    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: data otwarcia likwidacji spółki
    Date: Thu, 06 Jan 2005 15:46:49 +0100

    Mam taka głupia zagwozdkę.
    W dniu 31 grudnia podjęto uchwale (notarialnie) o postawieniu spółki z
    o.o. w stan likwidacji.

    Pytanie - czy zamykac księgi na 31 grudnia i nowy rok mamy od 1 stycznia
    - wtedy bilans robimy normalnie za rok 2004 czy tez zamykac ksiegi na 30
    grudnia, potem 31 grudnia pierwszy rok likwidacji i od 1 sycznia drugi
    rok likwidacji i mamy o jeden bilans (i opłaty sądowe z tym związane)
    więcej.
    Notariusz mi strasznie zamieszał, sam w końcu zwątpił w to co mówił.
    Podpytywałam się znajomego który likwidowal spółke rok temu - uchwale
    miał na 30 wrzesnia, zamknięci ksiąg na 30 wrzesnia, nowy rok obrotowy
    zaczynał sie 1 października. Nikt nie wnosił zastrzezen, sąd ani US
    (akurat ten sam sąd i US w ktorym jest "moja" spółka) nie miał żadnych
    uwag, likwidacja przebiegła bez zakłóceń.

    W ustawie o rachunkowości jest ze księgi zamyka się "na dzień
    poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub upadłości".
    Wiec wychodzi mi ze jak postawiono w stan likwidacji 31 grudnia to
    księgi zamykam na 30 grudnia. Niestety, zaden notariusz nie chciał się z
    nami umówic na 1 stycznia, już 31 grudnia był problemem.

    Ale ustawa o PDOD mówi

    "6. Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg
    rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez
    podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od
    pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku
    podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za
    następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg
    rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego."

    Wyglada na to że nie przewidziano zamknięcia roku podatkowego na dzień
    przypadający w srodku miesiąca. A rok obrotowy wg. ustawy o
    rachunkowości i wg. przepisow podatkowych nie moze się przecież różnić!

    Na jaki więc dzien mam zamknąc ksiegi - kiedy mi sie kończy rok obrotowy?
    Idealem była by oczywiście możliwość zamknięcia ksiąg na 31 grudnia i
    otwarcia na 1 sycznia.
    Tylko czy mi się nikt nie przyczepi?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk