  • 1. Data: 2005-03-12 18:15:49
    Temat: Zatrudnienie współmałżonka przy DG
    Od: "Tomek" <s...@p...wp.pl>

    Prowadzę jako osoba fizyczna DG (kpir) i mam zamiar zatrudnić swoją żonę.
    Czy są jakieś przeciwwskazania prawne (podatkowe) przy tego typu
    zatrudnianiu (mąż zatrudnia żonę)?
    Jeżeli żona nie pracuje nigdzie, to czy mam obowiązek odporowadzać za nią
    składki ZUS?
    I ostatnie pytanie: czy wynagrodzenie (wraz z narzutami) są KUP?

    Z góry dziękuję za odpowiedź
    tomek

  • 2. Data: 2005-03-12 18:44:59
    Temat: Re: Zatrudnienie współmałżonka przy DG
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Sat, 12 Mar 2005 19:15:49 +0100, Tomek napisał(a):

> [...]
    > składki ZUS?
    > I ostatnie pytanie: czy wynagrodzenie (wraz z narzutami) są KUP?

    Zacznę od końca - wynagrodzenie żony NIE jest KUP.
    Może "pracować" w Twojej firmie jako osoba współpracująca i wtedy
    odprowadzasz za nią składki ZUS jak za siebie.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 3. Data: 2005-03-12 18:49:55
    Od: "Tomek" <s...@p...wp.pl>

    Użytkownik "Mieczysław" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Zacznę od końca - wynagrodzenie żony NIE jest KUP.
    > Może "pracować" w Twojej firmie jako osoba współpracująca i wtedy
    > odprowadzasz za nią składki ZUS jak za siebie.

    Czy na to co napisałeś powyżej jest jakaś podstawa prawna? Czy jako osobę
    współpracującą powinien łączyć ją jakiś stosunek pracy?
    A czy taki ZUS jest kup?

  • 4. Data: 2005-03-12 19:20:40
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Sat, 12 Mar 2005 19:49:55 +0100, Tomek napisał(a):

    > Czy na to co napisałeś powyżej jest jakaś podstawa prawna? Czy jako osobę
    > współpracującą powinien łączyć ją jakiś stosunek pracy?
    > A czy taki ZUS jest kup?

    Ustawa o Podatku Dochodowym od Osób Fizycznych art. 23 ust.1 pkt.10
    nie ma żadnego stosunku pracy - jest po prostu osobą współpracującą.
    ZUS jest rozliczany tak jak właściciela - albo jako KUP albo odliczany w
    deklaracji PIT-5.

    --
    Mieczysław
    ----