-
1. Data: 2006-01-11 08:08:13
Temat: inwentaryzacja a zakończenie roku
Od: "Blady" <blady_blady[wytnij_tekst]@poczta.onet.pl>
Witam serdecznie :)
Mam wrażenie, że czegoś nie zrobiłem w zw. z inwentaryzacją i pomimo tego,
że trochę już poczytałem o inwentaryzacjach na koniec i początek roku, dalej
nie mogę sobie poradzić z problemem, a chciałbym przebrnąć pozytywnie przez
przełom 2005/2006.
Mały rys historyczny na określenie sytuacji:
- firma nie rozlicza się z VAT, prowadzi KPiR, głównie usługi.
- kupiłem towar w grudniu 2005, wpisałem go w kol 10. KPiR
- nie sprzedałem towaru w grudniu 2005
- zrobiłem inwentaryzację na koniec roku 2005 gdzie wykazałem ten towar
- w styczniu 2006 sprzedałem już towar
I teraz tak, jak powinna wyglądać właściwa procedura zamknięcia roku w
sytuacji kiedy jest w grudniu towar?
Wystawić jakiś dokument wewnętrzny i przeksięgować na inne konto, żeby towar
wszedł w koszty? Jak mam rozpisać to w KPiR?
Jak zapisać w KPiR w styczniu 2006 ten towar? Wpisać wartość towaru z
grudnia, w inwentaryzacji początkowej na styczeń?
Jak później potraktować taką inwentaryzację początkową ze stycznia na koniec
2006 roku?
pozdrowionka
blady
-
2. Data: 2006-01-11 08:40:30
Temat: Re: inwentaryzacja a zakończenie roku
Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
Blady wrote:
> I teraz tak, jak powinna wyglądać właściwa procedura zamknięcia roku w
> sytuacji kiedy jest w grudniu towar?
> Wystawić jakiś dokument wewnętrzny i przeksięgować na inne konto, żeby
> towar wszedł w koszty? Jak mam rozpisać to w KPiR?
> Jak zapisać w KPiR w styczniu 2006 ten towar? Wpisać wartość towaru z
> grudnia, w inwentaryzacji początkowej na styczeń?
> Jak później potraktować taką inwentaryzację początkową ze stycznia na
> koniec 2006 roku?
Jakie konta, jakie przeksięgowania? W KPiR?????
Ty nie prowadzisz pełnej księgowości.
W KPiR masz wipsać remanent końcowy i początkowy.
Potem przeczytać objaśnienia do KPiR (Dz. Ust.152/2003 poz 1475) - w
porównaniu z innymi przepisami ten jest napisany naprawdę
łopatologicznie. Bez stosowania tej instrukcji ty naprawdę nie możesz
prowadzić poprawnie KPiR.
Rozwiązaniem twojego problemu z wliczeniem w koszty w styczniu roku
2006 może być dodatkowy remanent na koniec stycznia. Tylko zawiadom US
na 7 dni wcześniej.
-
3. Data: 2006-01-11 09:43:41
Temat: Re: inwentaryzacja a zakończenie roku
Od: "Blady" <blady_blady[wytnij_tekst]@poczta.onet.pl>
Użytkownik "jureq" <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> napisał w wiadomości
news:dq2g9s$nnr$1@opal.futuro.pl...
> Jakie konta, jakie przeksięgowania? W KPiR?????
Tak to sie nazywa w programie z którego korzystam, ale oczywiście chodzi o
to, że w efekcie wpis wpada w odpowiednią kolumnę KPiR.
> Potem przeczytać objaśnienia do KPiR (Dz. Ust.152/2003 poz 1475) - w
> porównaniu z innymi przepisami ten jest napisany naprawdę
> łopatologicznie.
OK, zagłębiam się w czytanie. :)
Dzięki jureq za właściwe ukierunkowanie.
pozdrowionka
baldy
-
4. Data: 2006-01-11 22:47:25
Temat: Re: inwentaryzacja a zakończenie roku
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Wed, 11 Jan 2006, it was written:
> Wystawić jakiś dokument wewnętrzny i przeksięgować na inne konto, żeby towar
> wszedł w koszty? Jak mam rozpisać to w KPiR?
Jureq już "nadał", ale może dla porządku...
Zmień sposób myślenia o towarze.
Towar to *twój majątek*.
Zasadą jest, że nabycie towaru nie jest kosztem - zamieniasz pieniądze
(stanowiące twój majątek) na towar (stanowiący twój majątek).
Problem w tym, że żeby tę zasadę w pełni stosować trzeba... "prowadzić
magazyn", żeby było dokładnie wiadomo co i za ile kupiono i *w momencie
sprzedaży*, czyli kiedy *pozbywasz* się swojego majątku :) uznać
owo "pozbycie się" za koszt (jednocześnie wpływają pieniądze od
nabywcy, onże majątek powiększając).
Aby rzecz *uprościć*, na KPiR zastosowano taki myk:
- zakłada się że prowadzący DG ciągle kupuje i sprzedaje
- i że nie musi "prowadzić magazynu"
Aby to jakoś dopasować do zasady "twój towar to twój majątek"
robi się to tak że zakup towaru uznaje się za koszt - państwo
udziela "pożyczki w podatku" (łaskawe, nie ? :)), ale okresowo
rozlicza się magazyn.
I różnica stanów magazynowych *automatycznie* wyznacza *faktyczny*
koszt, wynikły z "ubycia majątku wskutek sprzedaży", strat
i ubytków itp!
No i:
- jest PRZYMUS rozliczenia tej różnicy na koniec roku
- jest MOŻLIWOŚĆ rozliczenia tej różnicy w dowolnej chwili,
z wyprzedzeniem 7 dni zarówno podatnik jak i US mają prawo
zarządzenia remanentu (a przy takim "urzędowym" remanencie
liczy się właśnie różnicę remanentową).
- przyjęło się że przy zdarzeniach nadzwyczajnych (włamanie
albo pożar na przykład) również się ją obowiązkowo liczy
(z paru przyczyn, w tym że podatnik ma korzyść podatkową
odzyskując CZĘŚĆ straty)
> Jak zapisać w KPiR w styczniu 2006 ten towar?
:)
Nigdzie - to jest TWOJE :)
Zaliczone do DG - ale w odróżnieniu od np. wyposażenia towar
*nie jest* kosztem :)
> Jak później potraktować taką inwentaryzację początkową ze stycznia na koniec
> 2006 roku?
...o to to.
Roporzadzenie o prowadzeniu KPiR czytałeś?
Tam na końcu są "objaśnienia"... one stanowią CZĘŚĆ ROZPORZĄDZENIA!
Przeczytać!
--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)