-
11. Data: 2013-02-16 10:21:41
Temat: Re: moze to banalne pytanie - ksiegowanie odsetek w kpir
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Fri, 15 Feb 2013, cef wrote:
> Gotfryd Smolik news wrote:
>
>> Ale "zwykłe" odsetki nie są zaliczane do kar umownych z powodu
>> istnienia przepisu szczegółowego.
>> Zalicza się je w KUP na podstawie wywodu a contrario z art.21.1.32,
>> oczywiście "kasowo" (zapłacone) :)
>>
>> http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
065,20130101,koszty-uzyskania-przychodow.html
>
> Zaiste pokraczna konstrukcja prawna.
Pewnie kombinowali jak to zrobić, żeby zostawić "urzędowe"
wartości, a nie pozwolić na pompowanie/przelewanie kosztów
za pomocą kar umownych.
Przy okazji jednym słowem ("zapłacone") rozwiązali przekwalifikowanie
na rozliczenie kasowe, niczym x++ w C ;)
Zawsze mówię, że bawią mnie teksty o czytaniu 2000 stron na minutę ;>
pzdr, Gotfryd
-
12. Data: 2013-02-16 10:39:43
Temat: Re: moze to banalne pytanie - ksiegowanie odsetek w kpir
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Fri, 15 Feb 2013, news wrote:
> ale doczytalem sie ze nie zalicza sie do kosztow uzyskania przychodu:
>
> 19. kar umownych [...]
>
> jakie to "sprawiedliwe" ze jednoczesnie kary umowne in plus zalicza sie do
> przychodow jak najbardziej ;)
No niestety.
I wedle zeznań prawników z dużych firm, US podważa niezapłacenie
za niewykonanie usługi twierdząc, że skoro umowa była, to niezapłacenie
dowodzi potrącenia kary umownej w wysokości wynagrodzenia i chce
VAT i dochodowego od tej kwoty.
IMO, w przypadku w którym strony zawierają umowę warunkową jest
to nadużycie, osobiście nie miałem nieprzyjemności testować,
ale tak właśnie podobno "się stosuje".
> 23) kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi
> gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych;
>
> - czy tu sie tez zmienilo od 2013 r ? faktycznie woda dla pracownikow nie
> podlega zaliczeniu do kup ?
Zwróć uwagę na słowo REPREZENTACJI.
Jest cała paczka wyroków z tej okazji :)
Primo, woda dla pracowników wynika z wypełnienie obowiązku (!),
więc nie stanowi "reprezentacji" (nie stanowi również nieodpłatnego
świadczenia na rzecz pracownika, doliczanego do pensji).
Również nakarmienie kontrahenta "w zwykłych warunkach" (czyli
jeśli masz stołówkę pracowniczą - w tej stołówce) nie uchodzi
za "reprezentację", choć i do tego istnieją negatywne interpretacje
(drugi link), ale skorzystanie z restauracji już na 100% tak.
http://www.podatki.biz/sn_autoryzacja/logowanie.php5
/artykuly/spotkania-biznesowe-z-kontrahentami-w-kosz
tach-podatkowych_28_19232.htm?idDzialu=28&idArtykulu
=19232
+++
Przez reprezentację organ rozumie każde działanie skierowane
do istniejšcych lub potencjalnych kontrahentów w celu stworzenia
oczekiwanego wizerunku i ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia
korzystnych warunków jej zawarcia.
Wydatki na reprezentację nie muszš nosić cech okazałoci, wystarczy,
że podatnik ponosi je w celu wykreowania swojego pozytywnego
wizerunku"
---
I teraz wersja restrykcyjna:
http://www.podatki.biz/sn_autoryzacja/logowanie.php5
/artykuly/wydatki-na-artykuly-spozywcze-i-napoje-a-k
oszty-podatkowe-kolejny-glos-w-sprawie_4_19543.htm?i
dDzialu=4&idArtykulu=19543
+++
wydatki na zakup żywnoci i napojów podawanych w trakcie spotkań
biznesowych z kontrahentami, niezależnie od miejsca podawania zakupionych
artykułów spożywczych i napojów oraz niezależnie od miejsca spożywania
posiłku, nie stanowiš kosztów uzyskania przychodów
---
> 47) składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej
> ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20.000
> euro, przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego
> przez Narodowy Bank Polski z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości
> samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia;
>
> - czy moze mi ktors to przetlumaczyc na jezyk polski ? ;)
Kupujesz auto za 50 000 eu, ubezpieczenie kosztuje 500 zł :P, 200 zł
stanowi KUP, pozostałe 300 zł nie, bo KUP jest proporcjonalny do
limitu wartości samochodu. Liczby wybrałem oczywiśie ze względu na
"widocznosć" obliczeń, a nie realną dostępność :>
Co w tym trudnego?
"Podatek od luksusu" :)
pzdr, Gotfryd
-
13. Data: 2013-04-16 20:05:49
Temat: Re: moze to banalne pytanie - ksiegowanie odsetek w kpir
Od: Maciek <m...@n...pl>
W dniu 2013-02-15 00:11, elephanto pisze:
> Przy zalozeniu ze sa one przychodem/kosztem podatkowym.
No właśnie: czy odsetki są przychodem? Trzeba je księgować?
--
Pozdrawiam
Maciek
-
14. Data: 2013-04-16 23:42:18
Temat: Re: moze to banalne pytanie - ksiegowanie odsetek w kpir
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Tue, 16 Apr 2013, Maciek wrote:
> W dniu 2013-02-15 00:11, elephanto pisze:
>> Przy zalozeniu ze sa one przychodem/kosztem podatkowym.
> No właśnie: czy odsetki są przychodem?
ZAPŁACONE?
Oczywiście.
A contrario:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
021,20130101,zrodla-przychodow.html
+++
3. Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się:
[...]
2) kwot naliczonych, lecz nieotrzymanych odsetek od należnoci,
w tym również od udzielonych pożyczek;
---
> Trzeba je księgować?
No po coś jest w KPiR kolumna na przychody uboczne :)
pzdr, Gotfryd
-
15. Data: 2013-04-17 00:46:37
Temat: Re: moze to banalne pytanie - ksiegowanie odsetek w kpir
Od: Maciek <m...@n...pl>
W dniu 2013-04-16 23:42, Gotfryd Smolik news pisze:
>> No właśnie: czy odsetki są przychodem?
> ZAPŁACONE?
> Oczywiście.
A częściowo zapłacone? Mam na myśli wspominaną już przeze mnie sytuację
przekazywania drobnych kwot przez komornika.
>> Trzeba je księgować?
> No po coś jest w KPiR kolumna na przychody uboczne :)
Zaczynam się obawiać, czy mi się ta kolumna mocno nie rozrośnie, gdy
zacznę w nią wpisywać każdą wpłatę. Działalność zawieszona i miałem
nadzieję, że od KPiR odpocznę. Niestety widzę, że to jest niezwykle
trwały związek ;-)
--
Pozdrawiam
Maciek
-
16. Data: 2013-04-17 09:20:01
Temat: Re: moze to banalne pytanie - ksiegowanie odsetek w kpir
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Wed, 17 Apr 2013, Maciek wrote:
> W dniu 2013-04-16 23:42, Gotfryd Smolik news pisze:
>>> No właśnie: czy odsetki są przychodem?
>> ZAPŁACONE?
>> Oczywiście.
> A częściowo zapłacone? Mam na myśli wspominaną już przeze mnie sytuację
> przekazywania drobnych kwot przez komornika.
No cóż, zapłacone to zapłacone.
Ta część jest przychodem i już.
>>> Trzeba je księgować?
>> No po coś jest w KPiR kolumna na przychody uboczne :)
> Zaczynam się obawiać, czy mi się ta kolumna mocno nie rozrośnie, gdy
> zacznę w nią wpisywać każdą wpłatę. Działalność zawieszona i miałem
> nadzieję, że od KPiR odpocznę. Niestety widzę, że to jest niezwykle
> trwały związek ;-)
:)
Uwaga, dywaguję.
Po pierwsze, chyba nie ma na to osobnego przepisu-zezwolenia, ale
zastanawiam się nad odpowiednikiem "zestawienia przychodów".
Znaczy ewentualny wpis raz w miesiącu, samo zestawienia i tak
*jakoś* sporządzić trzeba, w postaci listy wpłat składających
się na sumę przychodów od danego dłużnika w danym miesiącu.
Co ciekawsze, dla niektórych form dokumentowania takie
zestawienia dla przychodów podstawowych są wprost "zalegalizowane"
(np. par.13 rozporządzenia).
Po drugie, czy przy zawieszeniu obowiązuje prowadzenie KPiR?
Pytam bo nie sprawdzałem, a intencją jest stwierdzenie faktu,
iż uzyskanie przychodu z DG nie jest tożsame z obowiązkiem
ujęcia go w ewidencji o ile ów obowiązek nie wykona z prowadzenia
DG.
Konkretniej, mogę wskazać przypadek kiedy przychód ewidentnie
jest "z DG" a pod obowiązek wpisywania do KPiR (z braku obowiązku
prowadzenia KPiR) nie podlega, jest nim sprzedaż po zakończeniu
DG środka trwałego poddanego (w trakcie prowadzenia DG) amortyzacji.
Faktu że "jakoś" te uzyskane kwoty trzeba i tak spisać to nie
zmienia, nie wiem czy jest więc różnica czy to będzie w KPiR
czy gdzie indziej :)
pzdr, Gotfryd
-
17. Data: 2013-04-17 10:52:45
Temat: Re: moze to banalne pytanie - ksiegowanie odsetek w kpir
Od: Maciek <m...@n...pl>
W dniu 2013-04-17 09:20, Gotfryd Smolik news pisze:
> :)
> Uwaga, dywaguję.
>
> Po pierwsze, chyba nie ma na to osobnego przepisu-zezwolenia, ale
> zastanawiam się nad odpowiednikiem "zestawienia przychodów".
> Znaczy ewentualny wpis raz w miesiącu, samo zestawienia i tak
> *jakoś* sporządzić trzeba, w postaci listy wpłat składających
> się na sumę przychodów od danego dłużnika w danym miesiącu.
> Co ciekawsze, dla niektórych form dokumentowania takie
> zestawienia dla przychodów podstawowych są wprost "zalegalizowane"
> (np. par.13 rozporządzenia).
Czyli w sumie na jedno wychodzi, biorąc pod uwagę prowadzenie KPiR w
jakimś programie. To jeszcze się tylko upewnię: jako dokumenty księgowe
drukuję sobie potwierdzenia przelewów, księguję same odsetki (razem z
odsetkami zwrócono też koszty sądowe i zaliczki dla komornika, ale nie
księgowałem ich wcześniej jako koszty, więc mam nadzieję, że teraz nie
muszę ich zaksięgować jako przychód :-)), coś pominąłem? Dłużnikowi nie
muszę przypadkiem wystawiać jakiegoś dokumentu, żeby sobie mógł te
odsetki zaksięgować?
--
Pozdrawiam
Maciek
-
18. Data: 2013-04-18 11:15:35
Temat: Re: moze to banalne pytanie - ksiegowanie odsetek w kpir
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Wed, 17 Apr 2013, Maciek wrote:
> jako dokumenty księgowe
> drukuję sobie potwierdzenia przelewów,
IMVHO - "cokolwiek".
Może być, ewentualnie z autografem (własnym oczywiście).
Dokumentem przychodowym może być również dowód wewnętrzny, nie
ma ograniczenia do listy dopuszczalnych dowodów jak przy kosztach :)
> księguję same odsetki (razem z odsetkami zwrócono też koszty sądowe
> i zaliczki dla komornika, ale nie księgowałem ich wcześniej
> jako koszty, więc mam nadzieję, że teraz nie muszę ich zaksięgować
> jako przychód :-))
Na pierwszy rzut oka takie podejście wydaje się optymistyczne ;)
(bo co do zasady z faktu iż podatnik nie korzysta z prawa do
odliczenia nie wynika, że ma prawo nie wykazać przychodu), ale
wychodzi że masz rację:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,,
ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowym-od-oso
b.html
+++
3. Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się:
[...]
3a) zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów;
---
:)
> Dłużnikowi nie
> muszę przypadkiem wystawiać jakiegoś dokumentu, żeby sobie mógł te
> odsetki zaksięgować?
Co do zasady kary umowne nie są kosztem, ale jako że odsetki są
w przepisach osobno, patrzę, patrzę i nie wiem czy może :O
(jak ktoś ma jasność czy odsetki od opóźnionych płatności są
kosztem to poproszę o komentarz - w sumie dopuszczenie zaliczenia
odsetek od takiego "kredytu" jest logiczne, skoro odsetki od
kredytu można).
Nie zmienia to faktu, że jak bardzo będzie chciał, to prawo
żądania pokwitowania ma, jest ono czysto "cywilne" i ewentualne
istnienie lub nieistnienie skutków podatkowych jest bez
znaczenia, zajrzyj do KC art.462
pzdr, Gotfryd
-
19. Data: 2013-04-18 14:40:30
Temat: Re: moze to banalne pytanie - ksiegowanie odsetek w kpir
Od: Maciek <m...@n...pl>
W dniu 2013-04-18 11:15, Gotfryd Smolik news pisze:
> Nie zmienia to faktu, że jak bardzo będzie chciał, to prawo
> żądania pokwitowania ma, jest ono czysto "cywilne" i ewentualne
> istnienie lub nieistnienie skutków podatkowych jest bez
> znaczenia, zajrzyj do KC art.462
Dzięki serdeczne :-)
--
Pozdrawiam
Maciek