  • 1. Data: 2002-02-04 14:09:19
    Temat: faktury za telefon
    Od: Adam <r...@p...onet.pl>

    Mam takie pytanie. Chodzi o sprawe faktur za uslugi telekomunikacyjne które
    dostaje pocztą (wydruk komputerowy bez podpisu). Taka fakturę należy
    wprowadzić do ewidentcji VAT oraz KPiR z datą terminu płatności. Ale czy to
    ma być termin płatności z faktury, czy też moze dzien w którym dokonam owej
    płatności? I czy dla celów udokumentowania tego w księgowości (VAT i
    dochodowy) muszę dołączyć bankowy dowód zapłaty czy tez wystarczy sama
    faktura? (płacę poprzez e-bank wiec nie mam niestety zadnych bankowych
    potwierdzeń).
    Z góry dziekuje za pomoc
    Adam

  • 2. Data: 2002-02-04 16:49:09
    Temat: Re: faktury za telefon
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    Najpierw podanie o cierpliwość: bliżej końca dołączam moje pytanie... :)

    On 4 Feb 2002, Adam wrote:

> [...]
    >+ ma być termin płatności z faktury, czy też moze dzien w którym dokonam owej

    Zastrzeżenie jest takie: do VATu wpisujesz tak, aby odliczenie
    następowało z terminem płatności (czyli w "tym" lub "nastepnym"
    miesiącu).
    Czyli nie "dzień faktycznej zapłaty" :), bo:
    - *mógłby* ci wypaść w innym miesiącu (co pokazuje, że jest
    to założenie wadliwe)
    - zapłata za fakturę VAT jest... hm... mało ważna ;) Tu się
    liczy "papier" :] (niestety, dotyczy również TWOICH wierzycieli)

    >+ I czy dla celów udokumentowania tego w księgowości (VAT i
    >+ dochodowy) muszę dołączyć bankowy dowód zapłaty czy tez wystarczy sama
    >+ faktura?

    Mniemam że dowód zapłaty by się przydał, niezależnie iż
    o rozliczeniu VATu decyduje faktura (jak wyżej) a nie pieniądz.

    >+ (płacę poprzez e-bank wiec nie mam niestety zadnych bankowych
    >+ potwierdzeń).

    ...więc drukujesz taki ładny wyciąg, miło jak ma napis "....
    elektroniczny...nie wymaga podpisu...", przywalasz własną
    pieczątkę i autograf (dokumentując że bierzesz odpowiedzialność
    za dane na wydruku).
    Dłuższe dyskusje to i na pl.*.banki wskazują że to chyba
    najlepsza metoda i - mam nadzieję - "słuszna" :)
    Osobiście generuję osobno (metodą "wybierz z zakresu -5zł do +5zł")
    opłaty za przelewy (jako oddzielny koszt obsługi konta) oraz
    przychody z odsetek :) - i do tego generuję DW (do KPiR).
    Osobno generuję zapłaty (metodą: "ponad 5 zł" :)) i opisuję
    pozycje typu "TPSA" numerem z KPiR i (o ile VAT) EZ.

    Jeszcze co do KPiR: miałem zamiar się upewniać, skorzystam
    z okazji; o ile dobrze rozumiem, to *o ile* podatnik "KPiR"
    prowadzi ewidencje zakupu i sprzedaży to *może* KPiR wypełniać
    na takich zasadach jak biuro rachunkowe (tj. po zakończeniu
    miesiąca), mam rację ?
    Biuro mi oczywiście powiedziało że nie ;), ale...z rozporządzenia
    wydrukowanego w KPiR *mi* się wydaje że jednak można by.

    Wygladało by to tak:
    - Ew.Sprzedaży - musi być wypełniana "na bieżąco" ("...nie później
    niż następnego dnia przed rozpoczęciem sprzedaży....")
    - inne kwitki zbieramy do pudełka z solennym zamiarem poukładania
    ich "jutro z rana" (i tak da Capo... ;) )
    - Ew.Zakupów - powinna być prowadzona "w miarę", oczywistym jest
    że dopuszcza się iż faktura zakupu może dostać "poślizgu" i nic
    strasznego (dopóki przy VAT nie przekroczymy miesiąca) się
    nie dzieje
    - KPiR wypełniamy jak już koniecznie trzeba, czyli najpóźniej
    20. następnego miesiąca z samego rana :) (stosując wtedy
    technologię "...powinny być chronologiczne..." jak w rozporzą-
    dzeniu/instrukcji)

    Może ktoś skomentować ??

    Bo z postu Adama wynika że strasznie przejął się terminowością
    wpisów do dokumentacji (ja na początku też).
    Ale, $%^&*$, te wszystkie wpisy w ustawach (że VAT przepada
    o ile się nie wpisze w NASTĘPNYM miesiącu itp) przecież PO COŚ
    są, nieprawdaż ? -:)

    >+ Z góry dziekuje za pomoc

    ...ja się przyłączam :)

    >+ Adam