    From: "Gacu" <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: ZUS - składka 30% i zapis o byłym pracodawcy
    Date: Tue, 5 Aug 2008 12:10:15 +0200

    Cześć wszystkim.

    Założyłem niedawno działalność gospodarczą, oprócz tego jestem zatrudniony
    na 1/8 etatu.
    Przy zakładaniu działalności w zusie zostałem objęty promocją ;-) - 30%
    składką.

    Teraz chciałbym wystawić fakturę na mojego OBECNEGO pracodawcę.
    W zusie twierdzą że nie mogę, bo musiałbym wtedy płacić pełną składkę.
    Natomiast ustawa mówi, wg. mnie co innego:

    Dziennik Ustaw z 2005 r. Nr 150 poz. 1248
    USTAWA
    z dnia 1 lipca 2005 r.
    o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych
    ustaw1)
    (Dz. U. z dnia 9 sierpnia 2005 r.)

    Art. 1. W ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
    społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.2)) wprowadza się
    następujące zmiany:
    1) po art. 18 dodaje się art. 18a w brzmieniu:
    "Art. 18a. 1. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i
    rentowe ubezpieczonych, o których mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1, w okresie
    pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia
    wykonywania działalności gospodarczej stanowi zadeklarowana kwota, nie
    niższa jednak niż 30 % kwoty minimalnego wynagrodzenia.
    2. Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do osób, które:
    1) prowadzą lub w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem
    rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej prowadziły pozarolniczą
    działalność,
    2) wykonują działalność gospodarczą na rzecz BYŁEGO PRACODAWCY, na rzecz
    którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w
    poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub
    spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej
    działalności gospodarczej.";

    Zapis mówi wyraźnie o BYŁYM PRACODAWCY.

    Czy coś przeoczyłem? Jak sądzicie - można czy nie można wystawić fakturę i
    nadal płacić 30% ?

    Pozdrawiam

    Krzysiek.