  • 1. Data: 2004-03-16 11:39:44
    Temat: rebus co spędza sen z oczu
    Od: "Sylwia" <q...@o...pl>

    Witam.

    Moje pytanie dotyczy odliczania składek zus w PIT-5L i ryczałcie w poniższej
    sytuacji:

    Są dwa małżeństwa: Kowalscy i Malinowscy
    Mężowie prowadzą s.c. zajmującą się najmem, opodatkowani z tej działalności 19
    % podatkiem liniowym. KPiR
    Spółka zatrudnia pracowników.

    Kowalscy osiągają dochody z najmu opodatkowane ryczałtem.
    Malinowscy również.
    Żony w ZUS zarejestrowane są jako osoby współpracujące.
    Nie posiadają wpisów do ewidencji działalności gospodarczej.
    20 stycznia złożyli oświadczenie, że żony będą opłacały 100% ryczałtu.

    Co miesiąc wysyłane były DRA w następujący sposób:
    - Kowalski Malinowski s.c. &#8211; płatnik składek tylko za pracowników
    - Kowalski &#8211; płatnik składek za siebie i za żone
    - Malinowski &#8211; j.w.

    Wariant 1. ODLICZENIA SKŁADEK ZUS OD DOCHODU

    PIT-5L Kowalskiego / Malinowskiego
    Nie wykazuję zapłaconych składek zus za siebie i osoby współpracujące oraz
    zdrowotnego, ponieważ opłacali je osobiście, a nie w ramach s.c. (DRA tylko za
    pracowników)

    Ryczałt.
    Przy wyliczaniu zryczałtowanego podatku pomniejszam o składki na ubezp. społ i
    zdrwotne.

    Wariant 2.

    PIT-5L Kowalskiego / Malinowskiego
    Odliczam składki zus za siebie i osoby współpracujące oraz zdrowotne

    Wyliczam zryczałtowany podatek bez pomniejszania o składki na ubezp. społ i
    zdrwotne, bo zostały odliczone od s.c.

    PYTANIE: Który z poniższych sposobów obniżenia podatku dochodowego o składki
    zus jest prawidłowy?

    Bardzo proszę o pomoc. Dotychczas stosowany był wariant2. Ja skłaniam się ku 1.

    Pozdrawiam
    Sylwia

  • 2. Data: 2004-03-16 12:38:25
    Temat: Re: rebus co spędza sen z oczu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Mar 2004, Sylwia wrote:
    [...]
> [...]
    >+ zdrowotnego, ponieważ opłacali je osobiście, a nie w ramach s.c. (DRA tylko za

    A co to ma do rzeczy ??
    Czyżby PIT-5L był "spółkowy" czy *jednak* jest to *osobiste* rozliczenie
    podatku ? Celem uproszczenia rozważań przez komplikację załóż że obaj
    lub któryś z nich ma udziały dodatkowo w innej S.C. lub prowadzi
    1.os.DG: rozlicza podatki *z danej działalności* czy *wszystkie swoje* ?

    >+ Ryczałt.

    Jaki ryczałt ? Od czego ??
    Nic nie piszesz jakoby żony osiągały jakieś dodatkowego przychody
    i z czego. Bo nie podejrzewam abyście wpadli na genialny pomysł
    iż mężowie rozliczają PIT-5L a współpracujące żony rozliczają *ten
    sam dochód* w ryczałcie ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-03-16 14:07:11
    Od: q...@o...pl

> [...]
    > i z czego. Bo nie podejrzewam abyście wpadli na genialny pomysł
    > iż mężowie rozliczają PIT-5L a współpracujące żony rozliczają *ten

    Jest to ryczałt od dochodów uzyskiwanych z tytułu najmu. Tak się składa że
    najem jest również przedmiotem działalności spółki mężów. Nie jest to więc ten
    sam dochód, poza tym opodatkowane rozdzielnie.
    Mężowie osiągają dochód z : s.c + ryczałt, żony: ryczałt

> [...]
    > lub któryś z nich ma udziały dodatkowo w innej S.C. lub prowadzi
    > 1.os.DG: rozlicza podatki *z danej działalności* czy *wszystkie swoje* ?

    Przychodów z działalności opodatkowanej liniowo i zryczałtowanym podatkiem
    dochodowym nie można łączyć. W tym wypadku rozliczają przychody *z danej
    działalności*.Mężowie mogą wybrać od której działalności odliczą swoje
    składki. Wysyłając DRA osobno, a nie razem z pracownikami, już zdecydowali -
    składki zus nie będą rozliczane w ramach s.c.

    Pomijając fakt osobnego przekazywania składek, to dlaczego mieliby w PIT-5l
    wykazywac składki żony? Nie są one zarejestrowane jako osoby współpracujące w
    s.c., a w przypadku podatku liniowego nie ma możliwości rozliczania z
    małżonkiem, więc dlaczego pomniejszać swój dochód o składki żony? Moim zdaniem
    żony powinny swoje składki zus rozliczać w ryczałcie.

    Podsumowując:
    Męzowie: mogą wybrać gdzie pomniejszą dochód o składki zus (tu już wybrali że
    nie w s.c.)
    Żony: tylko w ryczałcie

    Przekonana nie jestem w 100%, prosze o argumenty za i przeciw, lub o konkretne
    rozwiązania.

    Pzdr.