  • 1. Data: 2003-10-10 11:05:38
    Temat: co to jest EST ?
    Od: "DEG" <f...@w...pl>

    Zakupuje powiedzmy program komputerowy przy pomocy ktorego bede w
    przyszlosci osiagac dochod (jezyk programowania). Czy musze go wrzucac do
    EST lub Ewidencji wyposazenia ?
    Czy sa jakies korzysci (np. zwrot VAT) z zapisania tego do EST ? Nawet, gdy
    w danym miesiacu nie mam sprzedazy to czy moge odzyskac VAT ? W jaki sposob
    ?
    Jesli jedynym sposobem odzyskania VAT'u jest sprzedaz to czy ma jakis sens
    wpisywanie tego programu do EST(?)

    Duzo tych pytan ale jestm pierwszy miesiac na VAT'ie i nie orientuje sie
    jeszcze za bardzo.

  • 2. Data: 2003-10-10 13:17:44
    Temat: Re: co to jest EST ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Oct 2003, DEG wrote:

    >+ Zakupuje powiedzmy program komputerowy przy pomocy ktorego bede w
    >+ przyszlosci osiagac dochod (jezyk programowania). Czy musze go wrzucac do
    >+ EST lub Ewidencji wyposazenia ?

    Wypełniając toto:
    http://tinyurl.com/qfw5

    ...parametrami zawierającymi teksty:
    3500
    2500
    1500
    1000
    (to są kwoty limitów, teraz i poprzednio :))
    oraz odpowiednio "ewidencja ewidencje", "EŚT EST" itd. doczytasz
    się większej ilości informacji...
    Podałeś za mało danych żeby dywagować, a najwyraźniej potrzebujesz
    kompletu informacji - nie ma sensu przepisywać :)

    >+ Czy sa jakies korzysci (np. zwrot VAT) z zapisania tego do EST ? Nawet, gdy
    >+ w danym miesiacu nie mam sprzedazy to czy moge odzyskac VAT ?

    Ty potrzebujesz:
    - przeczytać na początek z 2,5 do 3 tysięcy postów z grupy (NIE ŻARTUJE!)
    - przejść się z "papierami" jak je pierwszy raz wypełnisz do biura
    podatkowego. Oczywiście zabierając materiały źródłowe (wszelkie)
    celem weryfikacji !

    Wygląda na to że na początek nie wiesz jak działa VAT :)

    >+ Jesli jedynym sposobem odzyskania VAT'u jest sprzedaz to czy ma jakis sens
    >+ wpisywanie tego programu do EST(?)

    Nie jest. Ma sens. VAT *zawsze* odlicza się *cały* i *od razu*
    albo *wcale* w znaczeniu *już nigdy*. Jak się odliczy od czegoś
    do czego *później* się okazało że nie miał być odliczony (wskutek
    np. przeksięgowania będącego skutkiem zmiany przeznaczenia) to
    się go ponownie nalicza.
    I co prawda jest zakaz odliczenia VATu, ale nie od "czegoś
    co nie jest kosztem" a od "czegoś co NIE MOŻE BYĆ kosztem",
    w związku z tym ŚT się odlicza.
    A dla porządku: program to "wartość niematerialna", skrótowo
    czasem się pisze i mówi tylko o ST - ale drobne niuanse między
    ŚT i WNP są (to "P" to "lub prawna" :)).
    I zakazów odliczania VAT jest kilka :], tak dla porządku.

    >+ Duzo tych pytan

    ...jeszcze postów z dużą ilością pytań nie widziałeś ;) !

    Tak przy okazji: jaki masz pierwszy wpis w KPiR ?
    (też nie żartuję :), ja ja poszedłem na początku do biura
    to od tego [czyli początku] zaczęły się uwagi !)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)