  • Data: 2002-05-01 10:53:02
    Temat: ubezpieczenie chorobowe - jaka podstawa
    Od: Maddy <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Czy ktos z was znalazł może zapis w ustawie o ubezpieczenia społeczych
    zapis, że podstawa składki na wszystki ubezpieczenia społeczne musi
    byc identyczna?

    Sprawa dotyczy takie sytuacji - przedsiębiorca chce podnieść sobie
    ubezpieczenie chorobowe (czyli w praktyce podstawe naliczania składek)
    żeby w razie potrzeby zasiłek chorobowy miał jakąś przyzwoitą wysokość.
    Niestety, ZUS twierdzi, że w taki wypadku trzeba podnieść podstawy
    *wszystkich* składkek na ubezpieczenia społeczne.
    Niestety, paniusia w ZUSie na pytanie o podstawe prawną mówi "jest w
    ustawie" ale również "ja nie mam czasu dla pani po paragrafach
    szukać". I tyle.
    Ja sie jakoś takiego obowiązku nie mogę doszukać.
    Na dodatek podstawę naliczania składek deklaruje sie osobono dla
    ubezp. emerytalnego i rentowego, osobno dla chorobowego i wypadkowego.
    Na logike wychodzi, że wystarczyłoby podnieśc te drugą, pal sześc te
    podwyzszone składki wypadkowe.
    Ale ponieważ z logiką w naszych aktach prawnych jest różnie, dlatego
    mam wątpliwości.

    A co jeżeli chcę sie ubezpieczyc dobrowolnie(DG + etat). Czy mogę
    wybrać tylko chorobowe? Czy tez wszystko albo nic?
    Wtedy impreza przestaje sie opłacac, i może o to ZUSowi chodzi?

    Sprawa jest o tyle istotna, że od tej podstawy zalezy nie tylko
    wysokośc zasiłku chorobowego, ale też macierzyńskiego.
    A spaść nagle do 800zł na rękę + noworodek do kompletu, to nie jest
    miła perspektywa.

    Ktoś może spotkał sie juz z takim dylematem?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl