc podatek 2 x połowa dochodu do
    opodatkowania mogą nie wejść w II próg.

    Magdi

  • 3. Data: 2004-07-28 15:20:57
    Od: "halabarda" <s...@g...pl>

    wielkie dzieki

    michal

  • 4. Data: 2004-07-29 06:37:58
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Magdalena pisze:

    [...]

> [...]
    > przekroczy I próg, a drugi nie, to łącznie płacąc podatek 2 x połowa
    > dochodu do opodatkowania mogą nie wejść w II próg.

    Mozna tak zrobic zawsze, jesli PRZEZ CALY ROK podatkowy prowadzilo sie
    z MALZONKIEM wspolne gospodarstwo domowe...

    A WARTO, gdy jedno jest w innym przedziale skali podatkowej,
    niz drugie

    LUB
    gdy jest o jeden papierek do wypelnienia mniej...

    No i jesli jeden z malzonkow ma wysokie dochody a drugi male mozna sprobowac
    napisac do US prosbe o zaniechanie poboru zaliczek w kwocie
    przekraczajacej ... ze wzgledu na to, ze podatek roczny bedzie mniejszy..
    A cona tourzad, to nie wiem..

    Pozdrawiam

    Boguslaw

  • 5. Data: 2004-07-29 16:59:55
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Boguslaw Szostak napisał:

    > Mozna tak zrobic zawsze, jesli PRZEZ CALY ROK podatkowy prowadzilo sie
    > z MALZONKIEM wspolne gospodarstwo domowe...

    Bogus, jakie wspólne gospodarstwo? Gdzie Ty to zobaczyłeś?
    Warunek jest aby małżeństwo trwało przez cały rok podatkowy co do dnia i
    żeby istniała między małżonkami majątkowa wspólność małżeńska (ona
    istnieje z mocy prawa więc jak ktos jej nie zniósł to na 100% ma
    wspólnośc - to tak żeby uniknąć pytania "a skąd mamy wiedzieć że mamy
    wspólność" które kiedys juz ktos tu zadawał ;-) ). A gospodarstwa moga
    sobie prowadzic osobno, a nawet każde po kilka :-)
    Art.6 ust. 1 UoPDOF

> [...]
    > napisac do US prosbe o zaniechanie poboru zaliczek w kwocie
    > przekraczajacej ... ze wzgledu na to, ze podatek roczny bedzie mniejszy..

    Nienienie... na tej podstawie raczej nie zaniechają bo na to jest inny
    paragraf. A konkretnie artykuł. :-) Art. 32 ust 1A UoPDOF.
    I tak jeżeli przewidywane dochody podatnika zmieszczą się w pierwszym
    progu a małzonek nie osiąga dochodów to podatnikowi potrąca sie podwójna
    kwotę obniżenia zaliczki.
    A jeżeli przewidywane dochody podatnik znajdą sie w wyzszym przedziale
    niz przewidywane dochodu małzonka (albo małżonek nie ma dochodów) to
    pracodawca pobiera 19% zaliczki podatku od dochodu do momentu
    przekroczenia *drugiego* progu a potem od reszty 30%.

    To tak w skrócie.

    I tak dla uzupełnienia - zaliczkę z wyższego progu pracodawca pobiera
    dopiero w miesiącu nastepnym po tym w którym nastapiło przekroczenie
    obecnego progu. Art. 32 ust. 1 UoPDOF

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl