  • 1. Data: 2007-03-15 13:38:22
    Temat: ewidencja faktur w księdze i w rejestrach vat
    Od: "b." <a...@i...pl>

    Witam.
    Prowadzimy podatkową księgę przychodów i rozchodów.
    Do tej pory otrzymane faktury za materiały i usługi wpisywaliśmy w dacie
    otrzymania (np. takie, które przychodziły pocztą wpisywano w kolumnie "data
    wpisu do ewidencji" datę faktycznego otrzymania).
    Ostatnio w "Rzeczpospolitej" było napisane, że Min.Finansów stwierdziło, że
    nigdy nie istniało coś takiego jak "metoda kasowa" przy prowadzeniu księgi
    przych.i rozch. a faktury ewidencjonuje się w dacie wystawienia.
    W związku z tym moje pytanie:
    1) W jakiej dacie należy wg przepisów wpisywać faktury od kontrahentów do
    księgi, a w jakiej do rejestru vat? czy dopuszczalne jest wpisywanie daty
    otrzymania zamiast daty wystawienia faktury?
    2) Czy w obecnym stanie prawnym utrzymane zostały terminy odliczeń VAT za
    media (tzn. za termin otrzymania uznaje się termin płatności wskazany na
    fakturze)?

  • 2. Data: 2007-03-16 08:30:25
    Temat: Re: ewidencja faktur w księdze i w rejestrach vat
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 15 Mar 2007, b. wrote:

> [...]
    > nigdy nie istniało coś takiego jak "metoda kasowa" przy prowadzeniu księgi
    > przych.i rozch. a faktury ewidencjonuje się w dacie wystawienia.

    W kwestii formalnej:
    - Twój opis nie przystaje do ŻADNEGO rozumienia "kasowości" które było
    dyskutowane na grupie :)
    - "metoda kasowa" owszem, jako przeciwna do metody memoriałowej, istniała
    i istnieje. Problematyczne jest zdefiniowanie co ona znaczy!
    I od dawna (znajdziesz w archiwach grupy komentarze sprzed kilku lat!)
    były co najmniej dwa poglądy, w tym wskazujący iż "kasowość" dotyczy
    powstania zobowiązania a nie dokonania zapłaty.
    Czyli tego o czym piszesz.

    Dla ścisłości: metoda memoriałowa polega na przypisaniu tych wydatków,
    dla których nie określono przepisem szczególnym momentu powstania kosztu,
    do momentu powstania *przychodu* z którym ów koszt jest związany!
    Rozumienie metody kasowej o której piszesz wiąże się z uznaniem iż
    mowa o zaliczeniu w koszty w dniem powstania zobowiazania - niemniej
    nadal jest to CO INNEGO niż metoda memoriałowa!

    PRZYKŁAD:
    Jest usługa dla której część wykonuje podwykonawca.
    Usługa jest kończona i fakturowana w styczniu, ale podwykonawca swoją
    część w całości wykonuje i fakturuje w grudniu.
    Przy metodzie kasowej (w rozumieniu o którym piszesz) koszt zalicza
    się w grudniu, przy metodzie memoriałowej koszt zalicza się do
    daty przychodu, czyli do stycznia!

    Do tego:
    - są zapisy szczegółowe, w tym zapis o obowiązku ujmowania dostaw towarów
    handlowych i materiałów podstawowych (TYLKO tego dotyczy obowiązek!)
    "nie później niż przed przekazaniem do magazynu lub sprzedaży"
    - po prawdzie z powyższego nie wynika wprost, że wpis do KPiR jest
    równoważny z uznaniem za koszt (po coś jest kolumna "zapasowa"!),
    ale AFAIR był kiedyś wyrok NSA stwierdzający że można tak rozumieć
    przepis z rozporządzenia (o którym wyżej), czyli uznać że w tym
    momencie (bez względu na metodę) uznajemy koszt
    - same zapisy do KPiR mogą być prowadzone na kilka sposóbów, zależnie
    od tego co podatnik sobie "ułoży" - np. czy prowadzi ewidencję
    przychodów czy nie, czy ma kasę fiskalną czy nie...

    IMO - nie ma jednej ani jednoznacznej odpowiedzi na Twoje pytanie,
    bo mogą wystąpić różnica (np. zależnie od tego czy f-ra jest za
    towar hanlowy czy za zakup wyposażenia albo usługę oraz czy podatnik
    prowadzi "dzienny" wpis do KPiR czy korzysta z prawa robienia wpisów
    "raz na miesiąc" w związku z ewidencjami pomocniczymi).

    > 2) Czy w obecnym stanie prawnym utrzymane zostały terminy odliczeń VAT za
    > media (tzn. za termin otrzymania uznaje się termin płatności wskazany na
    > fakturze)?

    Chyba tak :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-03-16 09:30:10
    Od: "b." <a...@i...pl>

> [...]
    > Przy metodzie kasowej (w rozumieniu o którym piszesz) koszt zalicza
    > się w grudniu, przy metodzie memoriałowej koszt zalicza się do

    ok, a jeśli podwykonawca wykona usługę w styczniu i wystawi w styczniu, ale
    wyśle ją pocztą dopiero w lutym - to trzeba ją uwzględnić w styczniu czy
    można w lutym?
    oraz czy podatnik

    >zależnie od tego co podatnik sobie "ułoży" - np. czy
    > prowadzi "dzienny" wpis do KPiR czy korzysta z prawa robienia wpisów
    > "raz na miesiąc" w związku z ewidencjami pomocniczymi).

    a kto sprawdzi, czy wpisy dokonywane są codziennie? ;-))
    księga prowadzona jest w komputerze i dla wygody wpisuje się raz w miesiącu,
    ale można też dowodzić, że wpisów dokonujemy codziennie :)

    b. :)

  • 4. Data: 2007-03-16 19:01:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Mar 2007, b. wrote:

    > ok, a jeśli podwykonawca wykona usługę w styczniu i wystawi w styczniu, ale
    > wyśle ją pocztą dopiero w lutym - to trzeba ją uwzględnić w styczniu czy
    > można w lutym?

    Można w lutym, ale to wynika z faktu iż rozliczenie zaliczek jest
    aproksymacją rozliczenia podatku - i skoro NIE DA się rozliczyć czegoś
    w styczniu (bo nie ma "papieru") to się nie da i już.
    Na przełomie roku jest o tyle inaczej, że podatnik po to ma czas do
    końca kwietnia, żeby wszystkie kwitki z kosztów za poprzedni rok
    "zdążyły dojść".

    > oraz czy podatnik

    Hm... cenzura wycięła co podatnik? :)

    > a kto sprawdzi, czy wpisy dokonywane są codziennie? ;-))

    Kontrola :) (jak będzie chciała).

    > księga prowadzona jest w komputerze i dla wygody wpisuje się raz w miesiącu,
    > ale można też dowodzić, że wpisów dokonujemy codziennie :)

    Minister pewnie po to żąda żeby program KPiR miał instrukcję, żeby
    przynajmniej teoretycznie kontrola mogła samodzielnie sprawdzić
    czy twierdzenie jest prawdziwe :)
    Ale przyznam że mnie przy kontroli nie próbowano "zaskoczyć" tym
    elementem.

    pzdr, Gotfryd