  • 1. Data: 2008-12-15 11:25:40
    Temat: odsetki skarbowe a windykacja długów
    Od: "magda" <n...@m...xx>

    Witajcie,
    jest następująca sytuacja: firma X nie zapłaciła firmie Y za faktury i w
    związku z tym firma Y zleca ściągnięcie długu firmie windykacyjnej Z. Po tym
    fakcie firma X spłaca cały swój dług firmie Y (bez odsetek, tylko za
    faktury). Czy firma Z ma prawo ściągać sądownie od firmy X odsetki od tego
    długu, w szczególności odsetki skarbowe (kilkakrotnie wyższe od ustawowych).
    Dodam że na fakturach od firmy X dla Y była mowa jedynie o odsetkach
    ustawowych, nie było słowa o skarbowych. Czy firma X może jakoś przed sądem
    uniknąć zapłacenia tych odsetek firmie windykacyjnej Z? Dodam jeszcze że w
    umowie między firmą X a Y oraz na fakturach nie ma ani słowa o tym że firma
    Y ma prawo przekazać należności fimie windykacyjnej.
    Pzdr
    Magda

  • 2. Data: 2008-12-15 16:10:49
    Temat: Re: odsetki skarbowe a windykacja długów
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Dec 2008, magda wrote:

    > Witajcie,
    > jest następująca sytuacja: firma X nie zapłaciła firmie Y za faktury i w
    > związku z tym firma Y zleca ściągnięcie długu firmie windykacyjnej Z.

    Zleca?
    Czyli nie sprzedaje, lecz udziela pełnomocnictwa.
    Przyjęto.

    > Po tym
    > fakcie firma X spłaca cały swój dług firmie Y (bez odsetek, tylko za
    > faktury).

    Wygląda prawidłowo. Zakładam że *ściśle* opisałaś co się stało.

    > Czy firma Z ma prawo ściągać sądownie od firmy X odsetki od tego
    > długu

    Firma Z nic nie może we własnym imieniu, skoro nic nie ma.
    Przecież działa w imieniu Y, więc "może Y".
    To Y jest stroną (w której imieniu działa zastępca).

    > w szczególności odsetki skarbowe (kilkakrotnie wyższe od ustawowych).

    A to z czego by miało wynikać?
    Po pierwsze skarbowe wynoszą 1,5-krotność ustawowych, więc to
    "kilkakrotne" jest ekhm... dość poważnie brzmiącym naciągnięciem :)
    a po drugie przysługują ustawowe - "chyba że umowa stanowi inaczej".

    > uniknąć zapłacenia tych odsetek firmie windykacyjnej Z? Dodam jeszcze że w
    > umowie między firmą X a Y oraz na fakturach nie ma ani słowa o tym że firma
    > Y ma prawo przekazać należności fimie windykacyjnej.

    To akurat działa w drugą stronę - domyślne jest prawo *zbycia*.
    Ale ataku na *skuteczność* owego zbycia nie próbowałem, bo przecież
    pisałaś że sprzedaży długu nie było ;)

    BTW: rozważania szczegółowe (o kwalifikacji tego "zlecenia") mogą
    nadawać się na .prawo, ale IMVHO skoro "zleca" to "zleca".

    > Pzdr

    Wzjm
    Gotfryd