  • 1. Data: 2006-06-23 19:08:00
    Temat: pełnomocnictwo
    Od: "Grek" <g...@o...pl>

    Witam,
    Czy poniższą treść pełnomocnictwa można uznać za pełnomocnictwo ogólne?

    Ja Jan Kowalski zamieszkały w Warszawie przy ul. Jakiejś 10, udzielam
    pełnomocnictwa Panu Markowi Nowakowi.

    /podpis i data/
    Czy można uznać, że istnieje więc 'domniemanie' pełnomocnictwa ogólnego?

    Czy też powinno się napisać zakres pełnomocnictwa, (np. "do wszelkich
    czynności")?

    Powiem tylko, że pełnomocnictwo ogólne jest zdefiniowane w art. 98 KC, który
    dla mnie jest za mało uszczegółowiony.

    pozdrawiam
    Grek

  • 2. Data: 2006-06-23 21:04:36
    Temat: Re: pełnomocnictwo
    Od: "KS" <k...@o...pl>

    [KS] Poniżej urywek sentencji wyroku sądu apelacyjnego w Katowicach z
    29.11.2000r., który może dać wskazówkę interpretacyjną, choć dotyczy innej
    sytuacji:

    "/.../O ile rodzaj czynności nie jest w pełnomocnictwie określony w sposób
    wyraźny, to dla ustalenia rzeczywistej woli reprezentowanego mają
    zastosowanie reguły interpretacyjne dotyczące tłumaczenia oświadczeń woli, a
    wynikające z art. 56 i art. 65 k.c."

    A oto powołane przepisy:
    "Art. 56. Czynność prawna wywołuje nie tylko skutki w niej wyrażone, lecz
    również te, które wynikają z ustawy, z zasad współżycia społecznego i z
    ustalonych zwyczajów."

    "Art. 65. § 1. Oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają ze
    względu na okoliczności, w których złożone zostało, zasady współżycia
    społecznego oraz ustalone zwyczaje."

    Twoje pytanie nie znajdzie, moim zdaniem, prostej odpowiedzi.... A już na
    pewno nie na grupie prawo.podatki.....

    Pozdr.
    KS

  • 3. Data: 2006-06-23 21:21:34
    Od: "Grek" <g...@o...pl>

    Użytkownik "KS" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > społecznego oraz ustalone zwyczaje."
    >
    > Twoje pytanie nie znajdzie, moim zdaniem, prostej odpowiedzi.... A już na

    WIELKIE DZIĘKI za odpowiedź - podobnej oczekiwałem

    jakbyś tylko mógł mi podać sygnaturę akt wyroku, to byłbym zobowiązany

    pozdr
    Grek

  • 4. Data: 2006-06-23 21:22:21
    Od: "Grek" <g...@o...pl>

  • 5. Data: 2006-06-24 20:46:22
    Od: Mario <n...@o...pl>

    Grek napisał(a):
> [...]
    > Czy poniższą treść pełnomocnictwa można uznać za pełnomocnictwo ogólne?
    > Ja Jan Kowalski zamieszkały w Warszawie przy ul. Jakiejś 10, udzielam

    W sumie napisać można wszystko, pytanie tylko jak to interpretować, gdy
    pojawią się problemy z analizą co autor miał na mysli pisząc takie
    niechlujne pełnomocnictwo.

    Jak dla mnie (w celach uniknięcia nieporozumień) to należałoby uzupełnić
    je o:
    - numery dowodów osobistych tych dwóch panów (Janów Kowalskich i Marków
    Nowaków) jest sporo na swiecie, plus adres drugiego
    - zakres pełnomocnictwa, nawet jeśli ma być ogólne to właśnie trzeba to
    wskazać,
    - informację o możliwości lub nie dalszego udzielania pełnomocnictw (Jan
    Kowalski może się pewnego dnia obudzić z setką pełnomocników, o których
    nic nie wie)

  • 6. Data: 2006-06-24 22:28:57
    Od: "Grek" <g...@o...pl>

    > W sumie napisać można wszystko, pytanie tylko jak to interpretować, gdy
    właśnie chodzi o to czy naprawdę można napisać wszystko i tak będzie
    pełn.skuteczne?

> [...]
    > Nowaków) jest sporo na swiecie, plus adres drugiego
    > - zakres pełnomocnictwa, nawet jeśli ma być ogólne to właśnie trzeba to
    nie mogę kogoś zmusić nie mając żadnego papierka ;-(

    > - informację o możliwości lub nie dalszego udzielania pełnomocnictw (Jan
    > Kowalski może się pewnego dnia obudzić z setką pełnomocników, o których
    > nic nie wie)
    tu nie masz racji, aby substytucja była skuteczna dla mocodawcy - MUSI być
    zapis o możliwości udzielania dalszych pełnomocnictw przez pełnomocnika
    głównego (pierwszego)

    ale dzięki za chęci ;-)))

    pozdrawiam
    Grek