  • 1. Data: 2007-01-22 23:19:17
    Temat: sp z o o - dywidendy
    Od: Pi23 <p...@t...pl>

    Jest spolka A z o.o.

    w tej spolce 50% udzialow ma spolka B z o.o. , pozostale 50% to osoby
    fizyczne

    spolka A wyplaca dywidendy. Za osoby fizycze oczywiscie odprowadza 19%
    podatku od dywidend.
    Za spolke z o.o. jak rozumiem, nie oplaca zadnych podatkow od dywidend (?)

    Teraz spolka A po otrzymaniu dywidendy chce ja wyplacic swoim
    udzialowcom (osobom fizycznym)
    CZy wyplaca te dywidende od razu pomniejszajac o podatek od dywident czy
    wczesniej musi jeszcze zaplacic od tego CIT a dopiero wtedy reszte
    wyplacic jako dywidendy?

    Czy w takim przypadku bedziemy mieli kwestie potrojnego opodatkowania?
    Najpierw spolka A placi CIT , z zysku wyplaca dywidendy, spolka B ma
    przychodz- opodatkowuje znow CITem i dopiero wyplaca dywidendy
    udzialowcom (tu znow podatek- tym razem od dywidend). CZy moze w takim
    przypadku spolka B nie zaplaci od tego podatku CIT?

  • 2. Data: 2007-01-24 09:32:02
    Temat: Re: sp z o o - dywidendy
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "Pi23" <p...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > podatku od dywidend.
    > Za spolke z o.o. jak rozumiem, nie oplaca zadnych podatkow od dywidend (?)

    co do zasady - musi potrącic też spólce,
    nie ma znaczenia komu wypłaca dywidendę, czy OF czy OP

    > Teraz spolka A po otrzymaniu dywidendy chce ja wyplacic swoim udzialowcom
    > (osobom fizycznym)

    chyba spółka B
    i chyba dywidendę ze *swojego* zysku

    > CZy wyplaca te dywidende od razu pomniejszajac o podatek od dywident czy
    > wczesniej musi jeszcze zaplacic od tego CIT a dopiero wtedy reszte
    > wyplacic jako dywidendy?

    CIT płaci od swojego dochodu, wyliczonego wg ustawy podatkowej
    dywidendę wypłaca z zysku ustalonego na podstawie ustawy o rachunkowości

    > Czy w takim przypadku bedziemy mieli kwestie potrojnego opodatkowania?

    najwyżej podwójnego

    > Najpierw spolka A placi CIT , z zysku wyplaca dywidendy,

    zgoda

    spolka B ma
    > przychodz- opodatkowuje znow CITem

    dla celów podatkowych otrzymana dywidenda nie jest przychodem,
    dla celów rachunkowych - jest

    w podatku dochodowym od osób prawnych istnieje taki fajny mechanizm
    odzyskiwania zapłaconego podatku od dywidendy - mozna ten podatek odliczyć
    od podatku płaconego od swojej "zwykłej" działalności
    a przynajmniej można było do końca 2006 - od 2007 weszły w zycie spore
    zmiany w tym zakresie, niemniej są przepisy przejsciowe, które umozliwiają
    jeszcze przez jakiś czas takie rozliczenie, o którym wyżej

    natomiast osoby fizyczne, które otrzymują dywidendy nie mają mozliwości
    "odzyskania" potrąconego im podatku i tu rzeczywiście mozna mówic o
    podwójnym opodatkowaniu

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2007-01-24 10:52:16
    Od: Pi23 <p...@t...pl>

    my way napisał(a):
    > Użytkownik "Pi23" <p...@t...pl> napisał w wiadomości

    > co do zasady - musi potrącic też spólce,
    > nie ma znaczenia komu wypłaca dywidendę, czy OF czy OP

    Bardzo dziekuje za pomoc- wiele mi sie wyjasnilo po Twoim poscie. W
    takim razie spolka A napierw placi CIT, z tego co zostaje wyplaca
    dywidende, od ktorej placi podatek. Te dywidende otrzymuje spolka
    B(zalozmy, ze nie prowadzi innej dzialalnosci- jest tylko udzialowcem
    kilku spolek i dla takich celow zostala powolana). Teraz gdy chce
    wyplacic ten zysk z otrzymanych dywidend swoim udzialowcm to ponownie
    musi zaplacic podatek od dywidend (?). Czyli w takiej konstrukcji mamy
    potrojne opodatkowanie- najpierw CIT w spolce A , potem podatek od
    dywidend za wyplate tychze od A do spolki B, potem podatek od dywidend
    wyplacany przez spolke B swoim udzialowcom...Kiepsko to wyglada...a
    jesli udzialowcem spolki B bylaby tez miedzy innymi jeszcze jedna spolka
    z o.o. to mamy poczworne opodatkowanie (?) Koszmar. Czy zmieniloby sie
    cos, gdyby udzialowcem spolki A byla spolka zarejestrowana w innym kraju
    Europejskim? (Kiedys czytalem, ze w takim przypadku dywidendy sa
    zwolnione z podatku- to bylo apropos spolek na Cyprze).

  • 4. Data: 2007-01-24 15:02:26
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    > Bardzo dziekuje za pomoc- wiele mi sie wyjasnilo po Twoim poscie. W takim
    > razie spolka A napierw placi CIT, z tego co zostaje wyplaca dywidende,

    mniej wiecej :)
    jak już wspomniałam - dochód podatkowy i "dochód", który stanowi podstawę
    wypłaty dywidendy to sa rózne pojecia

    >od ktorej placi podatek.

    dokładniej - potrąca podatek z dywidendy spółki B

    >Te dywidende otrzymuje spolka B

    w wartości - nazwijmy to - netto

    >(zalozmy, ze nie prowadzi innej dzialalnosci- jest tylko udzialowcem kilku
    >spolek i dla takich celow zostala powolana).

    czyli dochód podatkowy tej spółki będzie wynosil zero
    a tym samym nie bedzie mogła odliczyc zapłaconego podatku od dywidendy,
    przynajmniej do momentu, gdy nie uzyska innego, "podatkowego" dochodu

    Teraz gdy chce
    > wyplacic ten zysk z otrzymanych dywidend swoim udzialowcm to ponownie musi
    > zaplacic podatek od dywidend (?).

    nie "zapłacić", ale potrącić tym, którym dywidendę wypłaca

> [...]
    > udzialowcem spolki B bylaby tez miedzy innymi jeszcze jedna spolka z o.o.

    ale z szansą na odzyskanie tego podatku przez kazdą z tych spółek

    Koszmar. Czy zmieniloby sie
    > cos, gdyby udzialowcem spolki A byla spolka zarejestrowana w innym kraju
    > Europejskim?

    do końca 2006, o ile umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie
    przewidywała jakiś innych rozwiązań, dywidenda była doliczana do dochodow
    podatkowych, a zapłacony za granica podatek podlegał odliczeniu od
    "zwykłego" podatku w takiej wysokości, w jakiej spółka B zapłaciłaby go od
    dochodu osiągniętego w Polsce
    zmiany od tego roku - na ile zdążyłam doczytac, idą w kierunku uzaleznienia
    zwolnienia dywidend z opodatkowania w RP po spełnieniu warunków związanych z
    posiadaniem przez określony czas i w okreslonej ilosci udziałów w spółce
    wypłacajacej dywidendę

    (Kiedys czytalem, ze w takim przypadku dywidendy sa
    > zwolnione z podatku- to bylo apropos spolek na Cyprze).

    pewnie trzeba by przeczytac umowę o upo :)
    na mnie nie licz :)

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2007-01-25 11:06:44
    Od: Pi23 <p...@t...pl>

> [...]
    > zmiany w tym zakresie, niemniej są przepisy przejsciowe, które umozliwiają
    > jeszcze przez jakiś czas takie rozliczenie, o którym wyżej

    A wiesz moze do kiedy maja oboiwazywac te przepisy przejsciowe? No i co
    bedzie pozniej? Nie bedzie mozna w ogole odliczac potraconego podatku od
    dywidend od placonego podatku ?

    Zastnawiam sie po prostu nad objeciem udzialow w pewnej spolce z o.o.
    jako inna sp z o.o. zamiast nabywac te udzialy jako osoba fizyczna.
    Jesli jest mozliwosc odliczania podatku od dywidend od podatku do
    zaplaty to w takim przypadku byloby to dla mnie znacznie bardziej
    korzystne (wyplaty z dywidend chce bowiem przeznaczac na inwestycje a
    nie na konsumpcje). Jesli jednak zlikwidowany zostanie przywilej
    odliczania tego od podatku to zakladanie sp. z o.o. w celu objecia
    udzialow nie ma duzego sensu.

  • 6. Data: 2007-01-25 11:22:04
    Od: Pi23 <p...@t...pl>

    > pewnie trzeba by przeczytac umowę o upo :)
    > na mnie nie licz :)

    Wczytalem sie. Z umowy wynika to o czym pisalem wczesniej- dywidenda
    wyplacana spolce na Cyprze nie bedzie potracona o podatek :) Wniosek:
    Korzystne dla mnie byloby otworzenie spolki na Cyprze i nabycie udzialow
    jako spolka Cypryjska. Czy ma ktos z czytelnikow doswiadczenie w tej
    materii?

    Art. 10 ust. 5

    5. Jeżeli spółka, której siedziba znajduje się w Umawiającym się
    Państwie, osiąga zyski albo dochody z drugiego Umawiającego się Państwa,
    to drugie Państwo nie może ani obciążać podatkiem dywidend wypłacanych
    przez tę spółkę, z wyjątkiem przypadku, gdy takie dywidendy są wypłacane
    osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym drugim Państwie,
    lub w przypadku, gdy udział, z tytułu którego dywidendy są wypłacane,
    rzeczywiście wiąże się z działalnością zakładu lub stałej placówki
    położonej w tym drugim Państwie, ani też obciążać nie wydzielonych
    zysków spółki podatkiem od nie wydzielonych zysków, nawet gdy wypłacone
    dywidendy lub nie wydzielone zyski całkowicie lub częściowo pochodzą z
    zysków albo dochodów osiągniętych w drugim Państwie.

  • 7. Data: 2007-01-25 13:11:17
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    > A wiesz moze do kiedy maja oboiwazywac te przepisy przejsciowe? No i co
    > bedzie pozniej? Nie bedzie mozna w ogole odliczac potraconego podatku od
    > dywidend od placonego podatku ?

    http://www.gofin.pl/5,37.html
    masz tu nową i starą wersję updop
    i jeszcze ustawę z 16.11.2006, gdzie znajdziesz przepisy przejściowe (art.7
    ust.2 szczególnie)
    poczytaj art.20,22 i 26 w nowej
    a w starej - dodatkowo 23

> [...]
    > jednak zlikwidowany zostanie przywilej odliczania tego od podatku to
    > zakladanie sp. z o.o. w celu objecia udzialow nie ma duzego sensu.

    może jednak warto zainwestowac w doradce podatkowego :)

    pozdrawiam

  • 8. Data: 2007-01-25 13:15:40
    Od: Pi23 <p...@t...pl>

> [...]
    > masz tu nową i starą wersję updop
    > i jeszcze ustawę z 16.11.2006, gdzie znajdziesz przepisy przejściowe (art.7

    dzieki. Zaraz poczytam.

    > może jednak warto zainwestowac w doradce podatkowego :)

    Chyba masz racje. Moze ktos na grupie moze kogos polecic w Warszawie?

  • 9. Data: 2007-01-25 13:36:08
    Od: Pi23 <p...@t...pl>

    my way napisał(a):
> [...]
    > masz tu nową i starą wersję updop
    > i jeszcze ustawę z 16.11.2006, gdzie znajdziesz przepisy przejściowe (art.7

    Wnioski po przeczytaniu (moze komus sie przydadza):
    Jesli zaloze spolke, ktora obejmie udzialy w innej spolce na terytorium
    Polski (uwaga na wszelkie wyjatki, dodatki itp. Ja pisze o standardowej
    sytuacji) to przez dwa lata bede musial korzystac z przepisow
    przejsciowych - tzn. bede odliczal potracony podatek od dywidend od
    podatku do zaplacenia, ze zwyklej dzialalnosci spolki (czyli tak jak
    pisalismy wczesniej). Po dwoch latach spolka wyplacajaca dywidendy nie
    bedzie juz miala obowiazku odliczania podatku od moich dywidend.
    Sytuacja wiec nie jest wcale taka zla.

  • 10. Data: 2007-01-29 08:52:56
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

> [...]
    > przejsciowych - tzn. bede odliczal potracony podatek od dywidend od
    > podatku do zaplacenia, ze zwyklej dzialalnosci spolki (czyli tak jak

    skoro obejmiesz udziały dopiero w 2007, to dywidendę otrzymasz najwcześniej
    w 2008, a wtedy nie bedziesz mógl z niego skorzystać z przepisów
    przejściowych, bo dotyczą one przychodów uzyskiwanych tylko do końca 2007
    swoją drogą ciekawe co z zaliczkami na poczet dywidendy :)

    >Po dwoch latach spolka wyplacajaca dywidendy nie bedzie juz miala obowiazku
    >odliczania podatku od moich dywidend.

    pod warunkiem że spółka otrzymajaca dywidende będzie posiadać w kapitale
    spółki, która wyplaca dywidendę min 15% udziałow przez okres min 2 lat

    > Sytuacja wiec nie jest wcale taka zla.

    no nie wiem...
    w Twojej sytuacji wygląda mi na to, że nawet posiadając owo minimum 15%:
    dywidenda za 2007 wypłacona w 2008 - 19% i bez mozliwości odliczenia tego
    podatku przez spółkę otrzymującą
    dywidenda za 2008 wypłacona w 2009 - j.w., chyba że zostanie wypłacona po
    upływie 2 lat od objęcia udziałów

    mylę się ?

    pozdrawiam