eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkisprzedaz - czodziennie czy raz na miesiac?
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 1

  • 1. Data: 2006-02-18 21:01:39
    Temat: sprzedaz - czodziennie czy raz na miesiac?
    Od: j...@n...org.inv

    Gubie sie juz w ewidencjach - ewidencja vat, ewidencja sprzedazy dla tych
    co nie maja VAT, ewidencja sprzedazy dla tch co daja kpir do prowadzenia
    biuru rachunkowemu, dzienne zestawienia sprzedazy itp itd. Zacynaja mi sie
    wszystkie mieszac. Mam kpir i vat, jak powinieniem ewidencjonowac sprzedaz
    - Jesli mozna prosic o wyjasnienie:


    ustawa o vat - Rozdział 2
    Ewidencje

    Art. 109.
    1. Podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 są
    obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później
    jednak
    niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.
    2. W przypadku stwierdzenia, że podatnik nie prowadzi ewidencji, o której
    mowa
    w ust. 1, lub prowadzi ją w sposób nierzetelny, naczelnik urzędu
    skarbowego
    lub organ kontroli skarbowej określa wartość niezaewidencjonowanej
    sprzedaży
    w drodze oszacowania i ustala podatek przy zastosowaniu stawki 22%, bez
    prawa
    obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86.
    3. Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności
    zwolnione
    od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku
    na
    podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję
    zawierającą:
    kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i
    podstawy
    opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego
    obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą
    wpłacie do
    urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do
    prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach
    określonych
    w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami
    niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.


    Czy z tego wynika ze osoby zwolnione z vat musza wpisywac sprzedaz do
    ewidencji codziennie, a placace VAT niekoniecznie codziennie?

    A teraz sprawa kpir - teoetycznie do kpir trzeba wpisywac dane codziennie,
    ale jesli sie prowadzi ewidencje do VAT to wystarczy pzepisac z niej raz
    na miesiac...

    Rozporzadzenie o kpir:
    § 21. 1. Jeżeli podatnik prowadzi odrębną ewidencję, o której mowa w art.
    109 ust. 1 lub 3 ustawy o VAT,
    zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży towarów i usług mogą
    być dokonywane na
    koniec miesiąca łączną kwotą wynikającą z miesięcznego zestawienia
    sporządzonego na podstawie danych wynikających
    z tej ewidencji. 2. Zestawienie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać
    co najmniej następujące
    dane: datę i kolejny numer zestawienia, sumę przychodów ze sprzedaży
    pomniejszoną o należny podatek
    od towarów i usług oraz o wartość towarów i usług nie stanowiącą
    przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym
    i powiększoną o przychody nie objęte obowiązkiem ewidencjonowania dla
    celów podatku od towarów i usług.


    Czyli w sumie: robie ewidencje sprzedazy (i zakupow) VAT, tak aby byla
    gotowa na koniec miesiaca, wpisuje potem z niej sprzedaz do ksiegi i z
    glowy.

    Czy musze jednak robic cos codziennie?


    BTW: Wysylam towary poczta za pobraniem na rachunek bankowy. Moge
    sporzadzic spis co komu wyslalem i kiedy, i kiedy ktos za to zaplacil.
    Sprzedazy nie dokumentuje rachunkami czy fakturami (poza rzadkimi
    przypadkami, gdy ktos zyczy sobie fakture) - tylko robie spis co kto i
    kiedy kupil. Czy dobrze robie? Jak ewidencjonowac taka sprzedaz?

    Jeszcze jeden problem - obowiazek podatkowy vat powstaje w momencie wplywu
    pieniedzy na rachunek, a pit w momencie wyslania towaru do klienta.
    Zalozmy ze w ewidencji do VAT wpisuje informacje o obu datach - czy moge
    ja uzywac do wpisywania z niej danych do kpir na koniec miesiaca? I wtedy
    mam wpisac do kpir sume kwot te towary ktore zostaly wyslane danego
    miesiaca, a nie te za ktore pienadze wplynely do banku?


strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1