  • 1. Data: 2005-03-31 13:03:35
    Temat: niewypłacona dywidenda
    Od: "M.B." <m...@p...onet.pl>

    Witam grupowiczów,
    Wiem że niewypłacona w terminie dywydenda jest kwalifikowana przez nasze US
    jako świadczenie nieodpłatne i wiąże się z zapłaceniem PDOP. Mam w związku z
    powyższym pytanie:
    - jeżeli uchwała Zgromadzenia dotycząca podziału zysku nie wyznacza dnia
    wypłaty dywidendy to od którego momentu mam uważać niewypłąconą dywidende za
    świadczenie nieodpłatne (czyli jaki mam czas na wypłatę dywidendy aby US mi
    tego nie zakwestionował)?
    Pozdrwawiam

  • 2. Data: 2005-04-02 08:25:39
    Temat: Re: niewypłacona dywidenda
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 31 Mar 2005, M.B. wrote:

> [...]
    >+ świadczenie nieodpłatne (czyli jaki mam czas na wypłatę dywidendy aby US mi

    "Rozsądny" :>
    Nie bij - ja nie żartuję, to wnioski z wyroków :[
    Wychodziło na to iż ma to być "w czasie uzasadnionym potrzebami
    technicznymi" czy jakoś tak. Czyli w małej firmie jakiś miesiąc,
    w S.A. liczącej kilkuset lub więcej akcjonariuszy pewnie i kwartał
    by uszedł płazem...
    Nie ma "konkretnej" regulacji :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-04-04 16:04:37
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > "Rozsądny" :>
    > Nie ma "konkretnej" regulacji :[
    >
    > --
    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

    Nie do końca się zgadzam tzn "rozsądny" - tak , brak regulacji - nie zupełnie.

    Uchwała nie zawierająca terminu wypłaty dywidendy powoduje stosunek
    zobowiązaniowy Spółka - Udzałowiec od dnia następnego po uchwaleniu podziału
    zysku. Rozsądne jest wyznaczenie daty wypłaty w uchwale co powoduje określone
    skutki o czym dalej.
    Czysty zysk, wynikający z bilansu spółki, może nie wystąpić w formie pieniądza
    gotówkowego a jedynie z "papierowej"nadwyżki aktywów nad pasywami, a aktywa to
    przede wszystkim - składniki majątku, inne niż środki pieniężne (należności,
    aktywa trwałe, towary, itp.). W związku z powyższym, spółka musi dysponować
    odpowiednim czasem na wypłatę , czyli na zgromadzenie odpowiednich zasobów
    gotówkowych . Twierdzenie, że w związku z przygotowywaniem wypłaty spółka
    popada w zwłokę i korzysta z nieodpłatnego świadczenia (kredytu), jest
    bezzasadne. W okresie tym nie korzysta z cudzych środków pieniężnych - spółka
    dopiero gromadzi środki pieniężne na wypłatę dywidendy (a więc ich nie
    posiada), nie korzysta i nie czerpie z tego tytułu korzyści.Często popada w
    zwłokę w spłacie bierzących zobowiązań .
    A. Szajkowski,uważa ,że termin wypłaty dywidendy - w braku jego wyraźnego
    określenia w uchwale o podziale czystego zysku - powinien być nie dłuższy niż 3
    miesiące od dnia jej podjęcia. Tym samym roszczenie wspólników o wypłatę
    należnej im dywidendy, stawałoby się wymagalne z upływem powyższego terminu i
    dopiero od tego momentu można naliczać odsetki czy też mówić ewentualnie o
    nieodpłatnym świadczeniu.
    Odnosząc się do " braku regulacji" - w kodeksie spółek handlowych istnieje
    instytucja tzw. dnia dywidendy (art. 193 § 2 i art. 348 § 2 k.s.h.), przez
    który rozumie się dzień, na jaki ustala się wspólników uprawnionych do
    dywidendy, inny niż dzień podjęcia uchwały o podziale czystego zysku. Zgodnie z
    powyższymi przepisami, jeżeli umowa ) spółki na to pozwala, zgromadzenie
    wspólników może wyznaczyć inny dzień, niż dzień podjęcia stosownej uchwały o
    podziale zysku, jako dzień, na który ustala się prawo do dywidendy. Dzień ten
    nie może być wyznaczony jednak później, niż w ciągu dwóch miesięcy po podjęciu
    uchwały o podziale zysku. W powyższym kontekście, należy więc zauważyć, że
    jeżeli podjęto uchwałę o ustaleniu dnia dywidendy, do tego dnia nie można mówić
    o nieodpłatnym świadczeniu,, nie jest bowiem wiadomo, komu będzie
    przysługiwało roszczenie o wypłatę dywidendy w tym dniu.
    Powyższe zapisy KSH są obowiązujące także dla spółek akcyjnych.

    Problem jest wyłacznie podatkowy i w zasadzie wydumany przez fiskusowych
    miłośników wykładni rozszerzającej. Per analogiam - podmiot nie płacący za
    fakturę w terminie , korzysta z cudzego kapitału (kredytu)-osiąga przychód ,
    czyż nie ?

    Pozdrawiam - Kriss

  • 4. Data: 2005-04-14 14:39:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Apr 2005, Kriss wrote:

> [...]
    >+ fakturę w terminie , korzysta z cudzego kapitału (kredytu)-osiąga przychód ,

    Na *niepodatkową* logikę - tak :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)